Wat met EOT als de kinderen 18 zijn ?

Marijkealleen
Topic Starter

Wat met EOT als de kinderen 18 zijn ?

#1 , 20 okt 2014 13:10

Er zijn een aantal dingen die in onze EOT niet 'werken'. Er werd afgesproken elke maand alle rekeningen aan elkaar door te geven, en degene die 'meer' betaald had, mag het verschil afhalen van de kinderrekening. Dit heeft exact een jaar gewerkt. Mijn ex weigert nu al 6 jaar bewijzen van betalingen door te geven, alleen het bedrag wordt doorgegeven en verrekend met de 'kinderrekening' waar het kindergeld wordt op gestort. Ik heb dit steeds oogluikend laten gebeuren omdat ik geen ruzie wil, temeer omdat hij bij elke discussie over wat dan ook de kinderen betrekt, (hij spreekt al 7 jaar niet meer met mij) die dan 'tussen' hun ouders komen te staan, wat ik niet wil, een tienerleven is al ingewikkeld genoeg.
Een van de dochters is nu bijna 20, de andere bijna 18. Blijft die EOT gelden tot ze 21 zijn of hoe gaat dit juist ? Ik zou het kindergeld in 2 willen delen en alleen de kosten die de kinderen maken voor school of de standaard kosten zoals bv. inschrijvingstaks auto ed. willen afstemmen met hem, maar niet meer elk potlood of cadeau die ze voor een vriendin kopen in 'papa's week' in mijn mail krijgen. En de wekelijkse verhuis van AL hun kleding, daar willen we alle 3 vanaf (de meisjes en ik).
Kan dit ? Of moet de verouderde EOT (ze waren toen 10 en 12) nageleefd worden tot ze uit huis zijn ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 20 okt 2014 14:26

De EOT staat tot zolang er een ander akkoord is.

U hebt het probleem een beetje zelf gecreeërd door nooit te reageren op het niet naleven van het EOT.

U kan hem altijd eens aanschrijven met de vraag tot aanpassing en dan evenuteel jullie onderling akkoord laten homologeren.

Ter zijde: Ik heb nog nooit gehoord van een week/week regeling waarin kelren mee verhuizen: Waarom staat niet ieder voor zich daar op in? Wat een last voor de kinderen, emotioneel niet in het minste! Precies of ze zijn ergens thuis en gaan telkense logeren.
Ter zijde 2: Cadeaus voor vriendinnen? Als ze naar een feestje gaan in jouw week, voorzie jij een cadeau, in zijn week, zorgt hij ervoor. Jullie doen echt wel gekke dingen :)

eylis

#3 , 20 okt 2014 15:06

Duma, elke huishouden zijn kleren (bij 50/50 verblijf) is inderdaad een goede regeling zolang ze jong zijn. Maar dat verandert wel als ze boven de 16 jaar zijn. In mijn eigen situatie en ook bij vrienden ervaren we nu dat adolescenten zelf hun kleren beginnen kiezen en kopen en ze willen die ook kunnen aantrekken wanneer ze willen. Het zijn jongvolwassenen én meerderjarigen. In de praktijk blijven er op beide adressen nu enkel sokken, ondergoed, pyama's en enkele Tshirts. De rest van de kleren worden seizoensgebonden meegenomen (dus niet ALLES...)
Marijke: jullie probleem met de kindrekening kan je alvast opheffen doordat je meerderjarige kinderen aan het kinderbijslagfonds kunnen vragen dat hun kinderbijslag op hun persoonlijke rekening wordt gestort. De kinderen kunnen daarmee dan specifiek de school-transport en dokterskosten betalen. Wat er dan nog overschiet aan onkosten zijn dan toch locatiegebonden. Enne eerlijk gezegd: een cadeautje voor een vriendin als je kind meer dan 18 is? Daar gaat ze zelf voor bijklussen hoor....

Reclame

Turaki

#4 , 20 okt 2014 15:14

Vanaf 18 mogen uw dochters zelf beslissen waar ze verblijven, dus het deel van de verblijfsregeling vervalt op hun 18e verjaardag. De rest (voornamelijk het financiële luik) blijft gelden tot ze afgestudeerd zijn (hoewel rechtspraak dit vaak verlengt tot ze werk hebben of het einde van de wachtperiode bij de VDAB, welk van de 2 het eerst gebeurt).

Marijkealleen
Topic Starter

#5 , 22 okt 2014 16:43

Ja, Duma, ik heb daar wel degelijk op gereageerd hoor, op dat niet naleven van de EOT, maar nooit gerechtelijk. Ik kreeg dan een mail terug dat ik degene was die vertrokken ben en voor al zijn 'miserie' gezorgd heb, en de kinderen kregen dan telkens een afschrift van de conversatie. Het was regelrechte emotionele chantage, maar hij ontzag zijn kinderen niet, daarom heb ik veel op zijn beloop gelaten. Misschien fout, maar voor de kinderen was het me toen wel waard. Ik voelde me toen schuldig dat ik er niet in geslaagd was mijn gezinsleven te behouden en vertrokken ben. De kinderen zijn nu wat ouder en daarom lijkt hetgeen eylis voorstelt me een goede regeling, want aanpassen van de EOT ? Zijn wapen waarmee hij al zolang schermt, dat doet hij toch nooit.
eylis, kan ik het kinderbijslagfonds zelf vragen het kindergeld op hun rekening te laten storten als ze 18 zijn ? Of moeten de kinderen dat doen ? Voor de oudste kan ik dit dan al regelen.
Als er geen geld meer op de kinderrekening staat (alleen het kindergeld wordt erop gestort), lost het probleem zich vanzelf op.
Turaki, ja, de oudste verblijft nu al meer bij mij en komt en gaat wanneer ze wil, dus dat is al een hele verbetering voor haar, uiteindelijk lost alles zich wel op, maar sommige zaken wil ik toch opgelost zien voor ze 25 jaar en afgestudeerd zijn. Nog een paar maanden geduld dus, dan is de jongste ook 18.
Bedankt iedereen voor de uitleg.

Terug naar “Echtscheiding”