Huisbazen die het leven onmogelijk maken.

KJ86

Re: Huisbazen die het leven onmogelijk maken.

#106 , 11 jul 2014 20:39

Ik ben benieuwd wat de vrederechter zal zeggen, gelieve het resultaat hier op het forum te posten.
Zeker niet vergeten aan te halen dat uw moeder betrokken wordt terwijl ze geen contractuele partij is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mully Sculder

#107 , 12 jul 2014 00:21

Ik ben nieuw hier en eventjes verward. Ik dacht dat er zo iets bestond als 'dwingend recht'? De eis om het pand meerdere keren per jaar te bezichtigen, ook al staat het in het contract vermeld, kan toch niet wettelijk geldig zijn? Dit heb ik me laten vertellen door de huurdersbond (ook al heb ik geen al te hoge dunk van de huurdersbond)...

sloeberken

#108 , 12 jul 2014 08:40

Wettelijk heeft de verhuurder recht om 1 x per jaar op een bezoek van zijn verhuurd pand.

Hier de huurwet van 2014 : http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bosprocureur

#109 , 12 jul 2014 08:56

U zou liever geen 500 Euro of meer uitgeven aan een advocaat?
als wij het zelf kunnen, wil ik geen 500 euro of meer hieraan gaan uithangen hoor! alles is nu net op zijn plooikes financieel en zijn zeker niet van plan om hen dat prijskaartje te gunnen.

Een zekere Vandebos gaf u eerder volgende raad :
U houdt het heel eenvoudig en onderneemt twee stappen:

- U verzamelt alle informatie van de ettelijke bezoeken, mails, brieven, onwettelijk toegangspogingen en contacten met derden en nummert ze chronologisch. U maakt een chronologisch overzicht van al deze bezoeken en overtredingen. Bij elke datum plaatst u één regel die enkel vermeldt "bezoek, huisvredebreuk of ongewenst contact" en de verwijzing naar het nummer van het stuk in kwestie. U maakt een afspraak met de commissaris van de wijkpolitie en verzoekt deze vriendelijk om, aan de hand van de map (kopie) mat al deze gegevens, eens langs te gaan bij deze mensen en hen duidelijk te maken dat ze enerzijds onwettig bezig zijn en anderzijds dat u overweegt om hiertegen gerechtelijke stappen met burgerlijke partijstelling te overwegen.

Ik denk zo dat een bezoekje van een onpartijdige wijkinspecteur zelfs het passeren bij de vrederechter kan overbodig maken. Indien niet, neem dan toch maar een advocaat.

Elders zegt u
De regio? doet er toch niet toe? We wonen wel landelijk. Maar alle tips hier zijn welkom nu! Zodat we het goed kunnen voorbereiden.

De regio doet er inderdaad niet veel toe. Daarom alleen al zou ik gewoon uw adres (verwijderd), en de gemeente (eveneens verwjderd) uit uw eerdere postings verwijderen . Zo kan je de eventuele roddels in uw landelijke gemeente vermijden.
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 12 jul 2014 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.

amilcar
Topic Starter

#110 , 12 jul 2014 13:01

@bosprocureur

Waar staat ons adres vermeldt? Ik heb er nochthans goed op gelet deze eruit te halen... Ik denk dat het enerzijds niet slecht is om eens voor de vrederechter te staan, al geeft u met uw comment wel de indruk dat wij eruit kunnen gezet worden ondanks het feit dat alles perfect te weerleggen valt en zal blijken dat wanneer we de 65 mails die verzonden werden van hun kant uit over een tijdsspanne van een half jaar meer dan voldoende zijn en nogal opdringerig van aard... Om nog maar te zwijgen welke wending ze kregen toen we er niet meer op reageerden... Roddels zijn er sowieso, aangezien de huisbazen ook gekend staan om hun reputatie bij vorige huurders.

Alles is inderdaad helemaal geëscaleerd toen de huurdersbond erbij kwam kijken.

