NMBS

xavierdv
Topic Starter

NMBS

#1 , 12 feb 2015 18:02

Beste, ik heb een jaar abonnement voor de parking in Gent gekoppeld aan een trein ABO van Gent naar a'pen.
Vorige week ben ik in de parking gereden en heb mijn portefeuille laten liggen. Van geen kwaad bewust ben ik op de trein gestapt. Bij controle merkte ik dat mijn ABO dus nog in de auto lag.
Ik krijg een boete van 75€, maar als ik mijn ABO kan tonen vervalt de boete en blijft er een "administratieve boete, kost of hoe ze het ook willen noemen" van 8€???
Sinds wanneer word ik 'beboet' omdat ik iets vergeet? Kan dat zo maar? Ik heb voor de parking en trein 2000€ betaald voor een jaar en als ik iets vergeet moet ik weer betalen....... Ik voel mij geript!
Voor mij heb ik 2 mogelijkheden:
1. Ik betaal niet!
2. Ik betaal 8€ in 1 en 2 cent die ik op de grond zal gooien achter de balie.

Wat kunnen de sancties zijn? Ik heb echt geen goesting om op mijn kop te laten .....
Heb da nooit gedaan, zal da nooit doen en zeker nie van de NMBS die altijd te laat zijn....

Mvg
X

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2015 18:12

U hebt een contract ...waarin staat dat u uw abo MOET bij hebben.
Staat ook in het reglement op en kan eventueel nog andere sancties hebben.
Achter de balie gooien is niet overhandigen.... de bediende is niet verplicht die op te rapen en zal u dus ook geen kwijting kunnen geven.
Bel eerst eens met hun klantendienst en daarna een mail of een schrijven.

xavierdv
Topic Starter

#3 , 12 feb 2015 18:51

ik heb geen contract!!! Dit is zoiets als een toegangsticket in een zwembad. Dit noemen ze een retributie. Ik heb nooit een contract ondertekend.
Ik heb nooit enig contract gehad laat staan waar in staat dat 'vergeten' beboet wordt!!!
Met alle respect Mijnheer Franciscus maar dit klopt gewoonweg niet volgens mij.

En ik zal ze niet achter de balie gooien maar ze mooi presenteren (door elkaar). Het gesprek zal ook opgenomen worden welke de wet perfect toelaat. Eigen gesprekken mag men opnemen. Met filmen weet ik niet hoe het zit met de wet op de privacy.

Ik zal zeker je raad opvolgen en contact opnemen met de klantendienst :)

Ik sta altijd open voor een positief en constructief gesprek maar blijkbaar kent het personeel van de NMBS die woorden niet. Blijkbaar spreken wij dezelfde taal niet....

Bon, om over het smijten, gooien of overhandigen niet te hebben. Is dit eigenlijk wettelijk wat ze doen? Kijk, 8€ is de wereld niet maar het gaat om principe. Ik heb al 2000€ betaald.

Er is geen enkele wet die 'vergeten' bestraft, want een boete is een straf!!!! Dus wordt ik bestraft omdat ik voor 1 x mijn portefeuille in de wagen laten liggen heb terwijl ik hetzelfde abonnement 10 minuten daarvoor gebruikt heb om de parking binnen te rijden.

En, dit reglement is in voege gegaan nadat ik mijn abonnement gekocht had. Dit is éénzijdig beslist door de NMBS zodat ik niet meer de mogelijkheid heb om te kiezen of ik met de wagen of de trein zou gaan. Alles is al betaald!

Ik ben die 'rip' maatschappij beu.

U moet ook weten dat de treinrit ongeveer 8€ kost en dat ze mij 8€ willen aanrekenen. Dit is de prijs van een ticket en is volgens mij de prijs van de rit en de boete niet evenredig.
maar ja, wie ben ik.

