#5 , 20 feb 2015 10:31
Maar het is hier al zo dikwijls te sprake gekomen: kopers dienen zich te informeren bij een deskundig iemand (architect, ingenieur, enz...)
De persoon die aan hert woord kwam in het VTM nieuws moet zijn woning terug verkopen, omdat hij niet voldoende geld heeft of kan lenen. Momenteel is zijn woning in een half gedemonteerde staat. Had hij een deskundige terzake vooraf geraadpleegd zou hij geweten hebben dat zijn wensen niet realiseerbaar waren met het aanwezige geld, en had hij de renovatie over een langer tijd kunnen spreidden. Hij had echter eerst alles afgebroken, en dan pas vernomen wat het zou kosten om terug op te bouwen. Waarom moeten verkopers opdraaien voor de kemels die kopers maken? Zo een raming hoeft niet altijd veel te kosten of lang te duren.
In de tijd dat ik nog werkte, en dat de dieren konden spreken, heb ik honderden huizen bezocht voor eventuele aankoop. Telkenmale moest ik korte beschrijving maken van de te verwachten renovatiewerken met een raming van de kosten. Dit cijfer werd dan meegenomen in de beslissing van de beheerraad om al of niet aan te kopen.
Voor dit werkje had ik hooguit een paar uurtjes de tijd, en toch moest het redelijk accuraat worden uitgevoerd, want bij goedkeuring werd het pand aangekocht en nadien mocht ikzelf de renovatiewerken laten uitvoeren aan het goedgekeurde budget. Tenzij externe en onvoorziene oorzaken ben ik steeds met dit budget toegekomen, en war iedereen tevreden met de uitgevoerde werken. Ik moest ook niet proberen te foefelen, want werd van nabij opgevolgd door de budgetbeheerder. Op het einde van het jaar hing mijn bonus rechtstreeks af van het behaalde resultaat, en ik heb steeds een redelijk hoge bonus mogen ontvangen.
Na mijn pensioneren heb ik dit nog een paar maal gedaan voor vrienden en kennissen, maar omdat ik niet meer is de bouwwereld zelf zit, ken ik geen eenheidsprijzen meer, en wordt het moeilijker een nauwkeurige raming op te maken.