waar moet ik naartoe?????

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: waar moet ik naartoe?????

#16 , 17 mar 2015 07:41

DAVO is geen oplossing, daar heeft mijn advocaat al contact mee gehad. die dienst is er blijkbaar alleen om de mensen blij te maken met een dode mus en misschien om geld van de overheid wit te wassen?????
hoewel DAVO zeker niet perfect is, raad ik je toch aan om zélf eens contact op te nemen met DAVO. Ik hoop dat je advocaat alvast je geen verzinsels vertelt als "geld van de overheid witwassen".
ik ga zelf maandelijks enkele tonnen mazout halen (voor een 200-250€) omdat ik niet ineens zoveel kan binnendoen.
informeer eens bij het ocmw naar het stookoliefonds. http://www.verwarmingsfonds.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
wat ik dan nog zo schandalig vind is dat mijn ex bijna 1500€ invaliditeit heeft. ik als moeder van 4 kinderen scherp 1000€. enkel omdat ik voor mijn invaliditeit slechts deeltijds gewerkt heb als schoolbus chauffeur. 's ochtends 2 uurtjes en 's avonds 3 uurtjes. ik heb dus een totaal inkomen van bij benadering 2200€. waar al 875 afgaat voor de huur. 90€ belgacom, 78€ elektriciteit.
Als je dit schandalig vindt, besef dan dat je in bijna geen enkel ander land beter gediend zal zijn dan hier. Je man heeft meer omdat hij ook als gezinshoofd telt (indien er alimentatiegeld betaald wordt) én omdat hij wss ooit voltijds gewerkt heeft, dus (alvast financieel) meer bijgedragen aan de samenleving dan jij.
29€ verzekering auto en bovenvernoemde mazout. en die heb ik nodig, ik woon in een boerengat met de eerste winkel op 6 km. en ik zie me niet met de harley trapson voor 5 te gaan winkelen! alleen melk gaat er al met 12 literse bussen op een week vandoor! de regio waar ik een sociale woning heb aangevraagd zou dus ook al schelen in brandstof voor de auto.
Ik versta niet hoe je een huishuur van 875 euro betaalt voor een woning in een boerengat met de eerste winkel op 6 km én slechts met enkele beglazing/verder slechte isolatie. Verhuis zo vlug als mogelijk (tenminste als je daar al meer dan 3 jaar woont), er zijn genoeg mogelijkheden om véél goedkoper te wonen. Ja, zelfs al heb je een zware kinderlast én invaliditeit (en ben je dus op zich geen interessante huurder). In welke regio woon je?

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 17 mar 2015 09:00

Idd: verwarming op mazout + enkele beglazing = onwaarschijnlijk hoge verwarmingskost! Mag een huurhuis tegenwoordig nog enkele beglazing hebben, trouwens? Ik ben hier niet echt van op de hoogte.

Maar voor de betaalde huishuur had ik inderdaad toch gedacht dat de woning beter geïsoleerd zou zijn en deftige centrale verwarming zou hebben. Volgens mij moet het mogelijk zijn een huurhuis te vinden met dubbele beglazing, verwarming op aardgas en plaats genoeg voor drie kinderen voor 100 € in de maand minder. Dit zal je maandelijks dan ook zeker 100 € aan brandstofkosten schelen (in de wintermaanden). Verhuizen is nooit leuk, maar moest ik van jou zijn, ik zou de huurmarkt toch eens verkennen op zoek naar een betere en goedkopere woning.

Om je een idee te geven: zelf woon ik nu in een half-open bebouwing, gelijkvloers + verdieping + zolderverdieping, CV op gas, met twee volwassenen en twee kinderen. Het huis is wel vrij recent dus goed geisoleerd en dubbel glas. Onze energiekost is 120 € per maand (gas + electriciteit). Jij betaalt voor je energie het dubbel. Het huis dat we vroeger huurden, was niet recent (gebouwd jaren 50), maar had ondertussen wel dubbele beglazing. Dit was een gesloten bebouwing. Onze energiekost was daar wel iets hoger, maar niet meer dan €150. De woning had 4 slaapkamers en een ruime tuin, dus ruim genoeg voor een gezin met 3 kinderen. We betaalden 650 € huur. We hebben vernomen dat de huidige huurders 700 € betalen.

