successierechten

wanton

Re: successierechten

#16 , 16 sep 2014 20:20

Beste, u kan gedaan krijgen dat het onroerend goed verkocht wordt. Op die manier kan u een mooi bedrag ontvangen. Er zijn dus oplossingen om de successierechten te betalen. Voorbeeld : uw broers betalen nu uw deel. Wat u in dit geval niet mag doen is de erfenis weigeren , vermits er een bedrag zit aan te komen voor u.
Laatst gewijzigd door wanton op 18 sep 2014 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
samaiphon
Topic Starter

#17 , 18 sep 2014 17:47

BIJSPAREN? met mijn pensioentje van 1.250 euro zal dat niet erg lukken vrees ik...

samaiphon
Topic Starter

#18 , 20 sep 2014 08:10

xxxx
Laatst gewijzigd door samaiphon op 21 sep 2014 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

samaiphon
Topic Starter

#19 , 20 sep 2014 08:23

Redak,
omdat ik van niets op de hoogte gehouden wordt door mijn broer die alles "regelt" heb ik een afspraak met de notaris gevraagd.
die notaris is mij opgedrongen en ik heb daarin niks te zeggen gehad... leve de democratie!
al bij al is die afspraak goed verlopen en ben ik nu meer op de hoogte.
blijkt nu dat er in het arrondissement Leuven een achterstand van 2 JAAR voor de successierechten is...
voordeel is dat ik dan pas na 2 jaar zal moeten betalen en dan kan ik dus al beginnen te sparen zoals u voorstelde...
ik ga uit van een verkoopwaarde van 500.000 euro, wat voor die notaris nog meer zou kunnen zijn, en dan kom ik op 22.000 euro successierechten.
dus 500.000 + 27% : 6 = 22.300 euro ongeveer als mijn rekening klopt tenminste.
ik heb de notaris ook gevraagd om mijn broer voor te stellen dat ze me uitkopen voor het 6de deel van de huidige verkoopwaarde.
nu wacht ik verder af.
15 oktober moet de akte voor de successie getekend worden en zal er dan ook waarschijnlijk al een schatting gebeurd zijn.
daarvan hangt af of ik akkoord kan gaan met het 6de deel dat mij toekomt.

JPV
Juridisch actief: Ja

#20 , 23 sep 2014 11:32

ik ga uit van een verkoopwaarde van 500.000 euro, wat voor die notaris nog meer zou kunnen zijn, en dan kom ik op 22.000 euro successierechten.
dus 500.000 + 27% : 6 = 22.300 euro ongeveer als mijn rekening klopt tenminste.
je successierechten zal 4500 euro zijn, geen 22300 euro

redak

#21 , 24 sep 2014 20:20

vermits het een erfenis in rechte lijn betreft wordt de nalatenschap eerst verdeeld vooraleer de successierechten te berekenen. Dus concreet voor een verkoopwaarde van 500.000,00 euro dan is het volgende berekening (in de veronderstelling dat er niets anders in de nalatenschap zit) :
500.000 / 6 erfgenamen = 83.333,33 waarde van de erfenis

successierechten :
50.000 * 3% = 1.500
(83.333,33 - 50.000) * 9% = 3.000
Totaal successierechten = 1.500 + 3.000 = 4.500,00 euro

Er dient ook nog rekening te worden gehouden met bijvoorbeeld de begrafeniskosten en andere facturen die nog dienen betaald te worden na het overlijden (en in sommige gevallen nog kunnen in mindering gebracht worden). Dit zal wel geen groot verschil maken maar de successierechten zullen hierdoor iets lager liggen.

wanton

#22 , 24 sep 2014 20:56

Dat ze in Leuven een serieuze achterstand hebben bij de Registratie qua afhandeling nalatenschappen , heb ik nog gehoord. Maar het gebeurt toch wel dat het aanslagbiljet op tijd verstuurd is zodat binnen 6 maand na het overlijden betaald moet worden. Bij de reorganisatie die op komst is , zou die achterstand snel kunnen verdwijnen.
Ik kan me hier evenwel slecht voorstellen dat er geen roerende goederen aanwezig zijn in deze nalatenschap die in eerste instantie gebruikt worden om de begrafenis en de successierechten te betalen.
Schrijver dezes heeft enkel profijt indien alles op korte tijd wordt verkocht. Anders zit hij op zijn oude dag met een lap grond onder zijn gat maar hij kan zich niets extra permitteren. Daarom hoop ik dat de verkoop van het OG al aanhangig is gemaakt of een verkavelingsvergunning is aangevraagd. Dat mag en kan al. Als één van de erfgenamen alles zelf wil kopen, niet meer wachten. Allé tot na 1 januari , dan wordt het verdelingsrecht terug 1 %. Dit zijn de registratierechten die een erfgenaam betaalt als hij de mede-eigenaars uitkoopt , in plaats van de normale 10 %. Vertel hen dit maar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”