Geachte forumleden,
ik heb op het internet en dit forum reeds veel informatie gevonden over hoe je een ongelijke eigen inbreng regelt bij de aankoop van een huis.
Waar ik echter geen informatie over vind is de volgende situatie:
Ik en mijn vriendin zijn feitelijk samenwonend.
Wij kopen samen een huis.
We gaan voor de aankoop een hypothecaire lening aan van 100% de aankoopprijs.
De registratierechten en aktekosten zullen +-70% door mij betaald worden aangezien mijn vriendin haar inbreng hiervoor niet meer kan opbrengen.
In de eerste jaren na de aankoop van de woning zullen er (door mijzelf en mijn vader) om enkele tienduizenden euros verbouwingswerken worden uitgevoerd.
Grote kosten die de waarde van de woning enkel nog zullen doen stijgen en dus een meerwaarde creëren op de aankoopprijs (nieuw dak, isolatie, etc.)
Nu zit ik met twee grote vragen waarvan nummer 2 de grote onbekende is:
1. Kan en maakt het enig verschil voor later als ik mijn % gedekte registratierechten/kosten laat vastleggen bij de aankoop?
2. Hoe kan ik er voor zorgen dat bij een eventuele breuk tussen ons later en een verkoop van het huis rekening gehouden wordt dat deze investeringen en de meerwaarde 100% het resultaat zijn van mijn investeringen en niet die van mijn partner?
Stel:
waarde huis = 100.000
kosten renovatie = 10.000, door mij betaald
waarde huis bij verkoop n.a.v. breuk = 115.000
Wat ik krijg: (100.000/2)+(15.000/2) = 2.500 verlies
Wat partner krijgt: (100.000/2)+(15.000/2) = 7.500 winst
Woensdag heb ik een onderhoud met de notaris wat zijn visie hierop is maar ik had graag toch al jullie ideeën hieromtrent gehoord.
Alvast bedankt.