Uiteraard besef ik wel dat het makkelijk praten is voor ons om te zeggen: "zoek een andere huurwoning", maar als je ziet hoeveel je hier kan besparen, is het toch het overwegen waard.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#18 , 17 mar 2015 09:09

Idd: verwarming op mazout + enkele beglazing = onwaarschijnlijk hoge verwarmingskost! Mag een huurhuis tegenwoordig nog enkele beglazing hebben, trouwens? Ik ben hier niet echt van op de hoogte.
tuurlijk

Reclame

Gebruiker21

#19 , 17 mar 2015 09:39

Tja, in dat geval: onderhandelen met de verhuurder over een lagere huurprijs of hem vragen dubbele beglazing te steken. Geen idee hoe groot de woning van de topic starter is, maar voor zo'n hoge huurprijs voor een woning met enkele beglazing en verwarming op mazout, ga ik er van uit dat het een vrij grote villa met grote tuin is? Als dit niet het geval is, betaalt de topic starter gewoon te veel. Punt. Uiteraard vraagt de verhuurder wat hij wil, maar niemand verplicht de huurder om daar te blijven wonen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86

#20 , 17 mar 2015 10:36

Ik sluit mij aan bij de rest. Je zal moeten zoeken naar een andere woning. Het zal niet gemakkelijk zijn want uw sociaal profiel wordt zwaar gediscrimineerd (met reden natuurlijk want eigenlijk hoor je thuis op de sociale huurmarkt). Nu onderhandelen over de huurprijs is onbegonnen werk en zal alleen maar voor wrevel zorgen.

JPV

#21 , 17 mar 2015 10:52

Ik sluit mij aan bij de rest. Je zal moeten zoeken naar een andere woning. Het zal niet gemakkelijk zijn want uw sociaal profiel wordt zwaar gediscrimineerd (met reden natuurlijk want eigenlijk hoor je thuis op de sociale huurmarkt). Nu onderhandelen over de huurprijs is onbegonnen werk en zal alleen maar voor wrevel zorgen.
- niemand mag "met reden" gediscrimineerd worden. Mevrouw zou in principe, als huurder met 4 kinderen, perfect een woning moeten kunnen huren, haar inkomen is laag, maar het is niet onmogelijk om iet ste huren (natuurlijk niet noodzakelijk met 5 slaapkamers :)).
- niemand hoort thuis op de sociale huurmarkt, sociale huurmarkt is een vangnet voor mensen die niks vinden op de reguliere huurmarkt, op zich geen standaard stap.

chantika

#22 , 17 mar 2015 11:05

ik sta opgeschreven bij 2 maatschappijen voor een sociale woning, maar bij de één is de wachttijd rond het jaar, bij het ander 3 jaar!

alvast dank!
huis wordt verwarmd op mazout. heeft overal enkele beglazing en heb er van november tot nu al 2500 liter doorgespoeld met de verwarming op een noodzakelijk minimum..

Onderhandelen over de huurprijs, isolatie dak, nieuwe ramen enz.

Waarom zou hij de huur verminderen? Binnen 1 a 2 jaar of vroeger ben je daar weg.
Dak isoleren? Hoeveel ga je besparen? Als je binnen 6 maand weg bent bespaar je niets. Wel mag je de rommel opkuisen van de arbeiders.
Nieuwe verwarming en ramen idem.

Zes maand voor de eerste vervaldag krijg je een opzeg in de bus. De huurprijs van je woning zal dan €1000 bedragen voor de nieuwe huurders.

Op de reguliere huurmarkt een huurhuis zoeken zal moeilijk worden omdat verhuurders in de eerste plaats kijken naar je inkomsten.

KJ86

#23 , 17 mar 2015 11:39

De overheid noemt het discriminatie, maar eigenlijk is het gewoon enkele concrete factoren optellen en tot de conclusie komen dat een bepaald persoon met een bepaald sociaal profiel niet geschikt is voor uw woning te huren. Dat heeft veel te maken met de prijs van het vastgoed. Als je een woning die volledig conform is en geschikt voor 5 personen moet kopen in de regio Antwerpen ben je 300 000 euro kwijt.
Mevrouw heeft 2200 euro inkomen, als je daar de 1/3 regel op toepast, mag huisvesting max € 730 kosten. Trek daar dan nog eens verzekering, energiekosten en nog wat onderhoud van af, dan zou een realistische huurprijs voor mevrouw € 500 per maand zijn of € 6000 per jaar. De verhuurder heeft een waarde van € 300000 voor zijn woning en kan € 3600 euro per jaar ontvangen want 40 % van die € 6000 ben je kwijt aan verzekering, belasting en onderhoud. Dan kom je op een netto-rendement van 1,2 %. Zonder subsidies zijn dit soort rendementen onmogelijk om aan te houden.

