Netelige situatie: graag dringend advies gewenst

Yukka
Topic Starter

Netelige situatie: graag dringend advies gewenst

#1 , 22 mei 2014 19:08

De situatie is als volgt. Mijn vader is pas overleden en heeft 2 kinderen (mij en m'n zus).

Alles verloopt volgens het wettelijk stelsel waarbij 50% + vruchtgebruik naar moeder gaat en de overige 50% naar mij en m'n zus. Moeder heeft zich laten adviseren door de notaris om dit niet te volgen.
Zo wil zij alles hebben en in ruil daarvoor betaald zij onze successierechten. Wegens familiale verwikkelingen waarbij zij alles bespreekt met haar broers en zussen en niks met haar eigen kinderen is er een ruzie ontstaan tussen ons. Woorden worden verdraaid er wordt gelogen, gechanteerd etc.

Een jaartje voor het overlijden van mijn vader is het ouderlijk huis van mijn vader verkocht. Dit geld is in weze voor mij en m'n zus nu hij overleden is. Mijn moeder heeft dit geld willen wegsluizen voor ons op een aparte rekening. Op de notariële aangifte van de gemeenschap staat dit geld vermeld onder de gemeenschap terwijl dit absoluut verkeerd is (dit moet bij het nalatenschap van mijn vader staan).

Op goed vertrouwen en door gebrekkige kennis heb ik de aangifte getekend, mijn zus nog niet en deze moet binnen op 25 mei. Moeder wil op latere leeftijd het huis niet verkopen, maar verhuren, zodat ze met het huurgeld het flatje kan betalen.

Kortom, als naakte eigenaar dienen wij ook tussen te komen aan onderhoudswerken aan het huis bij verhuren en hier dienen nog wel wat zaken aan te veranderen.

Nu zijn dit mijn volgende vragen:

1. Kan ik deze aangifte nietig laten verklaren want deze klopt niet (ondanks dat ik wel al getekend heb)? / Zo ja, hoe?

2. Kan ik iets doen om te voorkomen dat ik geen onderhoudskosten moet betalen aan het huis?

3. Als ik een papier zou opmaken (onderling akkoord) waarin ik zou vermelden dat zij indien het verhuurd wordt de kosten aan het huis draagt (mits zij dit ook tekend, wordt dit dan als rechtsgeldig beschouwd)?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met mijn vragen,

Alvast bedankt

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 22 mei 2014 19:29

Blijkbaar hebt u de erfenis verworpen? Zoniet klopt er niets van wat u hier schrijft!

Zonder verwerping blijven uzelf en uw zus erfgenamen. Een notaris kan dat niet zomaar veranderen.

Dus: wat hebt u nu juist ondertekend?(aangifte erfenis: dan bent u nog steeds erfgenaam, anders zou u die niet moeten ondertekenen.....). En vooral: wat staat daarin?

Indien de notaris werkelijk deze raad heeft gegeven dan moet hij gefussilleerd worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 22 mei 2014 20:15

Het geld van de verkoop van het ouderlijk huis wordt wel degelijk als gemeenschappelijk aanzien , in geval er kinderen zijn. Behalve bij scheiding van goederen.
U kan nog altijd een nieuwe verbeterde aangifte invullen , het is nog niet te laat.
Blote eigenaars worden verondersteld mee te betalen aan 'instandhoudingswerken' van de betrefffende woning. Zij betalen niet mee ' voor een ruit , wel voor nieuwe ramen.'
Wat ik u aanraad is voor alle gelden uit de nalatenschap , de wettelijke regeling te vragen : het bedrag laten blokkeren bij een bank op naam van de kinderen, wel met uitbetaling van de intresten aan moeder.
Ik stel voor dat uw zus niet tekent voor er volledige duidelijkheid is. Riskeer daarvoor een kleine boete wegens laattijdige aangifte.
De successierechten worden in principe betaald met de gelden uit de nalatenschap , en^pas daarna gebeurt de verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#4 , 22 mei 2014 20:22

Het geld van de verkoop van het ouderlijk huis wordt wel degelijk als gemeenschappelijk aanzien , in geval er kinderen zijn.

Echter niet indien de verkoop van dat onroerend goed (hetwelk de overledene persoonlijk toebehoorde) gebeurde tijdens een termijn van drie jaar voor het overlijden.

Ik heb dat zelf enkele jaren geleden met een boete mogen ondervinden.....

Yukka
Topic Starter

#5 , 23 mei 2014 00:00

We hebben de erfenis aanvaard; althans ik heb de papieren van het nalatenschap aanvaard. Echter nu komen er pas zaken naar boven die ik beter vooraf onderzocht had. Zo klopt de aangifte niet volledig. Maar hoe gaan zo een dingen (goed vertrouwen, etc...). Echter het voorstel van mn moeder is dat ze het huis volledig wil hebben, tevens als het huis zou verkocht moeten worden. Omdat ze respectievelijk jong is en normaalgesproken nog wat jaren te leven heeft, wil ze zeker zijn dat ze toekomt hiermee...

Het blijft echter ratio vs geweten... Wat gun ik mn ouders en waar heb ik recht op? Het is echter zo dat mn moeder heeft gezegd dat als we de wet volgen en ons deel opeisen dat alle deuren gesloten zijn voor verder contact... Iets wat ik op zich ook niet graag hoor.

Bedankt voor de reacties tot zover, maar ik had toch graag iets meer advies gehad over de vragen die ik had.

wanton

#6 , 23 mei 2014 12:11

Uw moeder staat niet boven de wet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii

#7 , 23 mei 2014 13:17

Als uw ouders géén huwelijkskontrakt hadden met een "Keuzebeding" of een "Langst leeft al heeft clausule" erin dan is de wettelijke regeling van toepassing : de helft van de goederen zijn al van haar (wegens gemeenschap) en de andere helft wordt vererfd : naakte eigendom naar de kinderen en vruchtgebruik voor de moeder.

Bij de verkoop van vader's huis werden de gelden in de gemeenschap gebracht per notariële akte. Dit kan perfect. (Ze hadden ook al bv lang voor de verkoop van vader's huis het onroerend goed in de gemeenschap laten schrijven hebben (per notariële akte)

In veel families blijft alles bij de overblijvende ouder die het naar wens kan gebruiken. Overblijvende ouder staat dan natuurlijk ook in voor grote werken. Dit beslis je best onder elkaar. Het huis zal echter maar verkocht kunnen worden met uw akkoord. Aan u dus om te kiezen of je gaat voor ruzie (en veiligstelling van je naakte eigendom) of voor behoud van de familieband.

De successieaangifte zal wel opgesteld zijn volgens de wettelijke regeling (als er géén huwelijkskontrakt is)

roharro

#8 , 23 mei 2014 14:55

Bij de verkoop van vader's huis werden de gelden in de gemeenschap gebracht per notariële akte.

Waarop baseert u zich om tot deze conclusie te komen?

Yukka
Topic Starter

#9 , 26 mei 2014 16:56

Bedankt voor de info... Het is een heel moeilijke beslissing en ik ben de enige die die moet maken en moet dragen... Groetjes

Terug naar “Successie- & Registratierechten”