Mogen ze 8€ in 1 en 2 cent weigeren? volgens mij niet want dit is een perfect legaal en erkend betaalmiddel.

mvg
x

Reclame

xavierdv
Topic Starter

#4 , 12 feb 2015 18:56

en als het echt zo zit vind ik dit legale diefstal en mijn wraak zal zoet zijn. ipv 8€ in kas zullen ze 8000€ verliezen. Nu eens kijken hoe commercieel ze ingesteld zijn daar.
Ik zal anders mijn abonnement NIET vernieuwen. Dit is al 2000€ minder omzet. Ik zal ook 3 mensen zoeken op de trein die die rit doen en zal hun voorstellen dat ze met mij iedere dag mee kunnen rijden met de wagen aan de helft van de prijs van hun ticket, kwestie om de benzine te delen. terug minder omzet : 3 x 2000€
Dus als ze koppig zijn zal het hun 8€ opbrengen en volgend jaar 8000€ minder omzet hebben. en ze moeten al besparen :)

daar doe ik niets onwettig mee. Is geen wanbedrijf, noch een misdrijf en nog minder een overtreding!!!
mvg
x

Franciscus

#5 , 12 feb 2015 19:12

http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... arden.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... n-verloren" onclick="window.open(this.href);return false;

en qua munten zal het niet meer dan 50 stuks mogen zijn
http://www.nbb.be/pub/faq/R2Q13.htm?l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
:D

Er word u een dienst geleverd en u betaald die ...
Maar gezien geen abonnement bij ...hoe moet die treincontroleur dat weten dient u te betalen...

LeenW

#6 , 12 feb 2015 19:56

De 8 euro is volledig terecht. Door een abonnement te kopen, gaat u akkoord met de regels die de NMBS oplegt. U kunt het daar niet mee eens zijn, maar dan moet u maar een andere oplossing zoeken om op uw bestemming te geraken.

1. Ik betaal niet!
Bij verdere vervolging gaat men uiteindelijk over tot een deurwaarder die uw inboedel openbaar kan verkopen (in het extreemste geval)

2. Ik betaal 8€ in 1 en 2 cent die ik op de grond zal gooien achter de balie.
U mag in België met maximaal 50 muntstukken betalen, er zal dus wat groter geld bij moeten zitten

mava105

#7 , 12 feb 2015 20:08

En morgen heeft heel Vlaanderen, en met u de rest van de wereld zijn abo vergeten in zijn auto. :lol:
En over koppig zijn, eens even uw eigen berichten lezen.

xavierdv
Topic Starter

#8 , 12 feb 2015 20:08

in welke wet staat er geschreven dat men niet met meer dan 50 muntstukken mag betalen?

in een ander topic wordt er het tegengestelde beweerd..... wat is het nu????

de één zegt van wel en de andere zegt van niet..... :shock: tja. iemand een wetsartikel daaromtrent ?

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 14&t=55669" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW

#9 , 12 feb 2015 20:11

in welke wet staat er geschreven dat men niet met meer dan 50 muntstukken mag betalen?

in een ander topic wordt er het tegengestelde beweerd..... wat is het nu????

de één zegt van wel en de andere zegt van niet..... :shock: tja. iemand een wetsartikel daaromtrent ?

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 14&t=55669" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje voortlezen, het mag tot 50 muntstukken.

http://www.nbb.be/doc/ts/eurosystem/art11N.pdf

xavierdv
Topic Starter

#10 , 12 feb 2015 20:13

mava, ik ben koppig ja, so what? iedereen zijn karakter hé! liever koppig dan een vod van de maatschappij te zijn
Is niets mis mee!!!

als ik 2000€ betaald heb moet ik geen 'boete' krijgen omdat ik die 1 x vergeten heb. en uw antwoord getuigd niet van veel grijze massa. deuh!
Gij vergee tnooit niets hé mava ..... LEVE MAVA!!!

zijt gij hier om mensen te beoordelen en/of te veroordelen misschien???????
Dan had je maar rechter moeten worden.

Ik stel een vraag en wil gewoon een antwoord zonder dat er hier een beetje komen zeveren dat ik 'koppig' ben.
en ja, ik heb mijn berichten gelezen, heb ze zelfs geschreven. Jij uw bericht al eens herlezen?
Laatst gewijzigd door xavierdv op 12 feb 2015 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

xavierdv
Topic Starter

#11 , 12 feb 2015 20:15

Dank u Leen!!!

