In ons nieuw huurcontract staat het volgende artikel vermeld:
artikel 20: Bijkomende bepalingen
Partijen wensen duidelijke afspraken te maken dat drugs, onder elke vorm, niet toegelaten zijn. indien er een vermoeden is van ontoelaatbare handel zal de verhuurder gerechtigd zijn dit onder iedere vorm te verbieden, alle hiervoor noodzakelijke maatregelen te nemen en te onderzoeken. Indien er een vermoeden is van gebruik is de verhuurder gerechtigd een urine onderzoek te vragen en bij nalatigheid een negatief resultaat te tonen binnen de 10 dagen zal de toegang tot het appartement en de omgeving verboden worden. Bij bewijs van drugshandel en/of druggebruik is de verhuurder gerechtigd het huurcontract zonder opzeg te beëindigen en de huurder toegang tot het appartement te verbieden.
Ik kan helemaal niet begrijpen waarom dit punt werd opgenomen (aangezien wij helemaal geen druggebruikers zijn!!) in ons huurcontract, al zeker niet omdat mijn schoonouders de verhuurders zijn :-/
En natuurlijk vraag ik mij ook af of dit zo maar kan, is dit wettelijk? En wat is wij dit ondertekenen? Wil dit dan betekenen dat ze te pas en te onpas ons naar de dokter kunnen sturen voor een urine onderzoek?
Ook is het mondeling afgesproken bedrag op het contract verhoogd met € 100, natuurlijk hebben wij van de mondeling afgesproken zaken geen bewijzen, dus vraag ik mij af of we daarin iets te zeggen hebben?
De zaak ligt voor ons nogal delicaat aangezien het mijn man zijn vader en stiefmoeder zijn die ons dit appartement verhuren, maar ik zou toch graag weten of dit allemaal zo maar kan, en of het verstandig is van ons dit te tekenen...
Alvast bedankt voor uw antwoord.
mvg Griet