Hallo,
Kort de situatie:
Mijn ouders hadden samen een huis. Mijn moeder overleed, ik was enig kind op dat moment. Mijn vader is hertrouwd, met deze vrouw heeft hij 2 kinderen.
Ik ben zelf meerderjarig. Onder druk van m'n vaders nieuwe vrouw, met wie ik een heel slechte relatie heb, ben ik verhuisd. Ik huur nu een appartement, waar ik gedomicilieerd ben. Ik ben, door het inlezen van m'n identiteitskaart op de site MinFin, er achter gekomen dat ik eigenaar ben van het ouderlijke huis, samen met een 2e persoon (mijn vader ongetwijfeld). Mijn vader heeft zelf een slechte relatie met z'n vrouw, en hij zou graag scheiden.
Het overvalt me een beetje, dus vraag ik me enkele zaken af: wat zijn mijn rechten en plichten? Ik heb nog 1 sleutel van een achterdeur, en kom er slechts enkele keren per jaar.
Mijn vader wil scheiden, het huis verkopen en kleiner gaan wonen (Hij beweert dat, hoewel hij met scheiding van goederen getrouwd is, zijn vrouw recht zou hebben op de helft mocht het huis verkocht worden - dus wil hij eerst scheiden). Wat zijn mijn rechten en plichten als m'n vader zou willen verkopen? Heeft hij mijn toestemming nodig? En heb ik recht op een deel van de opbrengst bij een verkoop?
In het geval dat mijn vader komt te sterven, wat gebeurt er met het huis? Er zijn 2 kinderen die m'n vader heeft met de nieuwe vrouw, klopt het dat die kinderen en ik elk 1/3 van de helft die m'n vader bezat krijgen?
Bedankt voor jullie input!