VZW op mijn adres

Hello Kitty
Topic Starter

VZW op mijn adres

#1 , 18 mar 2014 21:26

Goedendag.

Ik heb een aantal jaar geleden een huis gekocht.

Na een jaar kwam ik erachter (door een belastingsbrief) dat er een VZW op mijn adres geregistreerd staat.

Dit wil ik echter niet, ik heb niets met die VZW te maken.

De VZW is van de vorige eigenaar van mijn huis.

Ik heb hem reeds gevraagd dit te wijzigen, doch voor zover ik uit het staatsblad kan afleiden, staat de VZW nog steeds op mijn adres.
Voor zover ik weet, bestaat de VZW nog.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik dit zelf laten aanpassen? Hoe kan ik de VZW laten schrappen van mijn adres?

Aangezien ik niet op hulp van de vorige eigenaar kan rekenen, zou ik graag zelf stappen ondernemen.

Maar ik heb geen idee bij wie of waar ik moet zijn hiervoor?

Verder: moet ik mij zorgen maken dat er schuldeiser bij mij gaan aankloppen?

Alvast bedankt voor uw hulp.

Hello Kitty

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2014 21:40

Kwartierinspecteur in kennis stellen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=10684" onclick="window.open(this.href);return false;
Als aanpassing : in arrondissement Antwerpen loopt dit zoals het MOET via parket. In andere arrondissementen kan de kwartierinspecteur rechtstreeks een mail /fax sturen naar kruispuntbank.

Maar in principe moet het via procureur lopen dus PV/administratieve akte van politie naar Parket die kruispuntbank in kennis stellen.
Parket vervolgd dan betrokkene. Of zou moeten doen....

Hello Kitty
Topic Starter

#3 , 18 mar 2014 21:55

Kwartierinspecteur in kennis stellen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=10684" onclick="window.open(this.href);return false;
Als aanpassing : in arrondissement Antwerpen loopt dit zoals het MOET via parket. In andere arrondissementen kan de kwartierinspecteur rechtstreeks een mail /fax sturen naar kruispuntbank.

Maar in principe moet het via procureur lopen dus PV/administratieve akte van politie naar Parket die kruispuntbank in kennis stellen.
Parket vervolgd dan betrokkene. Of zou moeten doen....
Zeer veel dank voor het snelle antwoord !

Met uw uitleg en link naar het andere topic kan ik zeker verder.

Hello Kitty

Reclame

Hello Kitty
Topic Starter

#4 , 31 mar 2014 20:23

Even een update:
- naar de kwartierinspecteur (plaatselijk politiekantoor) gegaan, die heeft een PV opgesteld
- naar de helpdesk van de inspectiedienst van de FOD economie een mailtje gestuurd

Normaal gezien gaat het adres op deze wijze geschrapt worden uit de kruispuntbank ondernemingen.

Echter,volgens de (zeer vriendelijke!) persoon van de helpdesk verandert juridisch gezien de situatie niet omdat enkel een publicatie in het Belgisch Staatsblad een adreswijziging van een rechtspersoon kan stipuleren.
En dat kan natuurlijk enkel de eigenaar/voorzitter van de VZW.
Ze gaan wel de persoon 'aansporen' om dit te doen...

Afwachten of de persoon in kwestie nu wel wil meewerken...

Hello Kitty

Franciscus

#5 , 31 mar 2014 20:36

Daarom dient de kwartierinspecteur een PV op te stellen dat gaat naar de procureur des Konings en een van die zijn taken is nazicht te doen op de jaarrekeningen en jaarverslagen.
Dus zal hij een vraag stellen aan de griffie RB koophandel
(willekeurige link : http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8443,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;

Wanneer dan zal blijken dat vzw niet in orde is zullen de bestuurders van parket via politie op hun plichten worden gewezen - en als ze na enige tijd niets gedaan hebben kunnen ze daarvoor veroordeeld worden en zal zo wie zo bij ernstige gebreke parket ambtshalve de ontbinding van de vzw vragen aan de rechtbank.

Hello Kitty
Topic Starter

#6 , 04 jun 2014 14:27

Nog een update:

De dienst schrappingen/helpdesk FOD heeft mij op de hoogte gesteld van de schrapping uit het KBO.
Bij een public search op naam van de VZW, blijkt mijn adres daar nog steeds vemeld te staan.
Pas bij doorklikken, komt er in de lijst onder mijn adres te staan: doorgehaald adres sinds xxx.

Niet 100% wat ik wou (ik wou liever dat mijn adres daar volledig weg was), maar bon. :roll:

Nu enkel nog een publicatie in het staatsblad.

Ik geef het nog een paar maanden (publicatie in staatsblad zal altijd wel wat tijd kosten zeker?), maar dan ga ik proberen de stappen die Franciscus hierboven aanhaalt uit te voeren.

ps: Ik geef hier enkel updates omdat ik het zelf ook altijd leuk vind om te lezen hoe iets afloopt/een probleem wordt aangepakt. Indien dit niet gewenst is, zal ik uiteraard geen updates meer geven !

Hello Kitty

LeenW

#7 , 04 jun 2014 14:38

Integendeel, ik hoor graag hoe het is afgelopen, vooral bij onderwerpen waar er wat discussie is geweest :)

En ja, ik vrees dat er bij sommige instanties inderdaad steeds een referentie blijft naar het laatst gekende adres. Ik denk echter wel dat de gevolgen hiervan minimaal gaan zijn.

denlowie

#8 , 04 jun 2014 16:29

Op het KBO zal dit adres wel oppervlakkig verdwijnen, maar de ervaring heeft me geleerd en heb het nu zelf nog eens uitgetest bij een grote data bank zal het blijven opstaan, ik zie zelfs een adres waarvan de man al jaren overleden is.

