Slecht uitgevoerde werken tuin

brechtiebe
Topic Starter

Slecht uitgevoerde werken tuin

#1 , 02 mar 2015 14:29

Hallo,

Ik heb een 3-tal weken geleden een haag laten aanplanten door een tuinaanlegger. Spijtig genoeg is dit een ramp geworden. Normaal gezien zou de tussenruimte tussen twee planten over de ganse lengte van het perceel ongeveer gelijk moeten zijn. De ene keer staan er 3 planten op 15 cm, dan is er een gat van 25 cm, dan staat er weer een plant op 18cm. Ik begrijp wel dat die tussenafstanden een beetje kunnen afwijken, maar dit is toch volgens mij niet aanvaardbaar. Ik heb de tuinaanlegger laten terugkomen, en volgens hem is er geen probleem. De haag zal wel toegroeien.
De haag zal inderdaad toegroeien maar onderaan zal je de grote gaten tussen de kruinen blijven zien.
Kan ik hier iets tegen beginnen of is dit een verloren zaak?

mvg

Brecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 02 mar 2015 15:18

Beste

Heeft u een offerte laten opstellen? Werd er een overeenkomst gesloten?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

brechtiebe
Topic Starter

#3 , 05 mar 2015 18:57

beste,

geen offerte, geen verkoopovereenkomst.

mvg

Brechtiebe

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2015 15:04

Zeer vreemd. Het kost de aannemer toch evenveel moeite om ze gelijk te verdelen, dan ze ongelijk te verdelen? Is er geen reden dat er een verschil op zit? Kan je eventueel een foto van het geleverde werk posten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#5 , 06 mar 2015 15:33

Dan kan ik het als 'amateur' toch beter.
Ik denk niet dat er in de overeenkomst zal staan op welke afstand de plantjes komen te staan. Mogelijk wel hoeveel plantjes per meter.
Als er zo'n grote verschillen opzitten, zou het wel eens kunnen zijn dat de greppel niet diep genoeg is uitgegraven en de tuinaannemer in de knoei is gekomen met de wortelstructuur van elk plantje, die elkaar in de weg zitten.
Normaal zie je dat over enige tijd niet meer, de ongelijke afstand, als regelmatig gesnoeid wordt. Onderaan groeit dat ook wel dicht. Maar het is wel slordig werk voor een vakman.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2015 20:11

Denk niet dat het een vakman was (geen offerte, geen overeenkomst) een zwartwerker waarschijnlijk.
Leg nu nog maar eens klacht neer

brechtiebe
Topic Starter

#7 , 06 mar 2015 21:07

Ik heb het simpel weg opgelost door zelf de planten te herverdelen. 1 beuk van +/-2.5m bevatte eens 11 planten en eens 15 planten. Als je dat rekent op +/-2.5m is dat verschil toch wel groot hé! Nu staan ze allemaal +/- gelijk. Spijtig genoeg is het nu wel mijn verantwoordelijkheid als de haag niet groeit:)
Ik vraag mij enkel af of ik hier nog iets kan aandoen qua factuur protesteren ofzo / ingebrekestelling? Ik heb er geen verstand van, van "niet betalen".
Er is nooit sprake geweest van een verkoopsovereenkomst/ offerte. Ik heb hem enkel een mondelinge raming laten maken. Zelfs op een offerte zou er toch niet vermeld zijn, dat de planten op ongeveer dezelfde afstand moeten staan? Ik vind dit toch niet meer dan logisch. Maar tenslotte zou dit met die ongelijke afstand toch wel groeien. Ik wil het enkel op ongeveer gelijke afstand, zodat de openingen waardoor ik de betonplaat zie, dan ongeveer gelijk zijn. Kan ik hieruit besluiten dat ik geen poot heb om op te staan? Hierbij een foto van het slechte werk:

Afbeelding

sloeberken

#8 , 06 mar 2015 22:46

Hoe ga je nog bewijzen dat ze slecht geplant waren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

brechtiebe
Topic Starter

#9 , 07 mar 2015 15:20

Ik heb foto's genomen vooraleer ik begonnen ben met "herschikken"

tira00

#10 , 07 mar 2015 15:24

Staan ze niet te kort tegen de grens?

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 07 mar 2015 17:44

Staan ze niet te kort tegen de grens?
Lijkt minder dan 50 cm......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tira00

#12 , 07 mar 2015 20:01

Lijkt een Legusterhaag, groeit gelijk kool. Gaan de buren veel plezier aan beleven.
Ik persoonlijk zou die zeker op één meter van de grens planten, om geen overlast te bezorgen.

brechtiebe
Topic Starter

#13 , 07 mar 2015 20:06

het is een haag die gedeeld wordt met de buren. Hebben enkel de draad laten staan om ze eenvoudig op te binden. En de betonplaten staan er voor het niveauverschil van de tuinen.

tira00

#14 , 08 mar 2015 12:19

Fijn dat jullie dat samen doen.

Als het inderdaad leguster is maakt het niet uit of de plantjes op gelijke afstand staan.
Dat groeit echt goed in elkaar en er komen overal constant nieuwe takken bij, er zullen ook regelmatig nieuwe scheuten uit de grond schieten.
Of het netjes is aangeplant?
Neen, maar ik heb nog gezien dat men bij leguster aanplanten, door firma's, niet zo nauw kijkt.

Terug naar “Consumenten Koop”