#1 , 06 aug 2014 20:07
Hallo,
Ik heb enkele probleempjes/vragen, en zal proberen de toeststand zo volledig mogelijk uit te leggen.
In november vorig jaar huurde ik een kleine woning, ben vrijgezel. Al vanaf het begin verschillende problemen, zoals de elec. verwarming die de boel niet kon warmkrijgen (temperaturen in december binnen van 5 tot 15graden). Verhuurder werd telkens via mail op de hoogte gebracht en ging steeds het nodige doen.
Ondertussen werd de wooninspectie verwittigd via de wijkagent. resultaat 88strafpunten en voorstel tot ongeschikverklaring, wat ondertussen ook gebeurt is. Blijkbaar zou er ook een herstelvordering lopende zijn.
De dag dat de eigenaar het verslag van de wooninspectie krijgt zet hij de woning te koop. Deze was reeds na 2weken verkocht. Volgens de makelaar is het de bedoeling dat de koper zijn zoon hier komt wonen, maw, na het verlijden van de acte zal de nieuwe eigenaar me dit melden, en zou ik dus 6maanden tijd hebben om te verhuizen.
Nog even zeggen dat ik een contract van 3jaar heb dat geregistreerd is.
Ondertussen meldde ik zelf nog meermaals de gebreken via mail, 1X per aangetekende zending.
De problemen zijn oa : schimmelvorming id keuken, schimmelvorming id badkamer, niet genoeg mogelijkheid tot verluchtten van deze ruimten, niet mogelijk tot verwarmen van de badkamer, raam keuken kan niet open, opstijgend vocht in bijna alle ruimten, insijpelend vocht id keuken en badkamer...
De laatste keer dat ik dit mellde kreeg ik als antwoord : " ik dacht dat de problemen opgelost waren want ik heb niets meer van u gehoord" (alhoewel ik de maand ervoor dezelfde problemen meldde).
Maar nu komen de onduidelijkheden :
De makelaar contacteert me met een voorstel en ik citeer :'zodat ik ook kan meegenieten van de koek"
het voorstel (via gsm) : ik mag 6maanden gratis wonen, maar ik moet wel 'een documentje" opstellen waarin ik een vaste datum opgeef die max 6maanden vanaf nu mag zijn en waarop ik zeker de woning zou verlaten hebben. (volgens mij betekend dit hetzelfde als mijn opzeg geven??). Hij werd redelijk boos toen ik weigerde. Hij mailde me erna ook met hetzelfde voorstel, maar in zijn mail stond geen tegenprestatie van mij vermeld...
Nu krijg ik een maiil van de oude eigenaar (officieel weet ik zelfs nog niet dat de woning verkocht is) met de melding dat "de nieuwe eigenaar van plan is de woning helemaal te renoveren, zou 3a4maandn duren, en of ik ondertussen hier blijf wonen of ergens anders ga huren" Staat ook nog bij dat ik hem is zou gezegd hebben dat ik bij een vriend kan logeren (heb met hem nooit over zoiets gepraat).
En dan de laatste zin van zijn mail : wat u ook beslist er zal u een vergoeding gelijk aan 6maand uitbetaald worden, zoals vermeld in de verkoopovereenkomst...
Volgens de informatie die ik heb kan de nieuwe eigenaar een huurcontract van 3j niet opzeggen, en kan hij mij er ook niet uitzetten om werken uit te voeren... maar verandert er iets door de lopende herstelvordering ?
Ik hoop dat iemand concrete en correcte informatie kan geven hierover. Volgens de huurdersbond kan ik gerust blijven huren tot einde contract, maar of dit ook zo is als hij de woning zelf wil betrekken kan ik niet over terugvinden...