LeenW

#12 , 12 feb 2015 20:24

Een beetje offtopic mss, maar was het vroeger niet zo dat je je abo 2 keer per jaar mocht vergeten zonder sanctie? Of was dat De Lijn?

xavierdv
Topic Starter

#13 , 12 feb 2015 20:41

ja, dat was vroeger zo maar ze hebben de regels blijkbaar veranderd op 1 februari jongstleden.....
Ik kan toch achteraf gaan bewijzen dat mijn rit betaald was! Ik zit er alle dagen 2 x op. Dus 1 x vergeten is toch zoooooo erg niet. Ik ben uiteindelijk toch geen zwartrijder.

Franciscus

#14 , 12 feb 2015 20:49

In mijn tweede link staat uitgelegd hoe en wat topicsteller had moeten doen of moet doen :
Vergeten - verloren

Wat te doen als je je treinkaart vergeten of verloren bent?

Maak je geen zorgen, dat overkomt iedereen.

Treinkaart vergeten
Koop een biljet aan Boordtarief (prijs van het biljet + € 7) en ga binnen de 14 kalenderdagen (datum van de feiten inbegrepen) naar het loket van jouw keuze met het gekochte boordbiljet samen met je abonnement dat geldig was op de dag van de feiten. Het volledige bedrag zal worden terugbetaald.
Indien je geen biljet koopt aan Boordtarief, voor welke reden dan ook, zal de treinbegeleider een Vaststelling van Onregelmatigheid opstellen (€ 75). Je dient je abonnement dat geldig was op de datum van de vaststelling, binnen de 14 kalenderdagen (datum van de feiten inbegrepen) voor te leggen aan het loket samen met de vaststelling van onregelmatigheid. Deze wordt afgesloten en je moet geen € 75 betalen; enkel de administratiekosten (€ 8).

Er wordt een dienst aangeboden ...er zijn regels maar men houdt er zich niet aan ...
Dat is net als op een vergadering van een VME iedereen weet het maar als ik de vraag stel en heeft iemand de basisakte en reglement van het gebouw en het huishoudelijk reglement al eens gelezen.... dan was dat van de 32 --3 eigenaars... maar direct terug beginnen discuteren dat men niet ging meebetalen aan de riolering van blok A terwijl er duidelijk in staat dat ALLE rioleringen algemeen (voor de drie blokken) gemeen zijn dus dit soort kosten dienen betaald te worden door alle 32 eigenaars ... maar toch vinden ze van niet ... want er is ooit gezegd .... alleen alleen staat dat in geen enkel verslag van de AV.

JPV
Juridisch actief: Ja

#15 , 12 feb 2015 21:14

ja, dat was vroeger zo maar ze hebben de regels blijkbaar veranderd op 1 februari jongstleden.....
Ik kan toch achteraf gaan bewijzen dat mijn rit betaald was! Ik zit er alle dagen 2 x op. Dus 1 x vergeten is toch zoooooo erg niet. Ik ben uiteindelijk toch geen zwartrijder.
jawel, je had geen geldig ticket bij je en kocht geen vervangticket.

Wees blij dat je zonder ticket ook nog op de trein mag, bij vele andere diensten zal je dat niet lukken (probeer maar eens een voetbalstadion binnen te geraken zonder ticket, zelfs al heb je een abo. En een ticket aankopen en daarna terugbetaald worden, zal je meestal niet lukken.
daar doe ik niets onwettig mee. Is geen wanbedrijf, noch een misdrijf en nog minder een overtreding!!!
tenzij u onder de regels van bezoldigd vervoer zal vallen indien u winst maakt met de 3x1000 euro. Dan zou u een heel aantal regels overtreden (fiscaliteit, verkeerd rijbewijs, verkeerde verzekering, ...).
als ik 2000€ betaald heb moet ik geen 'boete' krijgen omdat ik die 1 x vergeten heb. en uw antwoord getuigd niet van veel grijze massa. deuh!
Gij vergee tnooit niets hé mava ..... LEVE MAVA!!!
Het zou je sieren om je toon een beetje te matigen. Het is niet omdat iemand je mening niet deelt, dat je die hier moet beschimpen. Zeker als uiteindelijk blijkt dat de zo beschimpte NMBS je wel degelijk een optie bood.

Terug naar “Andere”