Onterecht geflitst

aceke
Topic Starter

Onterecht geflitst

#1 , 30 jul 2014 19:51

situatie schets:

ik rij op een baan met een bord waar ik 70 mag rijden
ik rijd richting kruispunt en na kruispunt staat bord van 90
nu word ik OP het kruispunt geflist aan 86

is dit wettelijk? snelheid van 70 is toch vervallen aan het kruispunt aangezien
er letterlijk in de wet staat dat het bord geldig is TOT een kruispunt en niet
TOT EN MET ???

volgens de wet is er zelf een snelheids beperking van 120 tussen kruispunt en bord van 90

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 30 jul 2014 19:58

Op het kruispunt is niet over het kruispunt. Je hebt dus te snel gereden in de zone waar 70km is.

LeenW

#3 , 30 jul 2014 20:00

Het is wel degelijk tot en met het kruispunt..

http://bivv.be/nl/faq/detail/met-welke- ... -ik-rijden" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

aceke
Topic Starter

#4 , 30 jul 2014 20:02

Het is wel degelijk tot en met het kruispunt..

http://bivv.be/nl/faq/detail/met-welke- ... -ik-rijden" onclick="window.open(this.href);return false;
deze is bij de wet nog niet aangepast en dus ook niet geldig, staat ook zo op mijn minnelijke schikking TOT en niet TOT EN MET

aceke
Topic Starter

#5 , 30 jul 2014 20:04

Op het kruispunt is niet over het kruispunt. Je hebt dus te snel gereden in de zone waar 70km is.
hierbij dezelfde stelling, snelheid is geldig TOT het kruispunt en niet TOT EN MET

LeenW

#6 , 30 jul 2014 20:06

Tot kan ook "tot en met" betekenen. Er is ooit eens een gelijkaardige discussie geweest over "maandag tot vrijdag verboden parkeren". Volgens uw logica mag men daar dan vrijdag wel staan.

Het kan dus allebei taalkundig, hangt er dus vanaf welke interpretatie er aan moet gegeven worden. Zeker een interessante discussie!

aceke
Topic Starter

#7 , 30 jul 2014 20:08

Tot kan ook "tot en met" betekenen. Er is ooit eens een gelijkaardige discussie geweest over "maandag tot vrijdag verboden parkeren". Volgens uw logica mag men daar dan vrijdag wel staan.

Het kan dus allebei taalkundig, hangt er dus vanaf welke interpretatie er aan moet gegeven worden. Zeker een interessante discussie!
idd, op school hebben ze mij nogtans duidelijk het verschil geleerd hoor, bij parkeer borden moeten ze tot en met gebruiken

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jul 2014 21:59

Dus u bent versneld OP het kruispunt van 70 op uw teller tot BOVEN de 90?
Want 86 daar is dan ook nog eens rekening gehouden met een marge.
Die versnelling is dus gebeurd op 1"?
Fantastische uitleg indien u naar de RB wil gaat.

aceke
Topic Starter

#9 , 30 jul 2014 22:03

Dus u bent versneld OP het kruispunt van 70 op uw teller tot BOVEN de 90?
Want 86 daar is dan ook nog eens rekening gehouden met een marge.
Die versnelling is dus gebeurd op 1"?
Fantastische uitleg indien u naar de RB wil gaat.

neen ik reed ongeveer 75 op de teller voor het kruispunt en ben versneld naar 86 op de teller (gecorrigeerd 80)

dus een versnelling van 10km op een afstand van 15m

Franciscus

#10 , 30 jul 2014 22:20

En waar liggen de lussen van het flitsapparaat denkt u?
Mijn mening geen 15 meter OP het kruispunt.
Trouwens OP het kruispunt worden de rijbanen ook niet gescheiden door een middenberm dan is de snelheid toch zo wie zo beperkt?

aceke
Topic Starter

#11 , 30 jul 2014 22:35

Ja tot 90km
Maar daar gaat het allemal niet om, de wet is duidelijk als ze zeggen tot een kruispunt, zij moeten dus bewijzen dat ik voor het kruispunt harde dan 70 heb gereden

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

aceke
Topic Starter

#12 , 30 jul 2014 22:37

Er zijn btw geen lussen bij deze cameras, zie geen lijnen in de grond

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Lanox

#13 , 30 jul 2014 22:51

Indien het bord voor interpretatie vatbaar is kan u dus de interpretatie kiezen die voor u het meest voordelig is. Tot betekent tot en tot en met betekent tot en met. Het wordt tijd dat mensen eens terug opletten tijdens de les Nederlands!

LeenW

#14 , 30 jul 2014 23:16

Nogmaals, "tot" kan, puur taalkundig gezien, zowel "tot en daar stopt het" als "tot en met" betekenen. Vandaar ook dat er interpretatie moet gegeven worden aan de wetten. TS kan dit voor de rechtbank brengen en zien welke zienswijze de rechter volgt.

Franciscus

#15 , 02 aug 2014 17:35

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Titel III: Verkeerstekens
Hoofdstuk II: Verkeersborden
Artikel 68. Verbodsborden
artikel 68.3 met specificatie van het snelheidsbord C43 ==> Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord
Dus kruispunt is er bij.

Rechtspraak leert ons dat op een autosnelweg "het kruispunt" aangenomen wordt als "op- en afrittencomplex", dus de snelheid geldt tot de oprit bijgevoegd is, daarom dat er pas bij de oprit (als deze er is) de snelheid opnieuw herhaald wordt

En inderdaad veel succes bij de rechtbank.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”