Mede-Eigenaar Ouderlijk huis na Dood Moeder

RoyalFlush
Topic Starter

Mede-Eigenaar Ouderlijk huis na Dood Moeder

#1 , 03 dec 2014 19:44

Hallo,

Kort de situatie:

Mijn ouders hadden samen een huis. Mijn moeder overleed, ik was enig kind op dat moment. Mijn vader is hertrouwd, met deze vrouw heeft hij 2 kinderen.

Ik ben zelf meerderjarig. Onder druk van m'n vaders nieuwe vrouw, met wie ik een heel slechte relatie heb, ben ik verhuisd. Ik huur nu een appartement, waar ik gedomicilieerd ben. Ik ben, door het inlezen van m'n identiteitskaart op de site MinFin, er achter gekomen dat ik eigenaar ben van het ouderlijke huis, samen met een 2e persoon (mijn vader ongetwijfeld). Mijn vader heeft zelf een slechte relatie met z'n vrouw, en hij zou graag scheiden.

Het overvalt me een beetje, dus vraag ik me enkele zaken af: wat zijn mijn rechten en plichten? Ik heb nog 1 sleutel van een achterdeur, en kom er slechts enkele keren per jaar.

Mijn vader wil scheiden, het huis verkopen en kleiner gaan wonen (Hij beweert dat, hoewel hij met scheiding van goederen getrouwd is, zijn vrouw recht zou hebben op de helft mocht het huis verkocht worden - dus wil hij eerst scheiden). Wat zijn mijn rechten en plichten als m'n vader zou willen verkopen? Heeft hij mijn toestemming nodig? En heb ik recht op een deel van de opbrengst bij een verkoop?

In het geval dat mijn vader komt te sterven, wat gebeurt er met het huis? Er zijn 2 kinderen die m'n vader heeft met de nieuwe vrouw, klopt het dat die kinderen en ik elk 1/3 van de helft die m'n vader bezat krijgen?

Bedankt voor jullie input!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 dec 2014 20:12

U bent eigenaar van de helft van het huis dat u hebt geërfd van uw moeder. Maar u bent slechts naakte eigenaar. Uw vader heeft het vruchtgebruik van het deel dat u hebt geërfd.
Bij overlijden van uw vader wordt u van die helft volle eigenaar. Uw stiefmoeder krijgt het vruchtgebruik van de andere helft. Van die helft bent u weer naakte eigenaar. Bijgevolg zal uw stiefmoeder u een halve huur moeten betalen, of, indien ze niet in de woning blijft, zullen jullie de huuropbrengst moeten delen.
Na overlijden stiefmoeder bent u volle eigenaar van 1/2 + 1/6 = 2/3 van het huis. De twee andere kinderen van uw vader zijn mede-eigenaar elk voor 1/6.

Indien uw vader het huis verkoopt dient hij u te vergoeden, nml. de helft van de verkoopsopbrengst minus de waarde van het vruchtgebruik van die helft (maw de tegenwaarde van de blote eigendom die u nu reeds bezit).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

RoyalFlush
Topic Starter

#3 , 03 dec 2014 20:35

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ahzo, ik kan aan de hand van jouw uitleg een pak meer info vinden. Kan ik ergens documentatie hieromtrent bekomen? Ik heb nergens een of andere eigendomsakte in m'n bezit, noch enige ander papier. Zou ik zo iets moeten hebben? En waar kan ik dat vinden?

Stel dat mij vader scheidt, heeft mijn stiefmoeder dan nog recht op vruchtgebruik van de woning tijdens of na het leven van m'n vader?

Ik lees dat de naakte eigenaar instaat voor grote kosten aan de woning. Dus ik zou voor 50% moeten bijdragen aan grote herstellingswerken als die niet door nalatigheid van de vruchtgebruiker nodig zijn?

Ivm de verkoop: ik vind online een tabel met coëfficiënten voor vruchtgebruik. Ik vind dat een man van 50 bv. 52,21 als coëfficiënt heeft. Stel dat de eigendom 200.000 opbrengt, dan zou ik in dat geval 100.000 - 52,1% = 47.900 krijgen, correct?

Reclame

roharro

#4 , 03 dec 2014 20:55

Je hebt geen eigendomsakte nodig. Dit staat zo officieel genotifieerd zoals je trouwens zelfs hebt kunnen ontdekken.
Het klopt dat de naakte eigenaar voor de grote onderhoudskosten instaat.
Maar de definitie ervan is nogal vaag.

Na scheiding heeft uw stiefmoeder geen rechten op de woning, ook geen vruchtgebruik.

Het zijn inderdaad die tabellen (Ledoux) die daarvoor worden gehanteerd.

RoyalFlush
Topic Starter

#5 , 03 dec 2014 21:45

Bedankt voor je snelle antwoorden, roharro!

duma

#6 , 04 dec 2014 11:10

even ter verduidelijking op roharro's eerste uitleg.
'Van die helft bent u weer naakte eigenaar' => Van die helft bent u weer naakte eigenaar, samen met uw twee stiefbroers/zussen: elk voor 1/3e.
die halve huur die stiefmoeder dan zou moeten betalen is een halve huur gedeeld door 3. Je zou dus recht hebben op een derde van de halve huur.
Haar kinderen zouden haar dan ook 1/3e vaneen halve huur mogen vragen, maar moeten dat uiteraard niet.

RoyalFlush
Topic Starter

#7 , 04 dec 2014 13:08

'Van die helft bent u weer naakte eigenaar' => Van die helft bent u weer naakte eigenaar, samen met uw twee stiefbroers/zussen: elk voor 1/3e.
die halve huur die stiefmoeder dan zou moeten betalen is een halve huur gedeeld door 3. Je zou dus recht hebben op een derde van de halve huur.
Haar kinderen zouden haar dan ook 1/3e vaneen halve huur mogen vragen, maar moeten dat uiteraard niet.
Da's interessant om weten. Dus m'n stiefmoeder zou, wanneer m'n vader sterft, het halve vruchtgebruik uit het deel van m'n vader erven. Kan ik dan geen 1/2 huur eisen gezien ik voor de helft volle eigenaar ben, maar zij van de andere helft wel vruchtgebruik heeft (en dus geen huur hoeft te betalen)?

Het verklaart wel het een en het ander.

Bedankt

roharro

#8 , 04 dec 2014 13:15

Da's interessant om weten. Dus m'n stiefmoeder zou, wanneer m'n vader sterft, het halve vruchtgebruik uit het deel van m'n vader erven. Kan ik dan geen 1/2 huur eisen gezien ik voor de helft volle eigenaar ben, maar zij van de andere helft wel vruchtgebruik heeft (en dus geen huur hoeft te betalen)?

Bedankt

Ja dat kunt u dan inderdaad.

RoyalFlush
Topic Starter

#9 , 04 dec 2014 13:20

Bedankt

Ja dat kunt u dan inderdaad.
Bedankt voor de antwoorden!

duma

#10 , 04 dec 2014 15:39

Pff, ik beter stoppen met reageren vandaag, want natuurlijk is het inderdaad zo!
Ik ging de mist in!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”