Koop niet door laten gaan

Nieuw huis
Topic Starter

Koop niet door laten gaan

#1 , 18 nov 2014 12:12

Beste,

We hebben een nieuwe compromis ondertekend op 12/11/2014. In de opschortende voorwaarde is het volgende vermeld: deze voorwaarden worden toegekend tot een einddatum van 20/11/2014.

Daaronder een rubriek sancties: "de partijen nemen er nota van dat de akte indien niet verleden kan worden door toedoen van de koper de verkoper van rechtswege het recht heeft de verkoop langs gerechtelijk weg te doen uitvoeren."

Daaronder weer " de akte moet verleden worden voor 31/12/2014.

Onze hypotheekverstrekker heeft me vandaag laten weten dat hij zeker en vast niet voor die datum kan antwoorden (20/11/2014).

Welke stappen kunnen wij nu nog ondernemen. Wat wordt er bedoeld met deze voorwaarden worden toegekend tem .... Betekent dat dat beide partijen tot voor die datum nog van de koop kunnen afzien?

Kunnen wij door deze opschortende voorwaarden de compromis ontbinden voor 20/11/2014? Zo ja hoe en om welke reden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 nov 2014 12:21

Het verwijst naar de inhoud van de compromis die wij niet kennen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2014 13:38

Onze hypotheekverstrekker heeft me vandaag laten weten dat hij zeker en vast niet voor die datum kan antwoorden (20/11/2014).
Op zich heeft uw hypotheekverstrekker niets te maken met uw overeenkomst met de verkoper. Als er in het compromis niet staat dat een opschortende voorwaarde is: het verkrijgen van een hypothecaire lening, dan zal u het compromis moeten naleven. De akte moet verleden worden eind dit jaar, dan hebt u nog meer dan een maand om een hypotheekverstrekker te zoeken. Tijd genoeg, lijkt me?

De datum in het compromis (20/11) lijkt me eerder de uiterste datum waarop het compromis getekend moest worden (met andere woorden, stel dat het compromis nog niet getekend zou zijn, dan zou de verkoper na 20/11 zijn voorwaarden kunnen veranderen, tot dan zou de verkoper zich aan het compromis moeten houden).

Dus concreet: u hebt het compromis getekend, dus u verbindt zich ertoe te kopen. U hebt nu tot eind dit jaar om uw hyptheeklening in orde te brengen, aangezien dan de akte moet verleden worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lanox

#4 , 18 nov 2014 14:12

Tijd genoeg, lijkt me?
Ik heb de indruk dat u de bedoeling niet begrijpt van deze opschortende voorwaarden. Als je vandaag niet in aanmerking komt om een hypotheek te krijgen, dan denk ik niet dat dat binnen een maand plots gaat veranderen.

Gebruiker21

#5 , 18 nov 2014 14:36

Ik heb de indruk dat u de bedoeling niet begrijpt van deze opschortende voorwaarden. Als je vandaag niet in aanmerking komt om een hypotheek te krijgen, dan denk ik niet dat dat binnen een maand plots gaat veranderen.
Aangezien de topic starter niets vermeldt van dergelijke opschortende voorwaarde, vermoed ik niet dat hij dit laten opnemen heeft in het compromis. Daaruit maak ik op dat hij wel een krediet zal kunnen krijgen, maar op dit moment gewoon wacht op de goedkeuring van bijvoorbeeld een rentevoet of iets dergelijks. Dus dat hij nog volop in de "onderhandelingen" zit om een zo laag mogelijke rentevoet te bekomen. In dat geval is een maand extra onderhandeltijd meer dan genoeg, niet? Wij zijn een week of drie, vier gaan "shoppen" bij de banken voor we onze definitieve keuze gemaakt hadden...

Als de topic starter geen krediet kan krijgen, en dit is geen opschortende voorwaarde in zijn compromis, heeft hij een probleem...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#6 , 18 nov 2014 14:44

TS vermeldt niet wat er in de opschortende voorwaarden staat. Hoe dan een antwoord geven????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#7 , 18 nov 2014 15:09

TS vermeldt niet wat er in de opschortende voorwaarden staat. Hoe dan een antwoord geven????
TS vermeldt:
In de opschortende voorwaarde is het volgende vermeld: deze voorwaarden worden toegekend tot een einddatum van 20/11/2014.
Misschien moet TS dan even zeggen of hij volledig geweest is of niet?

Nieuw huis
Topic Starter

#8 , 18 nov 2014 15:09

Bedankt voor jullie antwoorden.
In de opschortende voorwaarden is enkel dit vermeld: deze voorwaarden worden toegekend tot een einddatum van 20/11/2014.
Mijn vraag is wat als ik mijn hypotheek dan niet in orde krijg voor die dag? Wordt de koop dan ongedaan gemaakt?

Wij hebben de compromis op 12/11 getekend en een voorschot betaald. Maar gezien de verkoper de akte dit jaar nog wil laten verlijden zitten we nu echt krap in tijd. Ik had zelf gedacht dat de opschortende voorwaarden (de tijd die me is gegeven) om een hypotheek in orde te krijgen. Als dat niet lukt vervalt de compromis, aangezien ik niet aan de voorwaarden heb voldaan binnen een bepaalde periode.

