Renovatietest bij verkopen eigendom

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Renovatietest bij verkopen eigendom

#1 , 19 feb 2015 19:45

Wie een huis verkoopt, zou vooraf een doorlichting moeten laten uitvoeren om te berekenen hoeveel renovatiekosten er aan het huis zijn. Dat is een voorstel van economieprofessor Johan Albrecht. Want, zegt hij, nu kunnen kopers moeilijk inschatten hoeveel kosten ze nog zullen hebben aan een huis. En daardoor betalen ze vaak te veel.
Op VTM nieuws 19 Hr

Waarom moet een verkoper dat weer betalen. En hoe kan die verkoper weten welke noden zijn nog niet gekende koper heeft? als koper een deskundig iemand aanstelt kan hij toch ook zo'n raming krijgen?
Belachelijk voorstel gewoon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 19 feb 2015 19:55

Niet iedereen wil de zelfde kosten doen, je heeft vloeren van 10€ maar je heeft er ook van 200€ per m² , een badkamer kan met 1000€, maar er zijn mensen die er 5000€ aan spenderen !

professors hebben ook het warm water niet uitgevonden hoor !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro

#3 , 19 feb 2015 20:11

De professor in de ivoren toren zal gesponsord zijn door de federatie van aannemers van bouwwerken zeker?
Of heeft hij voor hen een lukratief studieke mogen maken (wetenschappelijk gefundeerd uiteraard)?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

JPV

#4 , 19 feb 2015 20:49

op zich lijkt me dat toch haalbaar als het over enkele essentiële zaken gaat:
- minimale kostprijs keuring electriciteit in orde maken (zonder dat daarom de electriciteitinstallatie gereduceerd wordt)
- minimale kostprijs om huis te isoleren tot een bepaald niveau
- eventuele kost om een aantal bouwovertredingen op te lossen

Ik denk niet dat hij een totale renovatie verwacht.

mava105
Topic Starter

#5 , 20 feb 2015 10:31

Maar het is hier al zo dikwijls te sprake gekomen: kopers dienen zich te informeren bij een deskundig iemand (architect, ingenieur, enz...)
De persoon die aan hert woord kwam in het VTM nieuws moet zijn woning terug verkopen, omdat hij niet voldoende geld heeft of kan lenen. Momenteel is zijn woning in een half gedemonteerde staat. Had hij een deskundige terzake vooraf geraadpleegd zou hij geweten hebben dat zijn wensen niet realiseerbaar waren met het aanwezige geld, en had hij de renovatie over een langer tijd kunnen spreidden. Hij had echter eerst alles afgebroken, en dan pas vernomen wat het zou kosten om terug op te bouwen. Waarom moeten verkopers opdraaien voor de kemels die kopers maken? Zo een raming hoeft niet altijd veel te kosten of lang te duren.
In de tijd dat ik nog werkte, en dat de dieren konden spreken, heb ik honderden huizen bezocht voor eventuele aankoop. Telkenmale moest ik korte beschrijving maken van de te verwachten renovatiewerken met een raming van de kosten. Dit cijfer werd dan meegenomen in de beslissing van de beheerraad om al of niet aan te kopen.
Voor dit werkje had ik hooguit een paar uurtjes de tijd, en toch moest het redelijk accuraat worden uitgevoerd, want bij goedkeuring werd het pand aangekocht en nadien mocht ikzelf de renovatiewerken laten uitvoeren aan het goedgekeurde budget. Tenzij externe en onvoorziene oorzaken ben ik steeds met dit budget toegekomen, en war iedereen tevreden met de uitgevoerde werken. Ik moest ook niet proberen te foefelen, want werd van nabij opgevolgd door de budgetbeheerder. Op het einde van het jaar hing mijn bonus rechtstreeks af van het behaalde resultaat, en ik heb steeds een redelijk hoge bonus mogen ontvangen.
Na mijn pensioneren heb ik dit nog een paar maal gedaan voor vrienden en kennissen, maar omdat ik niet meer is de bouwwereld zelf zit, ken ik geen eenheidsprijzen meer, en wordt het moeilijker een nauwkeurige raming op te maken.

