Waar terecht bij geweld door bank?

bankgeweld
Topic Starter

Waar terecht bij geweld door bank?

#1 , 05 jan 2015 23:39

Hallo Forum,

In mijn zoektocht naar een oplossing hier terecht geraakt. Hopelijk kan iemand wegwijzen/helpen!

Mijn Bank sloot vorig jaar mijn rekening af op basis van mijn "afkomst". Ik ben namelijk niet in België geboren. Om der de lol in te houden, studentenaccidentje op erasmus laten we zeggen. :lol:
Mijn Bank schreef dit zwart op wit: omdat ik niet in België geboren ben sloten ze mijn rekeningen en kaarten af.
Hallo? Is elke Belg niet gelijk voor de wet? Ik dacht van wel, maar blijkbaar niet bij mijn Bank.

Ik ben Belg, van 2 Belgische ouders, heel de stamboom tot in de jaren 1300 in België (kwestie van duidelijk Belg te zijn en niet een of ander raar statuut te hebben), en heb heel mijn leven in België gewoond. Ik ben ook enkel Belg, heb geen andere nationaliteit (soms kan dat met ergens anders geboren te zijn, niet in mijn geval dus). Ik heb dat ook met alle mogelijke officiële documenten bewezen in juni 2014 bij zowel de bank als de ombudsdienst.

De ombudsdienst liet en laat de bank maar begaan, en tijd wordt gerekt. De procedure bij de ombudsdienst hielp de voorbije 7 maanden tot niks. Die doen niks anders dan een standpunt omtrent deze discriminatie op basis van geboorteplaats uit te stellen. Ik ben blank, catholiek, hetero, ... blijkbaar is het een moeilijke vraag of er daarom wel sprake kan zijn van discriminatie als je enkel ergens anders bent geboren? Hallo wereld?

Ondertussen ben ik mijn geld kwijt (het geld dat bij mijn Bank stond weet ik niet wat er mee gebeurde) en heb ik heel wat miserie gehad (betalingen niet uitgevoerd, naar andere bank gemoeten, etc.)

Gezien de ombudsdienst niks anders doet dan uitstellen en de bank ondertussen maar begaat ... vraag ik me af waar ik heen kan? Moet ik naar de rechtbank, politie, etc?

Alvast bedankt voor alle hulp.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 06 jan 2015 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam bank verwijderd conform regels forum.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 jan 2015 23:48

Advocaat in de arm nemen zal het snelste vooruitgang doen boeken. Centrum voor discriminatie contacteren kan ook helpen.

roharro

#3 , 06 jan 2015 00:05

Sedert wanneer vragen de banken naar de geboorteplaats van hun cliënten?
Nog nooit meegemaakt.
Dit is dus ook weer zo een half verhaal.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

LeenW

#4 , 06 jan 2015 00:07

Ik heb ook mijn twijfels bij dit verhaal. Ik dacht trouwens dat er geen namen genoemd mochten worden op het forum?

In elk geval, ik zou ook voor de advocaat gaan.

roharro

#5 , 06 jan 2015 00:12

Ik heb ook mijn twijfels bij dit verhaal. Ik dacht trouwens dat er geen namen genoemd mochten worden op het forum?

In elk geval, ik zou ook voor de advocaat gaan.
Ik zou er twee nemen, één die kan lezen en één die kan schrijven.
Aangezien er blijkbaar bovendien ook nog geld spoorloos verdwenen zou zijn(???) misschien nog een derde die correct kan rekenen.
Wat men hier de laatste week allemaal komt beweren overtreft alles van al de vorige jaren tesamen....
Ik denk dat er bij één of andere instelling per ongeluk een deur niet op slot werd gedaan.

bartvdv

#6 , 06 jan 2015 00:14

Waarschijnlijk ontbreekt ergens de verplichte kopie van de identiteitskaart ?

roharro

#7 , 06 jan 2015 00:28

Waarschijnlijk ontbreekt ergens de verplichte kopie van de identiteitskaart ?
Daar staat de geboorteplaats niet op.

Mijn buikgevoel zegt me dat TS wel Belg is maar dat hij niet in België is gedomicilieerd, waardoor hij niet eender welke soort van rekening mag aanhouden in België.

Maar het stoort me enorm dat men telkens van die half gare vragen stelt zonder het bijpassend verhaal te vertellen.
En dit is er dus weer zo een.

Vandebos

#8 , 06 jan 2015 01:15

Ingangsexamens organiseren vooraleer men hier een vraag mag stellen strookt niet met de beginselen van dit forum, net zoals het meer opduikend verschijnsel dat er op de man en niet de vraag gespeeld wordt. Vermoedens dat het gehele verhaal niet verteld wordt is ieders recht, de vraagsteller zal dan ook slechts op dat deel een antwoord verkrijgen, een antwoord dat hem of haar geen meter vooruit helpt; maar die verantwoordelijkheid ligt niet bij dit forum.

Een antwoord in die zin plaatsen zonder de vraagsteller aan de schandpaal te binden zal zowel de professionaliteit van dit forum als de drempelgevoeligheid voor de gewone gebruiker ten goede komen.