Lanox

#9 , 18 nov 2014 15:23

Welke stappen kunnen wij nu nog ondernemen. Wat wordt er bedoeld met deze voorwaarden worden toegekend tem .... Betekent dat dat beide partijen tot voor die datum nog van de koop kunnen afzien?
Nee, althans niet zo vrijblijvend als u het hier verwoordt. Als en slechts als er aan de opschortende voorwaarden beschreven in de compromis voldaan is, dan kan u de koop zonder bijkomende kosten ontbinden. Dit is een recht dat door de compromis beperkt wordt in de tijd, dus na die datum kan u geen gebruik meer maken van dit recht.

Nieuw huis
Topic Starter

#10 , 18 nov 2014 15:33

Ok, maar bij de sancties wordt het volgende vermeld: Daaronder een rubriek sancties: "de partijen nemen er nota van dat de akte indien niet verleden kan worden door toedoen van de koper de verkoper van rechtswege het recht heeft de verkoop langs gerechtelijk weg te doen uitvoeren." Dus met andere woorden als wij nog geen antwoord hebben dan kunnen de verkopers ons verplicht te kopen via gerechtelijke weg? Maar wij willen niet afzien van de koop, wij willen wel degelijk kopen maar kunnen niet aan de tijdsdruk voldoen.

Nieuw huis
Topic Starter

#11 , 18 nov 2014 15:53

Voor alle duidelijkheid: het is ook niet dat we geen hypotheek kunnen krijgen, maar aangezien de hypotheekverstrekker dit niet rond krijgt voor de gevraagde datum, kunnen wij dus ook niet voldoen aan de opschortende voorwaarden die ons de tijd geeft tot 20/11.

Wat dus na 20/11?

Lanox

#12 , 18 nov 2014 15:56

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet echt.

Tegen 20 november dient u enkel te weten of u al dan niet een lening KAN krijgen. De details zoals rentevoet, verzekeringsproducten, ... kan u nog steeds verder onderhandelen met de bank (of verschillende banken). Als u gebruik wenst te maken van de opschortende voorwaarden dan zal een simpele melding aan de verkoper ook niet voldoende zijn. Als het niet in detail beschreven staat in de compromis, dan wordt meestal aanvaard dat u de weigeringen van minstens 2 financiële instellingen moet kunnen voorleggen.

Nog dit, waarom heeft u opschortende voorwaarden aanvaard die slechts 1 week geldig zijn? Een periode van 2 to 4 weken is couranter. U kan altijd aan de verkopers vragen om de periode met een week te verlengen als u de situatie uitlegt. LAAT U BIJ STAAN DOOR UW NOTARIS!

Nieuw huis
Topic Starter

#13 , 18 nov 2014 16:18

Beste Lanox,

Deze compromis reeds met een week verlengd geweest. Dus als ik u goed begrijp heb ik tegen 20 november 2 opties.

1- ik heb een akkoord voor de lening dus geen probleem verder....
2- ik heb nog geen akkoord. Ik kan dan dan ofwel een weigering van 2 financiele instellingen voorleggen en betekent dat dan ook dan de compromis is ontbonden? Ondanks dat dit niet specifiek in de opschortende voorwaarden staat vermeld of in wederzijds akkoord de compromis ontbinden. In beide gevallen wat is dan de financiele schade voor ons?

Gebruiker21

#14 , 18 nov 2014 16:51

Nieuw huis, u hebt op dit moment geen probleem. Als uw lening rond is tegen dat de akte verlijdt, is het in orde.

Ter verduidelijking: u hebt een compromis getekend waarin vermeld staan dat de voorwaarden van het compromis geldig zijn tot 20/11. Zoals hierboven gezegd, betekent dit dus dat onder andere het compromis voor die datum moet getekend zijn (wat u gedaan hebt) en dat eventuele opschortende voorwaarden (die er niet zijn, als ik het zo lees) ook maar tot 20/11 kunnen ingeroepen worden. Tot daar de datum 20/11.

De tweede datum waarover sprake in uw compromis is eind 2014. Tegen die datum moet de akte verleden worden. Dus met andere woorden tegen die datum moet je het huis ook daadwerkelijk gekocht hebben (dus bij de notaris langsgegaan zijn samen met de verkoper). Tegen dan moet dus ook de hypothecaire lening in orde zijn. Maar u zegt dat u geen probleem hebt om aan een lening te geraken. In dat geval moet een "serieuze bank" alles rond die lening in orde kunnen maken op enkele weken tijd.

Ik zie dus niet in waarom tegen 20/11 uw lening moet rond zijn? U moet gewoon zorgen dat u het huis kan betalen tegen dat de akte verleden wordt. Of dit met eigen middelen, of met een hypothecaire lening is, speelt geen rol.

Als u echter WEL problemen hebt om aan een lening te geraken, maar het niet kunnen bekomen van een lening is NIET opgenomen als opschortende voorwaarde in uw compromis, hebt u wel een probleem, want in dat geval hebt u het geld niet om de woning te kopen, terwijl u er zich wel toe verbonden hebt deze woning te kopen. In dat geval kan de verkoper dus de verkoop eisen (zoals vermeld in het compromis).

Dus kort samengevat: als uw lening in orde is tegen het verlijden van de akte, en het verlijden van de akte is voor 31/12/2014, is er geen enkel probleem...

Nieuw huis
Topic Starter

#15 , 18 nov 2014 17:02

Heel erg bedankt voor uw duidelijk antwoord. De verkoper kan mij dus niet dwingen om voor 20/11 de hypotheek in orde te hebben. Daar ben ik al gerust om. Zal nog wat druk uitoefenen bij de bank om de lening in orde te krijgen.

Terug naar “Kopen”