Op het KBO zal het oppervlakkig verdwijnen maar in de referentiedatabank VZW zal dit toch altijd te raadplegen zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Veebee

#9 , 05 jun 2014 10:23

Op zich is het logisch dat dit adres blijft bestaan weliswaar met de nodige omschrijvingen van stopzetting.
Is onder meer nodig voor latere tracering en rapportage.

Franciscus

#10 , 05 jun 2014 20:43

In principe zal parket navraag doen via politie de woonplaats na te gaan van de laatst gekende beheerders.
Dan gaat er een kantschrift naar de politie van die lokale zone met opdracht die persoon te horen inzake de vastgestelde overtredingen
-adres vzw
-jaarrekening vzw
-lijst bestuurders
enz
Deze bevraging kan op zich al wel enige tijd duren...

Hello Kitty
Topic Starter

#11 , 17 jun 2014 19:18

Een volgende update sneller dan verwacht !

Blijkbaar heeft de kwartierinspecteur/politie de procedure die Franciscus uiteen heeft gezet (in zijn bericht van 31 maart 2014 17u36) reeds gestart, want ik heb vandaag een brief gekregen van het Parket van de procureur des Konings (openbaar ministerie).

Mijn 'dossier' is behandeld door de Fiscale en financiele sectie.

In de brief staat het volgende:

datum 13/06/2014
Betreft XXX

Mevrouw

U heeft bij mijn ambt een verklaring van benaadeelde ersoon neergelegd, waarin U mij vraagt U in te lichten omtrent het gvolg dat aan de zaak gegeven werd.

Gelieve hierbij kennis te nemen van het feit dat:
de zaak zonder gevolg werd gerangschikt. Aangezien de feiten niet kanderen binnen de huidige prioriteiten van het vervolgings- en opsporingsbeleid, werd beslist hieraan geen gevolg te geven. Hierbij verleen ik machtiging om inzake en afschrift (tegen betaling) te nemen van het dossier op de griffie alhier. (binnen de maand, vanaf heden).

Inzage van het dossier enkel na telefonische afspraak.

Hoogachtend,

De procureur des Konings

Ben ik nu heel blond als ik hier uit meen op te maken dat dit wil zeggen dat ze mijn 'dossier' gewoon verticaal geklasseerd hebben? :shock:

Ik begrijp natuurlijk wel dat ze waarschijnlijk veel belangrijkere en ergere dingen te doen hebben, maar hoe ga ik die publicatie in het staatsblad nu ooit voor elkaar krijgen?

Tot hiertoe heb ik er nog geen problemen mee gehad (nog geen deurwaarder etc. aan de deur gehad), maar dat wil toch niet zeggen dat dit zomaar kan? Schuldeisers van de VZW mogen beslag leggen op de goederen die zich bevinden op de maatschappelijke zetel (= mijn adres) en een schrapping uit het KBO heeft in principe niet echt juridische waarde. Dus ik wil écht die publicatie in het staatsblad. Dat moet toch voldoende zijn? Of moet ik écht wachten tot de deurwaarder beslag legt op al mijn spullen?

Ik moet er wel bijzeggen dat ik tot hier toe nog geen 'kosten' heb gemaakt met betrekking tot dit probleem (dit weiger ik uit principe). Hiermee wil ik zeggen dat ik de eigenaar van de VZW enkel (verschillende keren !) mondeling heb gevraagd om het adres van de VZW te wijzigen, alvorens de kwartierinspectuer in te schakelen. Een aangetekend schrijven heb ik dus nog niet verzonden.

Miscchien moet ik dat nu doen en tegen mijn principes toch kosten maken? Om hem via AS (nogmaals) te vragen om het adres officieel te wijzigen?

Maar wat dan? Als ze vanuit het parket tóch niet de moeite willen doen om hierontrent actie te ondernemen, gaat die toch gewoon eens goed lachen?

Naar het vredegerecht dan maar?

Dit weekend ga ik nog eens langs bij de kwartierinspecteur, die hebben mij toen goed geholpen en ik mocht contact opnemen als het probleem bleef duren. Misschien weten zij raad.

Bijkomende opmerking: uiteraard wil ik graag een kopie van het dossier bij de griffie. Alleen: de openingsuren zijn tijdens mijn werkuren en ik ga nu (tijdens de zomerverlofperiode) binnen de maand geen verlof meer kunnen nemen. :roll:
Hopelijk mag ik van mijn baas morgen tijdens de werkuren eens bellen naar het telefoonnummer op de brief om te kijken hoe ik dat moet oplossen.

Hello Kitty

LeenW

#12 , 17 jun 2014 20:33

Oei, dit valt wel tegen. Het lijkt inderdaad dat ze de zaak zonder gevolg gaan klasseren.

Franciscus

#13 , 17 jun 2014 22:16

Welk parket is dat?
Zij moeten gewoon opdracht geven aan kwartierinspecteiur waar de voorzitter woont deze te horen en bewijs van wijziging binnen de x weken voor te leggen aan kwartierinspecteur.
Vervolging zal inderdaad weinig gebeuren maar die verwittiging zal in 99% van de gevallen voldoende zijn.

Hello Kitty
Topic Starter

#14 , 18 jun 2014 06:24

@ Franciscus:
Parket van de procureur des konings
Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde

Volgens mij hebben ze dat (kwartierinspecteur de opdracht geven) dus niet gedaan...

Hello Kitty

denlowie

#15 , 18 jun 2014 08:23

Uit ervaring had ik dit antwoord verwacht, er is maar één man die het ogenblikkelijk kan doen, en dit is de voorzitter van thuis uit via e-griffie dit duurt 5 minuten !

https://www.e-griffie.be
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Administratief recht”