Veel mensen met een invaliditeitsuitekering zitten in dezelfde financiële situatie die TS beschrijft, door dat mensen oneerlijk zijn over hun inkomsten en uitgaven (iedereen zegt bij aanvang dat huur betalen geen probleem is) moet je als verhuurder ergens een lijn trekken. Veel verhuurders trekken dezelfde lijn en worden dan door overheidsinstanties beschuldigd van discriminatie, terwijl dat de privémarkt eigenlijk niet in aanraking moet komen met mensen die aanmerking komen voor een sociale woning.

Gebruiker21

#24 , 17 mar 2015 12:38

KJ86, je draait het een beetje om: het is niet aan de verhuurder om te bepalen welk deel van het inkomen de huurder moet / mag / kan besteden aan de huur. Momenteel speelt de topic starter het blijkbaar toch klaar om een huur van meer dan €800 te betalen. Een huur betalen van €700 + minder betalen voor verwarming, zou dus ook haalbaar moeten zijn. Ik begrijp best dat een verhuurder enige gerantie wil dat de huur kan betaalt worden, maar dit enkel op basis van de nogal eenvoudige redenering doen dat 1/3e van het inkomen hiervoor gebruikt kan worden, is nogal kort door de bocht. Er zullen altijd huurders zijn die zelfs in dat geval hun huur niet zullen betalen, en langs de andere kant zullen er mensen zoals de topic starter zijn, die weldegelijk een hogere huur kunnen betalen door zeer zuinig te zijn in de rest van hun uitgaven.

JPV

#25 , 17 mar 2015 15:25

de redenering van KJ86 is idd van de pot gerukt en nergens op enige juridische basis gestoeld:
- OP spreekt bij m'n weten nergens over provincie A'pen
- prijs van 300k voor een woning is een eigen inschatting, zeker geen absolute realiteit. Zie: http://www.immoweb.be/nl/gallery?XVENDU ... arent=true" onclick="window.open(this.href);return false; .
- zowel waarde van woning als de 1/3e regel zijn geen vaststaande feiten, maar oude regels die zeker niet meer van tel zijn. Met de 1000+1500 = 2500 euro zaten ze ook al boven de 1/3e regel (kinderbijslag werd nooit bijgerekend bij de 1/3e regel).
- dat mensen oneerlijk zijn, en "een bepaald sociaal profiel niet geschikt is", zijn dus zaken die je volledig voor je rekening mag nemen.

Gelieve in hoofdzaak JURIDISCH te antwoorden, niet de kar van een of andere belangengroep te trekken. Dat er niet-juridische vragen/adviezen méé met een juridisch advies gegeven worden, is op zich geen probleem, maar dan moet je wel maken dat die ergens op gebaseerd zijn en niet uit de lossen pols / met gegevens die totaal niet kloppen.

