Wat mag er wettelijk in een huurcontract staan?

Verduyckt Griet
Topic Starter

Wat mag er wettelijk in een huurcontract staan?

#1 , 09 jan 2015 23:21

In ons nieuw huurcontract staat het volgende artikel vermeld:
artikel 20: Bijkomende bepalingen
Partijen wensen duidelijke afspraken te maken dat drugs, onder elke vorm, niet toegelaten zijn. indien er een vermoeden is van ontoelaatbare handel zal de verhuurder gerechtigd zijn dit onder iedere vorm te verbieden, alle hiervoor noodzakelijke maatregelen te nemen en te onderzoeken. Indien er een vermoeden is van gebruik is de verhuurder gerechtigd een urine onderzoek te vragen en bij nalatigheid een negatief resultaat te tonen binnen de 10 dagen zal de toegang tot het appartement en de omgeving verboden worden. Bij bewijs van drugshandel en/of druggebruik is de verhuurder gerechtigd het huurcontract zonder opzeg te beëindigen en de huurder toegang tot het appartement te verbieden.

Ik kan helemaal niet begrijpen waarom dit punt werd opgenomen (aangezien wij helemaal geen druggebruikers zijn!!) in ons huurcontract, al zeker niet omdat mijn schoonouders de verhuurders zijn :-/
En natuurlijk vraag ik mij ook af of dit zo maar kan, is dit wettelijk? En wat is wij dit ondertekenen? Wil dit dan betekenen dat ze te pas en te onpas ons naar de dokter kunnen sturen voor een urine onderzoek?

Ook is het mondeling afgesproken bedrag op het contract verhoogd met € 100, natuurlijk hebben wij van de mondeling afgesproken zaken geen bewijzen, dus vraag ik mij af of we daarin iets te zeggen hebben?

De zaak ligt voor ons nogal delicaat aangezien het mijn man zijn vader en stiefmoeder zijn die ons dit appartement verhuren, maar ik zou toch graag weten of dit allemaal zo maar kan, en of het verstandig is van ons dit te tekenen...

Alvast bedankt voor uw antwoord.
mvg Griet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 jan 2015 23:35

artikel 20: Bijkomende bepalingen
Partijen wensen duidelijke afspraken te maken dat drugs, onder elke vorm, niet toegelaten zijn. indien er een vermoeden is van ontoelaatbare handel zal de verhuurder gerechtigd zijn dit onder iedere vorm te verbieden, alle hiervoor noodzakelijke maatregelen te nemen en te onderzoeken. Indien er een vermoeden is van gebruik is de verhuurder gerechtigd een urine onderzoek te vragen en bij nalatigheid een negatief resultaat te tonen binnen de 10 dagen zal de toegang tot het appartement en de omgeving verboden worden. Bij bewijs van drugshandel en/of druggebruik is de verhuurder gerechtigd het huurcontract zonder opzeg te beëindigen en de huurder toegang tot het appartement te verbieden.
Ja de verhuurder denkt het warm water te hebben uitgevonden, hij waant zich al vrederechter. Deze clausule is totaal nietig, en dus onbestaanbaar.
Enkel een vrederechter kan een huurcontract verbreken. Urine onderzoek kan hij ook nooit eisen.

Als je dit pand huurt direct sloten veranderen, bij vertrek oude terug plaatsen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

irmaladouce

#3 , 09 jan 2015 23:43

Ik kan helemaal niet begrijpen waarom dit punt werd opgenomen (aangezien wij helemaal geen druggebruikers zijn!!) in ons huurcontract, al zeker niet omdat mijn schoonouders de verhuurders zijn

Ben je er zeker van dat je man vroeger geen drugsgebruiker was voor je hem ontmoette? :lol: :lol: :lol: :lol:
We know nothing, we are from Barcelona!

Reclame

roharro

#4 , 09 jan 2015 23:47

"is de verhuurder gerechtigd een urine onderzoek te vragen"

Neen, net zo min als een verplichte maandelijkse maagdelijkheids :shock: - of zwangerschapstest :cry: voor de vrouwelijke bewoners!!!!

Dit soort zaken moet als ongeschreven worden beschouwd want ze zijn van rechtswege nietig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KJ86

#5 , 10 jan 2015 21:58

De clausule kan ook gedeeltelijk van rechtswege nietig zijn, met name het gedeelte van de huur zonder opzeg te beëindigen, dit gaat immers rechtstreeks in tegen de huurwet.
De voorwaarde van de urinetest vind ik aanvaardbaar voor de zoon en niet voor de schoondochter, omdat de zoon immers familie in eerste graad is. Als de zoon gecolloqueerd moet worden voor drugsgebruik zullen het waarschijnlijk de ouders zijn die dat moeten aanvragen. Dit kan dan aangevraagd worden door de ouders bij de vrederechter aan de hand van het attest uitgeschreven door de dokter die de urinetest heeft afgenomen.

Gezien de situatie is het aan te raden om dit te bespreken met uw schoonouders. Die clausule moet een achterliggende reden hebben!

roharro

#6 , 10 jan 2015 22:02

De clausule kan ook gedeeltelijk van rechtswege nietig zijn, met name het gedeelte van de huur zonder opzeg te beëindigen, dit gaat immers rechtstreeks in tegen de huurwet.
De voorwaarde van de urinetest vind ik aanvaardbaar voor de zoon en niet voor de schoondochter, omdat de zoon immers familie in eerste graad is. Als de zoon gecolloqueerd moet worden voor drugsgebruik zullen het waarschijnlijk de ouders zijn die dat moeten aanvragen. Dit kan dan aangevraagd worden door de ouders bij de vrederechter aan de hand van het attest uitgeschreven door de dokter die de urinetest heeft afgenomen.

Gezien de situatie is het aan te raden om dit te bespreken met uw schoonouders. Die clausule moet een achterliggende reden hebben!
Een meerderjarige zoon of dochter kun je niet verplichten tot het ondergaan van een medisch onderzoek!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jan 2015 23:48

Bij een collocatie kan iedere belanghebbende persoon of derde een arts vragen om de betrokkene te onderzoeken.
Bij zo'n onderzoek is bij mijn weten niet direct een drugproef van toepassing...

Terug naar “Huren”