En wat dat bezoekrecht betreft, er staat in ons contract minstens 2 maal per jaar, maar wij hebben nooit geweigerd en ik hebben in het verleden nooit moeilijk gedaan toen ze voor de zoveelste keer onverwachts langs kwamen en ga zo maar door. Al zijn we nu wel van mening dat het welletjes is geweest. Nooit hebben wij ontkend dat het onze fout was dat wij achterstonden in huur, maar hebben het wel direct laten weten dat dit tijdelijk was en zijn toen op een vorig huisbezoek een regeling overeen gekomen waarbij wij alles zo snel mogelijk zouden regulariseren. Wij hebben dit ook zo gedaan en vanaf het moment dat we met de huur mee waren en alles voor de rest ook in regel was, hebben wij hen wel de boodschap gegeven dat we nu met rust wilden gelaten worden, waarop ze alleen maar meer zijn beginnen uithalen. Waarom? Geen idee, volgens mij hebben ze echt niets anders te doen. Maar wij hebben de pech gehad in het begin ons werk kwijt geraakt te zijn, wat je op voorhand helaas niet in een glazen bol kan aflezen. Het zijn zaken die jammerlijk genoeg gebeuren, maar wij hebben wel het nodige gedaan en zo snel mogelijk een oplossing gevonden en geboden. Dus het is wat ons betreft niet relevant dat ze ons blijven verwijten smijten omdat wij toen even een hachelijke situatie hadden waarbij ze beiden akkoord gingen met ons voorstel, en waarbij wij een maand eerder dan gezegd de achterstand al hadden weg gewerkt. Dat dit uit de onverwachtse hoek kwam van moeders kant, dat maakt voor hen geen verschil. Mijn vriend zijn moeder heeft dit gedaan en stond erop hen een mail te sturen zodat ze later niet konden betwisten geen geld gezien te hebben, omdat ze het verhaal toen ook al hoorde hoe ze zijn van voor we achterop kwamen met de huur en haar mail enkel was om ons te behoeden. Dat zij hiervan nu misbruik maakten, een relatie tussen moeder en zoon vernielde door leugens te versturen... Dat is bij ons zeer pijnlijk over gekomen.

Dat ik zwanger ben en mijn rust goed kan gebruiken weten ze ook , en als reactie daarop zijn ze nog onmenselijker beginnen doen.

Uiteindelijk is het enige wat wij willen, rust. Een normale verhuurders-huurders relatie. En dat ze gewoon hun houden aan de huurderswet + enige excuses naar de moeder toe waarbij ze toegeven dat ze logen (al is dit een gedroomd scenario dat dit zou gebeuren) , wel dit zou meer dan op zijn plaats zijn.

amilcar
Topic Starter

#111 , 12 jul 2014 13:15

heb het gevonden waarin ons adres blijkbaar nog stond :D Kan jij jouw post mssn ook nog aanpassen en afkortingen straat ed eruit laten? thanks!

bosprocureur

#112 , 12 jul 2014 14:26

heb het gevonden waarin ons adres blijkbaar nog stond :D Kan jij jouw post mssn ook nog aanpassen en afkortingen straat ed eruit laten? thanks!
'is al gebeurd zie :)

De reden waarom ik het voorstel om via wijkinspecteur te werken toejuich is dat je duidelijk met verhuurders te maken heb die heilig overtuigd zijn van hun gelijk, en dat een gesprekje met een wijkinspecteur, degelijk gebriefd (of is het nu gebriefT) door de commissaris, u de stress van het vredegerecht kan besparen.

Een wijkinspecteur kent immers zijn pappenheimers, en weet hoe ze aan te pakken. En is de vrede ook terug voor jullie.

amilcar
Topic Starter

#113 , 12 jul 2014 14:55

Ik vrees dat dit alles echt maar dan echt niets zal uithalen, stress heb ik nu al maanden en vooral de laatste weken. heb er verplichte bedrust voor moeten nemen van de gynae. De vorige huurders hebben het ook op die manier geprobeerd en het heeft niets maar dan ook niets uitgehaald dus ik vrees mijn beste, :-) dat dit bij ons zeer zeker geen verschil zal maken :( helaas

