Brief huisbaas

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Brief huisbaas

#16 , 10 nov 2014 19:04

De valutadatum is de datum die telt als bewijs.
Datum van overschrijving heeft NUL bewijskracht.
Dan zijn de regels voor banken anders dan die voor huurders? Daar geldt de datum van de overschrijving (of beter gezegd, de datum van de verwerking van de overschrijving)
De valutadatum is de effectieve datum van betaling. Dag waarop de bank het geld op de verhuurder zijn rekening plaatst waardoor het voor de rekeninghouder effectief beschikbaar wordt.
Is niet specifiek enkel voor huurders, maar voor alle verschuldigde betalingen in het algemeen.
Mijn antwoord was gericht aan TS.
Voor TS is de datum van overschrijving de datum waarop hij de overschrijvingsopdracht geeft, maar dat is dus niet de dag waarop de betaling effectief plaatsvindt en mogelijks dus met een te late betaling als gevolg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter

#17 , 10 nov 2014 19:08

Ik ben TS...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 nov 2014 19:37

Naar de vrederechter stappen in uw geval zou ik zeggen zo vlug mogelijk- hoe eerder hoe liever.
Hoe kan die man in uw tuin kijken... zoals hier of ergens ander al gevraagd is het een appartementsgebouw of kan hij van ergens anders waar hij binnen kan uw tuin bekijken?
Laat hem met plezier die foto's maar toevoegen aan het dossier ... U kan van BUITEN uw eigendom uw tuin ook eens fotograferen.
Ik hoop dat uw verhuurder niet bij de vrederechter van D komt - u weet wel die dame met het zwarte haar in 'De Rechtbank'

o ja en niet vergeten aangifte voor belaging / huisvredebreuk te doen bij politie.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#19 , 10 nov 2014 19:42

Naar de vrederechter stappen in uw geval zou ik zeggen zo vlug mogelijk- hoe eerder hoe liever.
Hoe kan die man in uw tuin kijken... zoals hier of ergens ander al gevraagd is het een appartementsgebouw of kan hij van ergens anders waar hij binnen kan uw tuin bekijken?
Laat hem met plezier die foto's maar toevoegen aan het dossier ... U kan van BUITEN uw eigendom uw tuin ook eens fotograferen.
Ik hoop dat uw verhuurder niet bij de vrederechter van D komt - u weet wel die dame met het zwarte haar in 'De Rechtbank'

o ja en niet vergeten aangifte voor belaging / huisvredebreuk te doen bij politie.
Hij kan in principe langs de garage naar de tuin kijken, en langs de poort
Dan ziet hij telkens een stukje van de tuin. Maar er ligt geen vuil, buiten dan dat de stenen niet geregeld gekeerd worden en er op plekken planten naar buiten steken tussen de klinkers.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 nov 2014 19:48

Dan sluit u die KIJKmogelijkheden AF eens en voorgoed. Er bestaat tuindoek en enkele palen in de grond.
Dat dat nog deze week want anders blijft die zever duren.
Ook de voorkant desnoods plaatst u achter uw tuinpoort een 3 meter hoog hekken met tuindoek of op een andere wijze maar dat hij daar TOTAAL niet meer kan binnenkijken.

j.demoor

#21 , 12 nov 2014 11:22

“Art.215...§ 2. Het recht op de huur van het onroerend goed dat een der echtgenoten gehuurd heeft, zelfs voor het huwelijk, en dat het gezin geheel of gedeeltelijk tot voornaamste woning dient, behoort aan beide echtgenoten gezamenlijk, niettegenstaande enige hiermede strijdige overeenkomst. De opzeggingen, kennisgevingen en exploten betreffende die huur moeten gezonden of betekend worden aan elk der echtgenoten afzonderlijk of uitgaan van beide echtgenoten gezamenlijk. Elk van de echtgenoten kan evenwel de nietigheid van deze documenten, die aan de andere echtgenoot worden toegezonden of van deze laatste uitgaan, slechts inroepen indien de verhuurder kennis heeft van hun huwelijk.”(Burgerlijk Wetboek).

‘terwijl in het contract er staat dat de huur ten laatste (De 4de dag van de maand) van de maand dient betaald te worden.’

Indien ‘betaald te worden’ zou betekenen ‘betaald te zijn‘ dan houdt dit in dat de verhuurder de 4de dag van de maand over de huur moet kunnen beschikken. Zie daartoe art.VII.47,Wetboek van economisch recht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#22 , 12 nov 2014 12:57

- In principe kan de verhuurder vanaf 1 dag betaling te laat de zaak voor de vrederechter brengen; in praktijk heb ik al uitzettingen bekomen op basis van 1 maand te late betaling bij het opstarten van het geding.
- In het huurcontract wordt doorgaans aangenomen dat de betalingsdatum erin vermeld diegene is waartegen het op de rekening van de verhuurder dient te staan. Als huurder betaalt men dan ook best 2-3 dagen vroeger.
- De huurdersbond laat tegenwoordig spijtig genoeg maar al te vaak steken vallen. De laatste lichtingen vrijwilligers lijken eerder een opleiding marketing ipv huurbijstand genoten te hebben...

