Samenwonen beeindigen

corneelke
Topic Starter

Samenwonen beeindigen

#1 , 15 mei 2008 17:02

Hallo,
De relatie met mijn vriend gaat niet goed en ik wil ze beeindigen.
Het huurcontract van het huis waarin we wonen staat op mijn naam, hij heeft de garantie betaald. Hij zegt dat hij wel wil verhuizen en daar ben ik mee akkoord maar ik vrees dat ik niet zal rondkomen als ik de hoge huur alleen moet betalen. Als ik de huur opzeg moet ik dit in principe 3 maanden op voorhand doen en eventueel een schadevergoeding betalen aan de eigenaar omdat we er nog geen 3 jaar wonen. Kan ik eisen dat mijn vriend tussenkomt in deze kosten, tenslotte heeft hij er ook gewoond en is er gedomicilieerd. Kan hij de garantie die hij betaald heeft bij de ingang van het contract opeisen bij zijn vertrek ?
De inboedel is grotendeels van hem. De zaken die we samen kochten werden gedeeltelijk betaald met zijn visa kaart en daarna vereffend via een gemeenschappelijke rekening. Sommige zaken werden met cash geld betaald afkomstig van mijn eigen rekening en dan zijn er nog de zaken die ik ontvangen heb van mijn moeder toen ze naar een home ging en waar ik heel veel belang aan hecht. Ik ben bang dat hij deze zal wegnemen als hij de garantie voor het huis niet terugkrijgt bij zijn vertrek. Ik heb wel een betaling vanuit mijn eigen rekening gedaan aan mijn moeder voor deze zaken. Tenslotte, als hij uiteindelijk niet wil vertrekken, kan ik hem dan uit het huis laten zetten ?
Alvast bedankt voor de raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 15 mei 2008 18:47

Kan ik eisen dat mijn vriend tussenkomt in deze kosten, tenslotte heeft hij er ook gewoond en is er gedomicilieerd.
NEEN, dat kan u niet eisen!
Kan hij de garantie die hij betaald heeft bij de ingang van het contract opeisen bij zijn vertrek ?
Als hij die betaling kan bewijzen, wel ja.

j.demoor

#3 , 17 mei 2008 13:22

‘Het huurcontract van het huis waarin we wonen staat op mijn naam’ houdt in dat uw vriend geen huurder ervan is en dus ook geen huurverplichtingen/-rechten heeft tegenover de verhuurder.

Niettemin is er tussen u beiden een onverdeeldheid ontstaan door en sedert uw samenleven.Ook uw huur kan geacht worden tot die onverdeeldheid te behoren.

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden VERMOED gelijk te zijn...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Elk van u kan dit vermoeden weerleggen.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

corneelke
Topic Starter

#4 , 19 mei 2008 10:43

Wil dit zeggen dat ik van mijn vriend, niettegenstaande wij enkel feitelijk samenwonend zijn, kan eisen dat hij tussenkomt in de verdere huur voor de duur van het contract en de eventuele schadvergoeding bij het vroegtijdig opzeggen van het huurcontract nadat hij vertrokken is ? Het is niet mijn bedoeling om die eis door te zetten maar ik kan er wel mee dreigen als hij over andere zaken moeilijk doet. Wat met de huurgarantie die hij betaald heeft ? Uiteraard komt deze terug toe aan hem maar kan hij eisen dat hij deze bij zijn vertrek onmiddelijk van mij ontvangt ?
Wat de inboedel betreft, ik heb aan mijn moeder een som gestort, weliswaar zonder veel uitleg, ter compensatie van haar meubelen - Is dit voldoende om te bewijzen dat deze meubelen van mij zijn ? Verder heb ik daar geen documenten over. Het gaat hier niet over superhoge bedragen maar de sentimentele waarde is voor mij zeer groot.

Bedankt alvast voor het antwoord.

corneelke
Topic Starter

#5 , 22 mei 2008 13:35

Iemand enig idee ??

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”