Booke

#114 , 12 jul 2014 15:17

Een vriendin van mij had ook zo'n huisbazen met het verschil dat die naast haar woonde. Ze is uit miserie vertrokken .... Ik zou toch de raad opvolgen om de wijkagent te contacteren. Zeker omdat de vorige huurders dit al gedaan hebben. Hoe meer mensen dit doen hoe beter en vooral omdat je niet weet wat er hierna nog komen zal. En probeer het in tussentijd van je af te zetten. De gezondheid van de baby op de eerste plaats ;)

amilcar
Topic Starter

#115 , 12 jul 2014 16:32

De huurdersbond heeft hen aangesproken, we hebben dit al gedaan toen die ons kwam inschrijven.... das niet zo lang geleden aangezien het hier allemaal nogal traag verliep om langs te komen... pfff dit haalt NIETS uit, dat deed het bij de vorige niet en bij ons al evenmin! dus de zaak is er wij moeten gaan. Laten we hoe lief ook, maar het advies richting daar houden aub, wij zijn er niets mee als de wijkagent langs komt!

mava105
Juridisch actief: Nee

#116 , 12 jul 2014 17:09

Vraag via de rechtbank een straatverbod aan voor de verhuurder, uitgezonderd voor die dagen (één dag) dat hij mag langskomen voor het jaarlijkse pandbezoek.

amilcar
Topic Starter

#117 , 30 aug 2014 17:19

Hallo,

Enige tijd geleden vroeg ik jullie advies!

Hieronder wat er allemaal gebeurde in tussentijd. De vrederechter gaf ons in de eerste zitting min of meer gelijk wat het onderhoud betrof en zei dat het niet extreem was en er redelijke termijnen moeten zijn om een huisbezoek aan te vragen. Dus kregen wij de voorkeur om hem een twee huisbezoek te geven en mochten ze nog wachten tot augustus. Wat niet echt naar hun zin was en dus vonden ze het nodig na de zitting nog wat agressief te wezen. Uiteindelijk werd er toen zelf niet meer gesproken over onze zogezegde huurachterstand en iets wat tot de avond ervoor voor hen een serieus probleem vormde, werd plot van tafel geveegd, wellicht omdat ze de nattigheid al voelden aankomen. WIj hadden de volledige tijdlijn opgemaakt, welke de vrederechter beantwoorde : "Uim ik moet dit toch nu allemaal niet gaan lezen? En je gaat toch niet zeggen dat heel diene boek van mails ed werd verzonden in de voorbije maanden? Dat is straf!"
Uiteindelijk konden ze bij het huisbezoek enkel vast stellen dat het huis mooi onderhouden werd, en de tuin al flink verandert was. Maar uiteraard niet naar hun wensen, buxussen te kort gesnoeid, gras te lang gelaten achteraan (jawel de volle 3cm) het kookvuur, waar op dat moment gezien het 19u 's avonds was een lasagne in de oven zat, trokken ze zelfs open en hadden er commentaar op en het kookvuur waar je jezelf kan in spiegelen was dan toch plots niet netjes genoeg, totaal verwaarloosd volgens hen. tja dus wij opnieuw voor de tweede maal naar de vrederechter. Want hun gevraagde huisbezoekje van 15min max heeft uiteindelijk anderhalf uur geduurd! :O En daar begonnen ze opnieuw, der is uiteindelijk van hun kant uit opnieuw een heel verhaal afgestoken en gedaan, terwijl we dan uiteindelijk geen akkoord bereikten over hun tuin, want zij willen dit laten doen en eigenlijk dus zelf komen doen (want ze willen erbij blijven), voor 250 euro, en wij willen dit natuurlijk niet, want opden duur staan ze elke week weer aan ons deur. De vrederechter was een andere dan de vorige keer en we hebben toen ook even gevraagd wat hij ervan vond dat zij zoveel mails sturen en foto"s komen nemen van de tuin, en over de poort klimmen en zoverder, en daar was hij nogal duidelijk over. "dat valt onder huisvredebreuk, maar ik kan hier nu geen uitspraken gaan doen gezien we in een verzoeningsprocedure zitten"
dus werd er overeen gekomen dat ze nog eenmaal mits op voorhand te verwittigen langs konden komen om de poort te maken voor 20 euro, dit was vorige week dat ze dit deden en niet wanneer we thuis waren. Want dat hoefde voor hen zogezegd niet! Maar pech mijn man was thuis en dat was dik tegen hun verwachtingen en zin in!
verder werd dan overeen gekomen dat er drie weken op voorhand een datum werd gevraagd voor een huisbezoek. Wat de tuin betreft kwamen tot geen verzoening. Bij het buitengaan riep ze nog naar ons, zwanger of niet, we krijgen der u wel uit! en met een vergoeding in ons voordeel, teef!