FreelancerIT
Topic Starter

#23 , 20 dec 2014 11:28

Als mijn huisbaas eenzijdig ons contract wil stopzetten, hoe gaat dit eigenlijk te werk?

sloeberken

#24 , 20 dec 2014 11:43

Voor we je kunnen helpen graag wat info: Welk huurcontract korte duur max 3 jaar of een 9 jarig contract. Wat is de aanvangsdatum van het contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

FreelancerIT
Topic Starter

#25 , 20 dec 2014 12:11

Het was een contract van 1 jaar dat stilzwijgend verlengd wordt, niet 1 van bepaalde duur. De huur is begonnen op 02/2010

sloeberken

#26 , 20 dec 2014 13:34

Door de 1 eenmalige verlengen, wat een contract korte duur maar kan, is u contract een 9 jarig contract geworden en dit vanaf de aanvang februari 2010.
U verhuurder kan enkel opzeggen voor eigen bewoning of grote renovatie werken zonder schadevergoeding. Moest hij nu opzeggen zonder geldige rede is verhuurder een schadevergoeding verschuldigd van 6 maand huur en een opzeg van 6 maand.

metonstwee

#27 , 10 mar 2015 12:39

Goeiedag iedereen,

Ik hoop hier een beetje advies in te winnen over welke stappen mijn man en ik kunnen ondernemen tov onze huisbazen.
Sinds anderhalf jaar huren wij een gelijkvloers appartement met tuin en garage. Wij zijn beginnen huren nadat een familielid die het appartement huurde een woning had gekocht. Wij hebben het huis niet bezichtigd voor we ons contract tekenden in de veronderstelling dat alles in orde zou zijn (met uitzondering van enkele gebreken waar ook de huisbazen van op de hoogte waren). Na betrekking van het appartement is de huisbaas dan ook met ons eens rond het appartement geweest en heeft hij inderdaad kunnen vaststellen dat sommige zaken stuk waren of versleten. Vooral de tuin was een hekel punt want deze was overwoekerd. Wij hadden hier reeds melding van gemaakt bij de vorige huurder en deze stelde dat hij het niet zijn verantwoordelijkheid vond deze in orde te maken. Dit hebben we toen ook gezegd tegen de huisbaas die stelde dat de vorige huurder dit toch moet doen. De overige gebreken moeten we zelf maar maken en de facturen opsturen...
Wij horen zelden nog iets van de huisbaas tot enkele weken geleden.
Onze bovenbuur gaat verhuizen (nieuw samengesteld gezin met 5 kinderen... dat werkt niet op een appartementje). Toen ik naar een afspraak vertrok, kwam ik de bovenbuur tegen. Hij vroeg me om mijn garagepoort los te laten omdat de huisbaas zo meteen de meterstanden kwam opnemen. Ik vertelde hem dat ik dit liever niet deed gezien er een aantal inbraken in de straat zijn geweest en ik enige tijd weg zou zijn. Het probleem loste zichzelf op toen de huisbaas plotseling arriveerde. Ik liet beide partijen snel in de garage en sloot alles daarna af om dan eindelijk te kunnen vertrekken.
Een dag later krijg ik een e-mail van de huisbaas om "aub uw mesthoop in de garage op te ruimen en de tuin die vol rommel lag ook" en dat "als dit een indicatie is van de staat van de rest van het appartement om dan toch maar een poetshulp in te schakelen". Wij staan verstomd... Ok, in de garage staat materiaal, 2 kastjes, elektrische verwarmen, grasmachine, ladder, wasmachine, etc. Ook het vuil stond vooraan (ordelijk!) klaar om de volgende dag opgehaald te worden, evenals een doos karton en de glasbak. En ja, ik had inderdaad een lading was klaarliggen voor mijn wasmachine en de bus wasmiddel en wasverzachter stonden op de machine. In de tuin vond ik 1 zakje dat weggewaaid was. Onmiddellijk heb ik dan maar de materialen anders geschikt, het vuil was al opgehaald, de doos karton ben ik gaan wegdoen en dan ook maar ineens onze halfvolle bak glas. Alles gepoetst, zelfs het wasmiddel en wasverzachter gerangschikt in de kast. Terras heb ik ook maar ineens geschuurd (hoewel ik dat nogal vroeg vind), tuinmeubels gekuist, etc.
De dag erna hebben wij een beleefde e-mail teruggestuurd om ons te excuseren (wat doe je anders??), duidelijk te maken dat alles in orde gemaakt is en om de huisbazen uit te nodigen voor een tasje koffie dat ze ook gerust kunnen zijn en de rest van het appartement kunnen bezichtigen. Ik krijg geen antwoord...
De volgende week hoor ik dat de huisbazen 's namiddags enkele minuten in het appartement boven ons komen rommelen. Enkele uren later, weer een e-mail. "Kan je aub uw rolluik eens afwassen en de voordeur, dat is dringend nodig. Ook de tuin is nog niet in orde." Ik kom pas thuis als het donker is, begin onmiddellijk weer te kuisen en probeer te gaan slapen.
De volgende dag worden wij wakker van lawaai, één van de huisbazen en een tuinman zijn vooraan aan de straatkant zand aan het loswerken (?), werken het tuintje van de buur wat bij en verslepen beide brievenbussen tot op de oprit (waardoor een verzakking is ontstaan). Enkele uren later, wéér een e-mail om te melden dan er gewerkt is in de tuin, dat de brievenbussen recht zijn gezet en om nu aub toch de rolluiken (meerdere inmiddels) en de voordeur af te wassen én de tuin in orde te maken.
Dit was de druppel... Wij maken nogmaals alles schoon, harken de laatste bladeren bijeen... Wij hebben dan ook een lange e-mail teruggestuurd waarin verwezen wordt naar de staat van de tuin op de foto's van de plaatsbeschrijving (de foto's zijn eigenlijk de plaatsbeschrijving, iets anders hebben we niet) en ook dat we al melding hadden gemaakt dat de vorige eigenaar dit niet in orde wou laten maken. Sinds vorige lente is al het onkruid weg en zijn de struiken terug gesnoeid + dezelfde foto's bijgevoegd als in de plaatsbeschrijving zodat ze vergeleken kunnen worden. Daar komt nog eens bij dat onze huisbaas zonder onze toestemming in november al in onze tuin is geweest omdat ik had gevraagd of zij wisten waar de septische put was. Zij hebben dit opgevat dat zij ongevraagd, terwijl wij er niet waren, in onze tuin te komen en foto's te trekken van waar zij dachten dat de septische put was. Toen hebben wij niets gehoord van de tuin... (dit staat op mail)
Maar ook met de gemeenschappelijke gang waren er problemen. Mijn familielid heeft deze al nooit gebruikt omdat de bovenburen deze zichzelf toegeëigend hadden (vol kasten, rommel). Ook hier hebben we al meermaals melding van gemaakt (telefonisch) bij zowel de bovenbuur als bij de huisbazen. Omdat de bovenbuur zich hiervan bewust was, heeft hij ook het onderhoud van de gang voor zich genomen met uitzondering van de laatste maanden blijkbaar. Nog steeds staat er rommel van de bovenbuur in de gemeenschappelijke gang dus kunnen wij deze nog steeds niet gebruiken...
Wij horen niets meer.... Elke dag (ik werk van thuis de meeste dagen) zit ik echt angstig af te wachten of de huisbazen langs komen.
Het vertrouwen is compleet weg, wij zitten met de handen in het haar. Ons contract (3 jaar) kan verbroken worden mits 6 maanden huur (3200 euro!)als schadevergoeding. Dat bedrag hebben wij niet en wij vrezen erg voor onze waarborg als ons contract erop zit.
Welke stappen kunnen of moeten wij nu ondernemen? Blijven wij afwachten op een antwoord (inmiddels al een week terwijl er om ons te "bestoken" binnen de 20 uur een nieuwe mail kan gestuurd worden). Kunnen zij ons iets maken? De huisbazen zijn niet vies van naar de rechtbank te stappen..
Wij hebben sporadisch foto's getrokken van de gemeenschappelijke gang en deze allemaal bijgehouden. Wij hebben ook nog de oorspronkelijke email van de vorige bewoner naar de huisbazen toe met daarop de meeste gebreken (van 2004!) die nog steeds aanwezig zijn.
Ik wil gerust in orde maken wat wij niet correct hebben gedaan en zelfs meer (zoals de tuin en het herschikken van de garage, etc) maar wij hebben het gevoel dat de huisbazen alle gebreken in onze schoenen willen schuiven (voornamelijk omdat het appartement boven ons wat versleten is en de huisbazen nog geen nieuwe huurders hebben gevonden).
Alvast mijn excuses voor de lange post!