JPV

#6 , 20 feb 2015 10:52

Het probleem is dat je als koper vaak niet de tijd hebt om je te informeren bij een deskundig iemand, omdat, toch voor goeie kopen, de woningen direct weg zijn. Wil je iedereen gelijke kansen geven en een architect/andere bouwprofessionelen geen voorrang/betere info geven, dan moet je in de praktijk iedereen zoveel mogelijk deftige info geven. Je kan natuurlijk NIET verwachten dat een verkoper ALLE mogelijke wensen van kopers al zou kunnen inrekenen. Echter, net zoals een aantal andere zaken (overstromingsniveau, bodemverontreiniging, ...) standaard meegegeven moeten worden, lijken me die beperkte lijst die ik gaf niet problematisch te zijn.

(een aanvulling op die lijst: eventueel aanwezig bouwrot/vochtproblemen zouden ook kunnen behoren tot de zaken die eenvoudig becijferd moeten kunnen worden, behalve woningen die als "totaal te renoveren" beschouwd kunnen worden (maar dan moet daar bvb bij geschreven worden: minstens 50000 euro noodzakelijke verbouwingskosten aan).

Niet iedereen is professioneel actief in de bouw of heeft de mogelijkheid om binnen de 48 uur iemand te vinden die tegen een redelijke prijs een eerste evaluatie van een gebouw kan doen.

roharro

#7 , 20 feb 2015 12:39

De verkoper die moet verkopen omdat hij het geld niet heeft om te renoveren moet kosten maken omdat hij anders niet kan verkopen.
Kan het gekker! Welke politieke beschermeling gaat zich dan ontfermen over die verplichte kostenberekening? En hoeveel offertes moeten er aangevraagd worden om de realiteit van die berekening te toetsen? Wat met prijsstijgingen?
Ik vind dit de totale waanzin. Past in een totalitair regime. Nochtans zijn daar de konijnenkoten in betere staat dan de woonhuizen (hoe zou dat nu toch komen...?).

Ik plijt voor realisme en meer zelfredzaamheid.

Beter al de nutteloze "red tape" afschaffen die toch niet veel zoden aan den dijk brengt en niets anders is dan window dressing.
Er is al een digestie aan allerlei certificaten en certificaatjes. Trop c'est trop!

Het sociale effect van nog meer regeltjes zal trouwens desastreus zijn: de gewone man (die willen we toch beschermen niet?) zal zijn huis
nog enkel kunnen "dumpen" bij projectontwikkelaars die dan met de glimlach het papierwerk zullen doen in ruil voor een bijna gratis huis.
Het zal dus neerkomen op subsidiëring van de projectontwikkelaar door de "kleine man".

Maar ja, als rood tot groen, maar nummertjes kan opvoeren ter misleiding van de goegemeente.
Achteraf wordt er toch niet gecontroleerd of de maatregel nuttig en effectief is.

bosprocureur

#8 , 20 feb 2015 13:09

Het sociale effect van nog meer regeltjes zal trouwens desastreus zijn: de gewone man (die willen we toch beschermen niet?) zal zijn huis
nog enkel kunnen "dumpen" bij projectontwikkelaars die dan met de glimlach het papierwerk zullen doen in ruil voor een bijna gratis huis.
Het zal dus neerkomen op subsidiëring van de projectontwikkelaar door de "kleine man".

Maar ja, als rood tot groen, maar nummertjes kan opvoeren ter misleiding van de goegemeente.
Achteraf wordt er toch niet gecontroleerd of de maatregel nuttig en effectief is
.
Volledig akkoord.

Maar heeft het nog zin in dit forum te gaan waarschuwen voor zo'n maatregel, die op zijn minst zijn doel ( if any) voorbijschiet? Tel bij de kosten nog maar een paar maand uitstel voor het onroerend goed kan te koop aangeboden worden, en je zet de arme man die noodgewongen verkoopt nog meer onder druk.

En wie gaat die onafhankelijke schatter aanduiden? Op grond van welke criteria?