Nu een week verder van hun vrederechter, en opnieuw thuinbezoek om de poort te maken, stonden ze hier vandaag terug. Ik had ze gezien en heb foto's genomen dat ze er opnieuw waren, en ben toen rustig naar buiten gegaan om te vragen te vertrekken dat ze er niets te zoeken hadden. Zij antwoorde dat het hun huis was, hun recht en ze volgend de vrederechter zoveel als ze willen kunnen langs komen en dat ze dat ook elke week zullen doen. En ik vroeg opnieuw om te vertrekken, welke haar boos en agressief maakte en ze naar mij uithaalde. Ik stond gelukkig op in de opening van de deur. Ik vroeg opnieuw om te vertrekken, welke haar aanstalte gaf te beginnen bellen als een halve gaar aan mijn deur, terwijl ik ernaast stond :O Erna zijn ze dan toch vertrokken en riep ze nog dat op mijn blote voeten slecht was voor de zwangerschap en niet zij. En dat ik een slechte en binnenkort dakloze moeder wordt want dat het wel eens zou lukken. en ze zoveel langs zullen komen als ze maar willen.

Ik helemaal over mijn toeren en in paniek/// Wij zullen vrees ik niet anders kunnen dan hen voor de rechter trekken en kosten maken die we liever niet hebben op dit moment. Ik moet bijna gaan bevallen, dus ik vind dit vreselijk! Is er iemand die ons wat advies kan geven over hoe we dit het beste kunnen aanpakken nu? Het is duidelijk dat zij vele fouten maken en wij er toch vrij goed voor staan, maar het gaat hem er natuurlijk ook om de zaak dan wel degelijk sterk genoeg te hebben zodat we ze kunnen winnen. Weet iemand wat er dan bvb kan gebeuren indien het in ons voordeel wordt uitgesproken en wat als het in ons nadeel wordt uitgesproken?

Vandebos

#118 , 30 aug 2014 17:27

Neem de volgende confrontatie op geluidsrecorder. Maak melding van deze confrontatie aan de politie en doe het telkens opnieuw wanneer het zich weer voordoet.

Laat u in godsnaam niet telkens opnieuw opjagen, dat is immers enkel wat ze willen; jullie tot een fout drijven die ze kunnen gebruiken.

Op termijn heeft u dan een dossier, daarbij kan er ook gewezen worden op de vorige interventies bij vorige huurders.

amilcar
Topic Starter

#119 , 30 aug 2014 17:33

Oke bedankt voor de raad! Mijn man heeft het al eens opgenomen dat ze zij dat ze er ons vroeg of laat wel uit zal krijgen, zwanger of niet. En dat was net na de zitting van vorige week :O

Maar we kunnen dit echt niet meer, die mensen zijn gek. Nog even en ons kleintje is er, dan willen we rust, dit kan gewoon niet meer. Ik ben hier echt op van... Mijn man wil zelf de zaak voor het gerecht brengen, kosten of niet, hij is het beu. Dreigen om te slaan en dergelijke, pikt hij echt niet langer meer en zeker niet van twee mensen die de 70 reeds gepasseerd zijn. Het zal nooit verbeteren, noch stoppen. Wij durven op den duur niet meer in de tuin zitten, of weg te gaan uit schrik dat ze opnieuw langs komen zonder onze weet, wij overwegen om een straffe hond in huis te halen die buiten loopt als we er niet zijn. pfff Dus voor hem is het genoeg geweest, en nu vragen we ons af, hoe dit dan verloopt, volgens ons ook sterker in de schoenen als wij hierin de eerste stap zetten, of net niet, gezien zij ons reeds voor de vrederechter trokken?

amilcar
Topic Starter

#120 , 30 aug 2014 17:36

en oja nog 1 dingetje wat me niet echt duidelijk is; een huisbezoek en tuinbezoek zijn toch onder dezelfde noemer te vatten? Want overleg over het tuinonderhoud mbt snoeien kan toch ook best schriftelijk gebeuren en hoeft toch niet per se met een bezoek?

Terug naar “Huren”