Cheyenne1978
Topic Starter

#26 , 17 mar 2015 16:36

tja, toen ik nog getrouwd was hadden we een gezamenlijk inkomen van 3500€. dat was wel goed te doen. ik woon in Bree. en nee zeker geen villa. wel een open bebouwing, huis van 1961. is wel 4000m² grond. waarvan 2500m² eigenlijk een wei is. sindsien NIKS van veranderingen aangebracht. eigenaar overleden in dit huis in 2012 en dochter heeft onmiddellijk verhuurd aan ons. elektriciteit is niet conform weet ik sinds een jaar toen hier ineens stroom op de badkuip, radiatoren,... stond. heel mijn kot was 1 stroomleiding! elektricien mocht van huisbaas alleen en enkel de noodzakelijke herstelling uitvoeren. terwijl die man zei dat eigenlijk het hele huis aan elektriciteit moest hernieuwd worden. huisbaas is dan zo rijk als de zee diep is, maar gierig is nog een understatement! verwarmingsketel is vervangen in 1978!!!!! dus ook niet bepaald een 'hoog rendements" ketel! eerste was dus ook van '61.
verhuizen is idd makkelijk praten. ik zou echt niet liever! maar op de privémarkt vind ik niks en zoals eerder gezegd sta ik op de lijst bij 2 maatschappijen. ene ongeveer 1 jaar wachttijd, andere niet minder dan 3 jaar.
ik heb daarstraks wel bericht gehad van advocaat. dat ex (nog) niet officieel in CSR is, dus de deurwaarder is onderweg voor volledige beslaglegging. het zal een race tegen de tijd worden. de deurwaarder moet zich uiteraard houden aan wettelijke termijnen, maar als dit rondgeraakt voor de CSR, kan hij volledig beslag leggen. daarna dus niet meer.
ik heb al contact gehad met DAVO. zij betalen geen achterstel tot op dag van vonnis. dus zij betalen geen "terugwerkende kracht". enkel wat na vonnis achterstel wordt, als je eerst zelf alles gedaan hebt om beslag te leggen. die hond blaft dus niet.
met huisbaas valt gewoon niet te onderhandelen. nada, niks noppes. dit huis moet opbrengen, zonder extra kosten. period.
mijnheer financieel meer bijgedragen aan de maatschappij????? ja akkoord, maar ik zorg als moeder wel voor de toekomstige belastingbetaler (4 in mijn geval) ondanks ik deeltijds gewerkt heb en deeltijds voor mijn kinderen, zou een alleenstaande moeder toch op zijn minst hetzelfde mogen hebben als een alleenstaande die voltijds gewerkt geeft en geen kinderen ten laste!!!! in Duitsland krijgt een thuisblijvende moeder een inkomen van een volwaardig loon, bovenop kinderbijslag!
maar ja, dat is duitsland. veel meer georganiseerd. waarom voelen die niets van de crisis...
maar binnenkort sta ik met 4 kids op straat. dat is ook een feit.

bambipower

#27 , 17 mar 2015 16:48

waarom zou je op straat staan, als je de huishuur betaald?

Ergens ook logisch dat je huisbaas niets van de prijs wil doen... 4000m² grond.
U kan ook uw problemen niet doorschuiven naar je huisbaas. Wsl kan hij met zoveel grond, nog meer huishuur vragen.

Lijkt me ook niet echt geschikt voor een alleenstaande moeder op invaliditeit om zo een groot stuk grond te onderhouden.

Verhuizen is voor u de enigste juiste oplossing

Cheyenne1978
Topic Starter

#28 , 17 mar 2015 16:57

bambipower, dat weet mijn ... ook wel, daarom dat ik ook al 5 maanden ingeschreven ben bij die 2 maatschappijen!
en binnenkort sta ik wel op straat, ik zit door al mijn reserves heen en kan de huur niet meer (volledig) betalen!
ps: onderhoud is uw zorg niet. maar als u het echt wil weten: voornamelijk gazon, en enkele struiken in de voortuin. ik ben wel een vrouw, maar ik weet wel hoe een grasmaaier en een heggenschaar werkt... en 2500m² is wei, waar ik iemand zijn schaapjes gratis op kan laten grazen als wijze van onderhoud.
en meer huishuur vragen? voor een woning met een epc van in de 900????? waar de elektriciteit voor de volle 100% zal afgekeurd worden???? een woning moet conform zijn, al is er 100.000m² grond aan. als dit huis verkocht wordt, betaalt een makelaar/ontwikkelaar hooguit de prijs van de grond, want die legt dat huis met de grond gelijk, zoals een andere woning in mijn straat een week geleden.
als de temperatuur hier onder de 18° komt, druppelt het water van het plafond en muren!

bambipower

#29 , 17 mar 2015 17:04

meer dan 500 zoekertjes op immoweb als ik zoek op 3-8 slk en een prijs tussen 400 en 750€

ja, dan moeten uw kinderen van school veranderen.... maar dat is niet het einde van de wereld.

JPV

#30 , 17 mar 2015 17:12

ja akkoord, maar ik zorg als moeder wel voor de toekomstige belastingbetaler (4 in mijn geval) ondanks ik deeltijds gewerkt heb en deeltijds voor mijn kinderen, zou een alleenstaande moeder toch op zijn minst hetzelfde mogen hebben als een alleenstaande die voltijds gewerkt geeft en geen kinderen ten laste!!!!
dat kan u aan de rechter vragen in het kader van eventueel alimentatiegeld voor jezelf.
in Duitsland krijgt een thuisblijvende moeder een inkomen van een volwaardig loon, bovenop kinderbijslag!
daar mag u mij eens een link van doorsturen.

Terug naar “Huren”