Overname huurcontract / waarborg

Onoref
Topic Starter

Overname huurcontract / waarborg

#1 , 17 mei 2008 14:02

Hey,

Ik sta op het punt van een huurcontract op een appartement over te nemen. De huurder die er nu inzit gaat akkoord en de huurbaas gaat akkoord. Enige probleem is dat ik me een beetje in de steek gelaten voel door alle twee de partijen. Zelf ken ik niet zoveel van de ganse huur wetgeving en daarom kom hier met enkele vragen.

Eerst en vooral, de huurbaas zegt mij dat ik de waarborg op de rekening van de huurder nu moet storten en daar het bewijs moet van voorleggen. Persoonlijk zie ik twee problemen, eerst wil ik uiteraard ook een getekend document van de huurder nu dat ze die waarborg heeft ontvangen en is het ook niet zo dat die waarborg nu vast staat op een rekening op naam van de huurbaas en de huurder?

Tweede punt is dat de huurbaas de prijs wil laten stijgen van €300 naar €350. Zijn er geen regels die stellen dat de prijs maximum met een bepaald % van de huurprijs mag omhoog gaan ofzo?

Derde punt, wat is eigenlijk de normale gang van zaken voor zo'n overname want ik geraak er redelijk het noorden van kwijt!

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 17 mei 2008 22:24

De borg moet op een geblokkeerde rekening op uw naam staan; en ge moet het bewijs van die storting voorleggen aan de eigenaar.

Vermits U nieuwe huurder bent mag hij de prijs vragen die hij wil.

Vergeet niet dat tegenwoordig de enige manier die de verhuurders nog hebben om wat extra verhoging van de huur toe te passen (die indexaanpassing is een peulschil in hun ogen) juist is wanneer de woning van huurder wisselt.

Zo komt men tot situaties dat in een appartementsblok dat aan een eigenaar toebehoort en waarvan de appartementen allen identiek zijn; iedereen toch verschillende huur betaalt, en zelfs verschillende algemene kosten.

Lex

#3 , 17 mei 2008 22:41

Vermits U nieuwe huurder bent mag hij de prijs vragen die hij wil.
BRON?!

Reclame

JohnD

#4 , 18 mei 2008 01:04

LOL geen bron.

Het is een nieuw contract. En er is toch geen enkele wet die zegt dat hij zich aan de prijs die de vorige huurder betaalde dient te houden.

Dit is toch schering en inslag in immozaken.

Het gebeurt zelfs met arbeidscontracten dat mensen ontslagen worden en ze nadien aan een lager loon terug mogen komen werken.

Een nieuw contract is een nieuw contract en de voorwaarden hoeven niet conform te zijn met de voorwaarden van andere/vroegere huurders. Het bedrag van de huur mag verschillen, de duur (1 jaar vast, 3 jaar vast, 3-9 enz...)

Met de prijs vragen die hij wil zit het zo dat als de nieuwe huurder de prijs te hoog vind hij de woning niet moet huren.

Nou ja hij mag natuurlijk in dit geval niet met 100 Euro of zo opslagen. In zo'n geval en indien de nieuwe huurder het contrct tekent zou hij eventueel de verhuurder voor de vrederechter kunnen dagen. Of hij dit gaat winnen is eerder twijfelachtig. Hoogstwaarschijnlijk zal de vrederechter zeggen dat hij het contract maar niet hoefde te tekenen.

Ook al omdat het hier een nieuw contrct betreft gelden Art. 6 en 7 v/d woninghuurwet hier niet.

Huurder en verhuurder bepalen volledig vrij welke huurprijs ze afspreken. De vrije markt telt hier.

j.demoor

#5 , 19 mei 2008 10:33

“Art.4.§ 1. De overdracht van de huurovereenkomst is verboden, behoudens schriftelijke en voorafgaande toestemming van de verhuurder...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘overdracht’ houdt in dat de overeenkomst ongewijzigd overgaat van de oorspronkelijke naar de nieuwe huurder.

De bestaande waarborg wordt op naam gebracht van de nieuwe huurder die daartoe de oorspronkelijke huurder vergoedt.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Onoref
Topic Starter

#6 , 19 mei 2008 19:41

“Art.4.§ 1. De overdracht van de huurovereenkomst is verboden, behoudens schriftelijke en voorafgaande toestemming van de verhuurder...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘overdracht’ houdt in dat de overeenkomst ongewijzigd overgaat van de oorspronkelijke naar de nieuwe huurder.

De bestaande waarborg wordt op naam gebracht van de nieuwe huurder die daartoe de oorspronkelijke huurder vergoedt.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Perfect, dit is wat ik moest hebben. Dank u wel :)

Letty

#7 , 01 jun 2008 10:23

hallo iedereen,

Mijn huisbaas heeft mij ook voorgesteld om mijn huurcontract te laten overnemen.Voor mij is dit natuurlijk een goede zaak maar ik heb dan toch wel nog enkele vragen nadat ik dit allemaal gelezen heb. De huurwaarborg komt op de naam te staan van de nieuwe huurder? Hoe zit het dan met de intresten op mijn boekje? Mag ik mijn eigen rekening niet gewoon afsluiten en dat hij een nieuwe opent op zijn naam? Want hoe kan ik er zeker van zijn dat de nieuwe huurder mijn geld terugstort? En moet het contract dan opnieuw opgemaakt worden, of worden enkel de namen verandert?

Alvast bedankt

roadie

#8 , 01 jun 2008 11:17

Jij sluit jouw rekening af en de nieuwe huurder neemt een nieuwe rekening.
Dit is de correcte manier van werken.

dropke

#9 , 01 jun 2008 11:30

ik dacht begrepen te hebben dat jij de borg van de nieuwe huurders krijgt, en dat die geblokkeerde rekening dan op naam van de nieuwe huurders komt. nu hoe gaat het met een borg van drie maanden, terwijl het nu nog maar twee maanden is?

Letty

#10 , 01 jun 2008 11:35

Ik denk dan toch dat roadie zijn uitleg nog het makkelijkste is. De huidige huurder sluit af en de nieuwe opent een nieuwe rekening. Maar is dit dan wettelijk aangezien het hier gaat om een overdracht van huurovereenkomst?

Terug naar “Huren”