WP002

#9 , 20 feb 2015 13:13

Wat roharro zegt +1

roharro

#10 , 20 feb 2015 13:19

Inderdaad bosprocureur. Alvorens de sociale toer op te gaan zou men toch eens twee keer mogen nadenken!

Intussen zou het al eens nuttig zijn om te weten hoeveel woonhuizen er nu reeds door promotoren worden opgekocht voor een prikkie ((merendeels van een gedupeerde "kleine man") om
daar vervolgens flats op te bouwen die met mooie winsten worden verkocht aan andere 'kleine mannen".
Hierin gesteund door het andere "adagio" van de gecontroleerde en overgereglementeerde welvaartsmaatschappij dat we maar "kleiner" moeten gaan wonen (zodat er op eenzelfde grondoppervlak meer woningen kunnen geperst worden!= meer winst voor promotoren, vrienden van...).

roharro

#11 , 20 feb 2015 13:22

Wat roharro zegt +1
Het hele idee komt neer op een economische "uitdrijvingsmaatregel" die wordt verkocht als een sociale maatregel voor jan-met-de-pet.
Maar enkel de vrienden van de bouwmaffia ten goede komt (is het niet om de verplichte renovaties te doen, dan is het een kans om de
kleine eigenaar te 'onteigenen" zonder correcte vergoeding).

In feite steelt men de pet (huis) van Jan.

KJ86

#12 , 24 feb 2015 11:04

De koper inlichten en beschermen kan een pak eenvoudiger.
In plaats van uitgebreide verslagen te maken over de renovatiekost kan je veel sneller een schattingsverslag laten maken. Zoveel m3 woning maal een bedrag, min de vetusteit. Het volume van de woning kan zelfs gewoon van het epc afgelezen worden. Op die manier kunnen constructies gemakkelijk vergeleken worden, professionele kopers doen dit nu al met het EPC.
De regering dacht dat het EPC de mensen ging informeren over het energie verbruik, maar in mijn omgeving is niemand geïnteresseerd in het eerste blad maar des te meer in het derde blad (daar vind je de oppervlakte en het volume van de woning).

Er zijn veel particulieren die zich miskopen, in het verleden heeft dat zichzelf opgelost omdat de huizen snel in waarde stegen.
Nu stijgen de huizen veel minder snel, waardoor wie nu te veel betaald wel eens een serieuze financiële kater kan overhouden als er na een paar jaar verkocht moet worden. Een oplossing moet echter niet bij de verkoper gezocht worden maar wel bij de financiële instellingen. Zij zullen hun klanten beter moeten begeleiden (desnoods met schatters op de baan te sturen) en op die manier zichzelf er ook van vergewissen dat de verkoopprijs, de schuld dekt bij een gedwongen verkoop.

mava105
Topic Starter

#13 , 24 feb 2015 12:33

Zoveel m3 woning maal een bedrag, min de vetusteit. Het volume van de woning kan zelfs gewoon van het epc afgelezen worden. .
Klopt ook niet. Welke waarde wil je aannemen per m³? Een gemiddelde waarde? De ene woning is al beter of slechter afgewerkt als de andere. De waarde per m³ kan tot het honderdvoudige of zelfs meer bedragen tussen een simpele arbeiderswoning in Bachten de Kuppe en een dikke villa in Brasschaat of Knokke, Zelf met rekening te houden met de vetusteit

roharro

#14 , 24 feb 2015 12:36

Reglementitis alom.
Laat ons toch eens terug grote jongens en meisjes worden zodat al dat (nutteloze) gepamper van "overheidswege" niet nodig is.
Ontvetting van de reeds bestaande red tape die enkel windowdressing is zou veel interessanter zijn.

Lanox

#15 , 24 feb 2015 12:59

Uit economische oogpunt is er wel iets voor het voorstel te zeggen. In plaats van dat elke (serieuze) kandidaat koper zijn eigen expert moet meebrengen, wordt dit nu beperkt tot één expert voor iedereen.
Maar zoals hier al eerder aangehaald zullen de effectieve renovatieplannen voor elke kandidaat koper verschillend zijn, en dus ook de kostprijs.

Terug naar “Kopen”