De situatie is als volgt. Mijn vader is pas overleden en heeft 2 kinderen (mij en m'n zus).
Alles verloopt volgens het wettelijk stelsel waarbij 50% + vruchtgebruik naar moeder gaat en de overige 50% naar mij en m'n zus. Moeder heeft zich laten adviseren door de notaris om dit niet te volgen.
Zo wil zij alles hebben en in ruil daarvoor betaald zij onze successierechten. Wegens familiale verwikkelingen waarbij zij alles bespreekt met haar broers en zussen en niks met haar eigen kinderen is er een ruzie ontstaan tussen ons. Woorden worden verdraaid er wordt gelogen, gechanteerd etc.
Een jaartje voor het overlijden van mijn vader is het ouderlijk huis van mijn vader verkocht. Dit geld is in weze voor mij en m'n zus nu hij overleden is. Mijn moeder heeft dit geld willen wegsluizen voor ons op een aparte rekening. Op de notariële aangifte van de gemeenschap staat dit geld vermeld onder de gemeenschap terwijl dit absoluut verkeerd is (dit moet bij het nalatenschap van mijn vader staan).
Op goed vertrouwen en door gebrekkige kennis heb ik de aangifte getekend, mijn zus nog niet en deze moet binnen op 25 mei. Moeder wil op latere leeftijd het huis niet verkopen, maar verhuren, zodat ze met het huurgeld het flatje kan betalen.
Kortom, als naakte eigenaar dienen wij ook tussen te komen aan onderhoudswerken aan het huis bij verhuren en hier dienen nog wel wat zaken aan te veranderen.
Nu zijn dit mijn volgende vragen:
1. Kan ik deze aangifte nietig laten verklaren want deze klopt niet (ondanks dat ik wel al getekend heb)? / Zo ja, hoe?
2. Kan ik iets doen om te voorkomen dat ik geen onderhoudskosten moet betalen aan het huis?
3. Als ik een papier zou opmaken (onderling akkoord) waarin ik zou vermelden dat zij indien het verhuurd wordt de kosten aan het huis draagt (mits zij dit ook tekend, wordt dit dan als rechtsgeldig beschouwd)?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met mijn vragen,
Alvast bedankt
Mvg