Plaatsbeschrijving niet ondertekend, sleutels ontvangen

AlcaTrazZ
Topic Starter

Plaatsbeschrijving niet ondertekend, sleutels ontvangen

#1 , 01 jul 2014 14:58

Beste,

ik heb onlangs een huurcontract 3/6/9 ondertekend ingaande op 1 juli 2014. (Getekend ergens in mei)
De plaatsbeschrijving is opgesteld zonder dat we erbij waren en het immokantoor (degene die eveneens de plaatsbeschrijving heeft opgesteld) heeft ons gezegd dat we 14 dagen tijd hebben om opmerkingen te geven.
Ik heb echter deze plaatsbeschrijving niet getekend (en het immokantoor ook niet trouwens), maar ik heb wel al de sleutels gehad.

Mijn vraag is nu, wat als ik opmerkingen heb, maar deze niet opgenomen worden in de plaatsbeschrijving?
Dan neem ik aan dat het huurcontract niet kan doorgaan en ik dan ook geen boete moet betalen?

Iemand raad hiermee?

Mvg en alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 jul 2014 15:14

de huurovereenkomst is getekend en blijft getekend. Indien u opmerkingen geeft, worden deze aanvaard of betwist. Bij betwisting kan (eventueel via de rechtbank) een expert aangesteld worden die de betwisting zal beslechten.

Een automatische verbreking van de huurovereenkomst bij teveel opmerkingen is niet van toepassing.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2014 15:28

Stuur uw opmerkingen eventueel door via AS.

Reclame

AlcaTrazZ
Topic Starter

#4 , 01 jul 2014 15:29

Ok, bedankt voor het antwoord! Ik hoop eigenlijk gewoon dat ze mijn opmerkingen aannemen (aangezien ze ook gegrond zijn).
Ik heb weliswaar een kleine 400 € moeten betalen voor de plaatsbeschrijving in- en uit. Indien het komt tot het aanstellen van een expert, kan ik dan die 400 € terugeisen of niet?

Mvg en alvast bedankt

sloeberken

#5 , 01 jul 2014 16:06

Eigenaardig dat je reeds hebt moeten betalen voor de uitgaande plaatsbeschrijving die misschien binnen 15 jaar zal gemaakt worden. Of wat bedoel je daarmee.
400 euro voor het opmaken van de plaatsbeschrijving is enorm veel geld, gelet dat huurder en verhuurder ieder de helft moet betalen. Daar zou ik toch eens meer uitleg over vragen aan het immo.
Normaal kost deze max 300 euro te betalen door beiden dus max150 euro.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duma

#6 , 01 jul 2014 16:23

Dat is niet ongewoon, dat je betaalt voor het ingaand en uitgaan PB tegelijk.

Je kan wel het factuur vragen daarop meot dan €800 staat.

Ik begrijp wel niet goed waarom u betaalt voor een plaatsbeschrijf waar u zelf NIET bij aanwezig was.

sloeberken

#7 , 01 jul 2014 17:56

Ik begrijp wel niet goed waarom u betaalt voor een plaatsbeschrijf waar u zelf NIET bij aanwezig was.
Dat dit gebruikt word voor een contract lange duur is toch eigenaardig, Is na x aantal jaren nog datzelfde immo die het beheer doet. Dan kan de huurder opnieuw betalen. 800 euro is enorm overdreven, hier heeft dit een expert gedaan in totaal 270 euro. Om geldig te zijn moet dit gebeuren in aanwezigheid van alle partijen.

