Beste,
Midden juni heb ik per email mijn akkoord gegeven tot het huren van een vakantiewoning in Frankrijk aan last minute tarief en dit voor de periode eerste 2 wkn van Juli. Na mijn email heb ik de verhuurder (persoon A) 5 dagen nadien gecontacteerd en gemeld dat we wensen te annuleren omdat we nog steeds geen huurovereenkomst op papier hebben ontvangen, noch per mail, noch per post, en we inmiddels iets anders hadden gevonden, waarbij we de dag zelf nog een ondertekende huurovereenkomst hebben ontvangen.
Persoon A heeft kort na onze annulering een voorstel tot minnelijke schikking en de betaling van de helft van de huursom voorgesteld. Indien we dit binnen een bepaalde termijn niet zouden overmaken zou hij via zijn advocaat een incasso-procedure opstarten om de volledige huursom te vorderen.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met persoon A en voorgesteld om volgend jaar aan dezelfde tarief bij hem te boeken. Initieel wou hij dit overwegen, maar omdat hij niet akkoord kon gaan met de prijs, eist hij nu van ons het volledige huurbedrag (de initiële minnelijk schikking, zijnde betaling van de helft van de huursom is voor hem geen optie meer).
Mijn vraag is nu, puur juridisch gezien, aangezien wij nooit zijn overgegaan tot een officieel huurcontract, heeft deze persoon recht om de volledige huursom te eisen? Ik heb alvast niet veel zin in een juridisch steekspel en zou hem alsnog voorstellen dat we akkoord willen gaan met de betaling van de helft van de huursom. Enig deskundig advies is meer dan welkom. Alvast bedankt.