Annulering huur vakantiewoning

advies1
Topic Starter

Annulering huur vakantiewoning

#1 , 10 jul 2014 12:01

Beste,
Midden juni heb ik per email mijn akkoord gegeven tot het huren van een vakantiewoning in Frankrijk aan last minute tarief en dit voor de periode eerste 2 wkn van Juli. Na mijn email heb ik de verhuurder (persoon A) 5 dagen nadien gecontacteerd en gemeld dat we wensen te annuleren omdat we nog steeds geen huurovereenkomst op papier hebben ontvangen, noch per mail, noch per post, en we inmiddels iets anders hadden gevonden, waarbij we de dag zelf nog een ondertekende huurovereenkomst hebben ontvangen.

Persoon A heeft kort na onze annulering een voorstel tot minnelijke schikking en de betaling van de helft van de huursom voorgesteld. Indien we dit binnen een bepaalde termijn niet zouden overmaken zou hij via zijn advocaat een incasso-procedure opstarten om de volledige huursom te vorderen.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met persoon A en voorgesteld om volgend jaar aan dezelfde tarief bij hem te boeken. Initieel wou hij dit overwegen, maar omdat hij niet akkoord kon gaan met de prijs, eist hij nu van ons het volledige huurbedrag (de initiële minnelijk schikking, zijnde betaling van de helft van de huursom is voor hem geen optie meer).

Mijn vraag is nu, puur juridisch gezien, aangezien wij nooit zijn overgegaan tot een officieel huurcontract, heeft deze persoon recht om de volledige huursom te eisen? Ik heb alvast niet veel zin in een juridisch steekspel en zou hem alsnog voorstellen dat we akkoord willen gaan met de betaling van de helft van de huursom. Enig deskundig advies is meer dan welkom. Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 jul 2014 13:14

Verhuur van onroerend goed heeft geen bedenkingstermijn, het is geen consumptieproduct.

Tenzij u een permanente reisverzekering heeft afgesloten die eventueel middels rechtsbijstand wenst te bemiddelen of tussen te komen is de verhuurder in zijn recht deze som te eisen. U heeft immers een onderling akkoord tot de huur van het pand afgesloten, enkel de formele bevestiging in de vorm van een huurcontract diende nog vervolledigd te worden. U heeft bovendien de verhuurder geen kans gegevens zijn 'fout' te corrigeren door hem toe te laten alsnog een kopie van het contract via mail over te maken. De onverwachte annulering brengt hem bovendien economische schade toe; hij heeft anderen die gedurende deze periode wensten te huren moeten weigeren en loopt nu het reële risico (hoe klein dit ook moge zijn) de huurinkomsten voor de periode in kwestie te derven wegens het niet kunnen vinden van een andere huurder voor die periode.

De verhuurder is in dit geval bijgevolg volledig in zijn recht.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2014 15:32

Slechts 5 dagen wachten op een ondertekend contract is wel héél erg kort. Stel dat je maandagavond je mail stuurt. Verhuurder leest deze niet meer en is dinsdag een dagje aan de zee. Woensdag leest hij je mail en maakt hij het contract klaar. Donderdag zou hij het op de post doen, maar er komt iets tussen, dus het wordt vrijdag. Dan is die 5 dagen al snel om.

Als het zo belangrijk voor je was snel een contract te ontvangen, waarom heb je daar dan niet naar geïnformeerd? Mij lijkt het inderdaad ook dat je de verhuurder zo goed als geen kans gegeven hebt je binnen een redelijke termijn een getekend contract te bezorgen.

In uw geval had je in uw mail moeten zetten: "Ik ga akkoord met uw prijs voor die periode, op voorwaarde dat ik binnen de 5 werkdagen een getekend contract mag ontvangen." Aangezien je je akkoord verklaard hebt zonder voorwaarde, sta je zeer zwak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

advies1
Topic Starter

#4 , 10 jul 2014 17:07

Met dank voor jullie reacties en advies.
Ik wou er nog bij vermelden dat tijdens mijn telefonisch onderhoud met de verhuurder (5 dagen na mijn toestemming) hij liet uitschijnen liever niet met een contract te werken om belastingtechnische redenen. Vandaar ook mijn twijfel en annulering. Uiteraard staat hiervan niets op papier noch op email.
Zijn initieel voorstel tot minnelijke schikking (helft huursom) heeft hij ondertekend doorgemaild. Ik veronderstel, als we dit bedrag overmaken op zijn rekening, we toch blijk geven tot tegemoetkoming?

Franciscus

#5 , 10 jul 2014 17:34

En hoe hebt u dan gehuurd? Als verhuurder om belastingtechnische redenen niets op papier wil?
Misschien eens aan hem adres belastingdienst vragen zodat u daar wat inlichtingen kan inwinnen over hoe dat men in Frankrijk een vakantiecontract rechtsgeldig kan aangaan en annuleren?

artemis

#6 , 10 jul 2014 18:27

Is dit niet afhankelijk van
1) de wetgeving in het land van verhuur i.e. Frankrijk
2) de regels van de bemiddelaar , bv een bookingsite

Franciscus

#7 , 10 jul 2014 19:17

Wil 'liever' niet met een contract werken maar gaat dan wel een incassobureau (Frans- Quid bevoegdheid?) inschakelen maar wil geen schriftelijk document...
Dus niks op papier maar handje contantje.... wel betalen...
Als die vraag dus gesteld wordt .... zou het misschien wel eens einde van zijn verhaal kunnen zijn.

Gebruiker21

#8 , 11 jul 2014 07:53

Met dank voor jullie reacties en advies.
Ik wou er nog bij vermelden dat tijdens mijn telefonisch onderhoud met de verhuurder (5 dagen na mijn toestemming) hij liet uitschijnen liever niet met een contract te werken om belastingtechnische redenen.
Da's natuurlijk een ander verhaal. Als de verhuurder u geen contract wil bezorgen, is dit een teken dat hij de overeenkomst moedwillig niet wil formaliseren. Stuur de de verhuurder een aangetekend schrijven met de melding dat je binnen de 14 dagen een getekend contract wenst te ontvangen om de huurovereenkomst bevestigd te zien, en dat je bij gebrek daaraan, de eerdere overeenkomst als verbroken van zijn kant uit, zal beschouwen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”