Groetjes!

Rene

#28 , 10 mar 2015 13:06

Ik denk dat je U wat teveel zorgen maakt voor niets.
Huis en tuin moeten in orde zijn als je het appartement verlaat (einde contract) Dus de huisbaas heeft hier NU niets over te zeggen. Zolang je 'den boel' niet afbreekt.
Als er geen plaatsbeschrijving was bij intrede is dat in U voordeel. Hij moet bewijzen dat het pand in orde was. Dus geen foto's meer geven.
En poetsen doe je wanneer je wil. Hij heeft daar niets over te zeggen. Maar wees redelijk, laat het niet verkommeren.
Huisbaas mag niet zomaar langskomen om te controleren. Hij mag zelfs je appartement of tuin niet in zonder je toestemming.
Borg kan hij nooit inhouden of er moet bewijsbare schade zijn.

sloeberken

#29 , 10 mar 2015 13:51

Nooit iets zelf herstellen zonder schriftelijk document met de toestemming van verhuurder, met vermelding dat dit tevens op zijn kosten zijn.

bambipower

#30 , 10 mar 2015 16:03

uw huisbaas kan uw leven niet bepalen. Wil jij een bergje was, dan doe je dat... en wat je huisbaas daarover zegt, luister je gewoon niet naar

Terug naar “Huren”