Vandebos.

bankgeweld
Topic Starter

#9 , 06 jan 2015 09:19

Excuses voor het vernoemen van de naam tegen de regels in. Ik dacht daarmee vollediger te zijn, niet dus.

Een advocaat dus ... kan iemand een degelijke advocaat met kennis en ervaring inzake discriminatie en banken suggereren (misschien per persoonlijk bericht indien dit niet publiek op het forum mag)? Alvast bedankt.

Wat de negatieve on ongeloof-reacties betreft (als erop reageren al iets uithaalt om geholpen te worden):
- Wie zijn identeitskaart erop naleest ziet dat daar zijn geboorteplaats op staat. Op bank-openingsformulieren moet je overigens je geboorteplaats invullen.
- Banken zijn blijkbaar verplicht om de geboorteplaats en andere persoonlijke gegevens (zoals woonplaats, werk, kinderen/getrouwd, etc.) op "geregelde" basis op te vragen bij een algemeen register zonder dat de klant daar iets van te weten komt, zoveel vertelde de ombudsdienst mij zwart op wit.
- Wel degelijk in België gedommicilieerd, ik denk dat die persoon het oorspronkelijke bericht niet goed gelezen heeft.
- Wel degelijk niet alleen identiteitskaart maar ook allerhande andere officiële documenten aan de bank en ombudsdienst overgemaakt, documenten die staven dat ik Belg ben en enkel Belg ben. Ik denk dat die persoon het oorspronkelijke bericht niet goed gelezen heeft.
- En jawel, de bank sloot mijn rekeningingen af, wat gebeurde met het geld dat erop stond heeft de ombudsdienst noch de bank momenteel bevestigd.

JPV

#10 , 06 jan 2015 10:34

kan je eens de brief die je gekregen hebt inscannen/fotograferen en hier plaatsen? Een foto/scan kan je hier publiceren via http://www.filedropper.com" onclick="window.open(this.href);return false;

giserke

#11 , 06 jan 2015 10:43

Zou de TS om te beginnen eens kunnen antwoorden op volgende 3 vragen:

- heb je een domicilie in België?
- heb je je ooit aangemeld met een copy van je identiteitskaart bij de bank?
- Is er ergens een rechtszaak of onderzoek hangende, waardoor voorlopig beslag werd gelegd op uw rekeningen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 jan 2015 10:50

- heb je een domicilie in België?
-
Al 2 x positief beantwoord door TS

Gebruiker21

#13 , 06 jan 2015 10:51

Nog enkele vragen aan de topic starter:
1. Wat is uw geboorteland (waarschijnlijk niet relevant, maar je weet nooit).
2. Hoe lang ben je klant geweest bij die bank voor uw probleem?
3. Wat was de reden dat de bank je geboorteplaats is gaan nakijken? Ik kan me niet voorstellen dat er op een bank iemand "plots" het idee krijgt: "Ah, ik ga eens even de geboorteplaatsen van enkele vaste klanten nakijken, en op basis daarvan, tegen alle wetten en regels in, rekeningen gaan afsluiten."

Banken zijn verplicht om op regelmatige basis de identiteit van hun klanten te verifiëren. Ik heb rekeningen bij 3 banken en heb afgelopen maanden van alle drie de vraag gekregen om ofwel via de e-banking app (met e-ID lezer) ofwel aan één van hun automaten, mijn ID-card te laten inlezen. Als ik dit niet deed, zou na verloop van tijd de toegang tot bepaalde transacties beperkt worden.

Ik heb een flauw vermoeden dat bovenstaande ook bij jou gebeurd is, en dat je geboorteplaats hier weinig rol in speelt?

Kortom, ik kan me niet voorstellen dat een bank de rekening van een gewone Belgische klant plots zomaar blokkeert, enkel en alleen omdat de klant niet hier geboren is. Geboorteplaats is zowat nergens een issue (nationaliteit wel). Je geld is ook niet weg, maar gewoon geblokkeerd, waarschijnlijk. Eens je rekening niet meer geblokkeerd is, heb je gewoon terug toegang tot je geld. Zoals JPV zegt: de LETTERLIJKE bewoordingen van de bank, voor de reden van afsluiten / blokkeren van je rekeningen zou veel duidelijk maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bankgeweld
Topic Starter

#14 , 06 jan 2015 15:47

Dank voor de reacties.

De exacte bewoording is dat omwille van geboorteplaats mijn rekening afgelsoten werd. Ik weet ondertussen dat ik de enige niet ben met dit probleem.

"... enkel en alleen omdat de klant niet hier geboren is." Dit is exact wat gebeurde. Enkel en alleen omdat ik niet in België geboren ben.

Voor de non-believers, er is geen beslag gelegd of andere rechtmatige ingrepen bij wangedrag van de klant. Rekening is niet geblokkeerd, rekening werd afgeslote en geld is weg.

Welke advocaat kan dit met competentie in discriminatie en vervreemding van geld ter harte nemen?

Franciscus

#15 , 06 jan 2015 15:57

Antwoord is op de vragen van Gebruiker21

Terug naar “Bank & Beurs”