AlcaTrazZ
Topic Starter

#8 , 02 jul 2014 09:15

Er is me vertelt geweest dat dit de normale procedure was (dat er een plaatsbeschrijving wordt opgemaakt, en dat ik dan 14 dagen tijd heb om er opmerkingen over te maken).
Ikzelf heb toen gevraagd om er persoonlijk bij te zijn met het opmaken, en 2 uur voor onze afspraak kreeg ik telefoon waarbij ze me zeiden dat de plaatsbeschrijving klaar was :s
Ik heb zelf een kopie genomen van de federale overheidsdienst waarin staat dat beide partijen aanwezig moeten zijn, maar daar moest het immo-kantoor niets van weten vreemd genoeg :s

Nu komt het er eigenlijk op neer dat de plaatsbeschrijving op niets trekt (alles genoteerd als nieuw => niet het geval). Ik heb deze niet getekend, maar nu moet ik deze volledig gaan aanpassen en kruipt er voor mij natuurlijk wat administratie en tijd in.. en dat terwijl ik 400 € heb moeten betalen.. Vandaar de vraag: Kans om dit terug te vorderen op de één of andere manier?

Thnx

sloeberken

#9 , 02 jul 2014 10:19

Via een AS het immo kantoor in gebreke stellen, dat u de plaatsbeschrijving niet herkent daar ze niet opgemaakt is zoals de wet voorschrijft. Ik vermoed dat dit gewoon een copy is van de uitgaande pb van de vorige huurder. Dat u tevens niet zal nalaten om klacht in te dienen bij Biv (http://www.biv.be/NV_3_D.php?lingua=NL" onclick="window.open(this.href);return false;) ik denk dat ze dan wel eens ga nadenken. Er word verondersteld dat een immo de huurwetten hieromtrent moeten kennen.

Turaki

#10 , 02 jul 2014 10:24

Ook in het AS kopie van de factuur van de expert vragen. Bezorgen ze u die niet, of bedraagt de totale prijs 400€, kan u de helft van het bedrag dat u betaald heeft terugeisen. Nog wel niet in uw brief de reden van de vraag opgeven, zodoende te vermijden dat er snel een factuur van 800€ wordt opgemaakt.

sloeberken

#11 , 02 jul 2014 10:29

Om dit te verantwoorden door het immo 800 euro, zullen ze toch moeten bewijzen dat het een zeer gedetailleerde PB is. Denk dat er na u AS snel iets zal rinkelen bij dat immo kantoor.

Vandebos

#12 , 02 jul 2014 10:45

Dat dit gebruikt word voor een contract lange duur is toch eigenaardig, Is na x aantal jaren nog datzelfde immo die het beheer doet. Dan kan de huurder opnieuw betalen. 800 euro is enorm overdreven, hier heeft dit een expert gedaan in totaal 270 euro. Om geldig te zijn moet dit gebeuren in aanwezigheid van alle partijen.
Dit is een normale procedure.

KJ86

#13 , 02 jul 2014 10:54

Ook in het AS kopie van de factuur van de expert vragen. Bezorgen ze u die niet, of bedraagt de totale prijs 400€, kan u de helft van het bedrag dat u betaald heeft terugeisen. Nog wel niet in uw brief de reden van de vraag opgeven, zodoende te vermijden dat er snel een factuur van 800€ wordt opgemaakt.
Waarschijnlijk is er een aparte factuur gemaakt voor huurder en verhuurder, dan gaat bovenstaande redenering niet op, enkel als de factuur volledig gemaakt is naar de verhuurder is inzage vanzelfsprekend.

Vandebos

#14 , 02 jul 2014 11:00

En niet vergeten dat doorgaans het maken van de intredende plaatsbeschrijving is opgenomen in het takenpakket van de makelaar waartoe deze zich verbindt wanneer hij de verhuuropdracht met de eigenaar afspreekt. Eerlijk? Laat ik in het midden maar het is wel de gebruikelijke praktijk.

sloeberken

#15 , 02 jul 2014 11:05

Dit is een normale procedure.
Dan moet het ook vermeld staan op de factuur, maar u reeds doen betalen voor wat nog niet uitgevoerd is, als dit zo is dan ontbreekt er iets in de wetgeving. Mijn mening is toch dat dit immo kantoor niet correct werkt.

Terug naar “Huren”