huurwaarborg en schade vloerbedekking

Turaki

Re: huurwaarborg en schade vloerbedekking

#16 , 17 jun 2014 10:31

Hoe ga je anders bepalen wat zware meubels zijn? Het zijn niet enkel piano's en brandkasten die zwaar kunnen zijn. Ik heb thuis een eiken kast staan die zwaarder is dan de meeste brandkasten. Die kast laat zelf indrukken achter op parket. Als de vloer eerder bewoond is, kan je toch kijken, hoe de andere bewoners het hebben achtergelaten. Je kan toch geen betere referentie hebben voor een definitie op normaal gebruik te plakken.
Je kan hier naar kijken, en dit gebruiken als argument, maar op zich zal dit onvoldoende zijn om te oordelen of er sprake is van huurschade, of gevolg van normaal gebruik. Net zoals TS zwaardere meubels dan gemiddeld kan hebben, kan de vorige huurder(s) lichtere meubels hebben dan gemiddeld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 17 jun 2014 11:46

De ene huurder vergelijken met een andere om te bepalen wat normaal is lijkt me niet echt een objectieve werkwijze.

Er zal dienen gekeken te worden naar de meubels in kwestie.

KJ86

#18 , 17 jun 2014 14:27

De ene huurder vergelijken met een andere om te bepalen wat normaal is lijkt me niet echt een objectieve werkwijze.

Er zal dienen gekeken te worden naar de meubels in kwestie.

Het probleem daarmee is dat je dan in een eindeloze discussie terecht komt, de verhuurder zal zeggen dat de meubels te zwaar zijn en de huurder zal zeggen dat zijn meubels een normaal gewicht hebben.
In al die jaren heb ik al een ontelbaar aantal huuroverdrachten meegemaakt en nog niemand tegen gekomen die spontaan zegt, ik heb dit en dat kapot gemaakt, terwijl dat dit altijd mijn eerste vraag is als ik aan een uittredende plaatsbeschrijving begin.
Als de huurders ervoor geen schade hebben aangebracht, is het gemakkelijk omdat als referentie te gebruiken, de meeste huurders staan daar wel voor open en komen dan toch meestal tot het besef dat zij misschien wel aan de oorzaak liggen van het probleem (de huurder is immers de enigste factor die gewijzigd is), goed voorgaan doet goed volgen is het principe.
Ik kan eerlijk zeggen als ik zou huren dat ik kan fluiten naar mijn waarborg, je moet echt wel een pietje precies zijn om iets jaren te gebruiken zonder beschadigingen.

Reclame

sloeberken

#19 , 17 jun 2014 14:56

We zullen hier nooit een waterdicht antwoord kunnen op geven,

Wat staat er in de plaatsbeschrijving over de pvc vloer, hoe is dit beschreven, hoe oud is die vloer welke kwaliteit, welke ondergrond. Hoeveel schadevergoeding de verhuurder vraagt is ook nog niet duidelijk, als hij er al gaat vragen. Goede huurders weten perfect wat ze zelf beschadigd hebben en herstellen dit ook. Maar zoals TS vermeld dat het heel goedkope pvc vloer is zou ik ook niet bereid zijn zomaar elke schade te betalen. Als er schadevergoeding gevraagd word moet dit in elk opzicht redelijk zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Ronii
Topic Starter

#20 , 18 jun 2014 01:20

Ik vind dat ouderdom er niets mee te maken heeft, de verhuurder mag zich baseren op de ingaande plaatsbeschrijving. Als die aangeeft dat de vloer in orde is, kan de verhuurder het bedrag dat nodig is om de vloer te herstellen verhalen op u. Ik ken persoonlijk geen enkel materiaal dat op 3 jaar tijd versleten is. Hebben de meubels van de vorige huurders ook indrukken achtergelaten?
Als dat het geval is, sta je sterk in uw schoenen anders zal het van de goodwill van de verhuurder afhangen.
Ik ben van mening dat de vloer destijds (relatief) nieuw was aangezien er amper iets van schade was voor zover ik mij herinner. Oftewel waren vorige huurders extreem voorzichtig maar dat kan ik mij bijna niet indenken. Motief en kleur van de vloer doen mij vermoeden dat het gaat om goedkope overschotjes. De kwaliteit zal sowieso niet al te hoog zijn aangezien het een studentenstudio betreft.

Wat betreft zware meubels heb ik niets wat gekwalificeerd kan worden als zijnde echt 'zwaar' maar dan kan je natuurlijk ook argumenteren dat een kleerkast zwaar is. Er is echter ook bv. duidelijke schade op de plaats waar de (kleine) frigo zich bevindt. Hier en daar zijn er zelfs verbuigingen zichtbaar waar enkel ooit is gelopen. Het is echt compleet belachelijk hoeveel schade er aan de vloer is op zowat alle mogelijke plaatsen.

Maar als nog de vraag dan: indien de verhuurder idd probeert de kosten hiervan op mij te verhalen en/of weigert om een bewijs te tonen van de aanschafprijs van de vloer. Wat kan ik hiertegen inbrengen zonder direct een juridische strijd te ontketenen?

sloeberken

#21 , 18 jun 2014 08:22

Indien beide partijen niet tot een overeenkomst komen, zal de vrederechter moeten beslissen. Zou zeker van alles foto's nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”