Onbetaalde factuur en zelf gedagvaard worden

ThomasVDS
Topic Starter

Onbetaalde factuur en zelf gedagvaard worden

#1 , 06 jan 2015 13:58

Beste,

Graag had ik eens een eerstelijnsinfo bekomen over volgende:

- Een klant vraagt een herstelling aan van 2 motoren.
- Klant gaat akkoord met onze offerte en zend ons zijn bestelbon voor de herstelling (betaling vóór verzending was overeengekomen, is een nieuwe klant van ons).
- Herstelling wordt uitgevoerd maar klant betaald niet. Reden: is eigenlijk een tussenpersoon en zijn klant heeft blijkbaar geen interesse meer in de herstelde motoren.
- We laten deurwaarder 2 aanmaningen sturen. Geen reactie. Na aandringen is de reactie: stuur maar een dagvaarding dan vraag ik mijn faillissement aan en kan u verder afhandelen met de curator.
- Financiële gegevens van klant nagekeken en zit idd al jaren in de schulden. Grote kans dus dat we na dagvaarding geen cent zien + de extra kosten voor ons voor dagvaarding.

- Klant stelt plots voor de helft voor de herstelling te willen betalen. Dit is onze kans om toch nog iets van vergoeding te ontvangen. We gaan akkoord maar voelen ons eigenlijk wel genaaid nu. We vermoeden dat hij een koper heeft gevonden voor de herstelde motoren en er zelfs nog winst uit zal halen.

- Klant wacht nu al 4 weken op zijn herstelde motoren en dreigt nu zelf stappen te gerechtelijke stappen te ondernemen.

Hoe moet ik dat nu verder aanpakken? Ik overweeg er 1 op te sturen want heeft eigenlijk maar de helft betaald.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jan 2015 15:10

Als je akkoord gaat voor de helft van de prijs, ga je akkoord en moet je dus leveren...

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 16 jan 2015 11:01

Beste

Wie is de eigenaar van de motoren? Uw klant of de derde?
Hoe bent u akkoord gegaan met de helft? Was dit mondeling of schriftelijk?

Als dit slechts mondeling gebeurde, kan u inderdaad een retentierecht uitoefenen.

Gaat de klant failliet, terwijl de motoren zich nog in uw bezit bevinden, dan zijn uw kosten bovendien bevoorrecht. Dit betekent dat u als eerste (voor alle schuldeisers) betaald wordt van de opbrengst van de verkoop van de motoren.

Stelt de klant toch een vordering in, dan kan u goedkoop een tegenvordering instellen ter betaling van uw factuur.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”