borg verkoop van een woning

Atos
Topic Starter

borg verkoop van een woning

#1 , 19 mar 2015 08:21

Ik huur circa 18 jaar een woning, altijd heb ik tijdig betaald en de woning goed onderhouden.
De eigenaar heeft zelden iets aan het huis gedaan.
Sinds vorig jaar had ik verschillende keren contact met de eigenaar voor het herstel van groot dubbel glas (condens ertussen) en dat verschillende kozijnen rot zijn.

De eigenaar hield mij steeds aan het lijntje, dat het bedrijf van ramen en deuren niet terugbelt enz.. ( heb dit allemaal op mail)

Eind 2014 kreeg ik een schrijven dat de woning verkocht wordt, na verschillende huisbezoeken bleek er uiteindelijk een koper. nieuwe eigenaar gaat er zelf inkomen. hij kocht de woning een twee-tal maand geleden, de akte is vanaf 1 april (volgens ik hoorde van de nieuwe eigenaar)

Ondertussen zocht ik naar een andere woning, welke ik gevonden heb. Deze kan ik onmiddellijk huren.

Hoe zit het met de waarborg? deze staat op een rekening nog met de oude eigenaar

Ik zou normaal een opzegtermijn hebben van 1 maand, is het mogelijk dat ik dit betwist door de toestand van de woning? anders moet ik 2x huishuur betalen en moet ik nog een maand huren, waarvan de woning vrij veel gebreken heeft.

Alvast bedankt voor advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 19 mar 2015 09:24

Waarschijnlijk is het huurcontract niet geregistreerd, dan kun je u opzeg geven en de periode zelf bepalen, minimum 1 dag. Wil je er nog langer blijven wonen, kan je het contract zelf laten registreren. Waarborg gaat over naar de nieuwe eigenaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2015 10:24

Waarschijnlijk is het huurcontract niet geregistreerd.
Waar leid je dit nu ineens vanaf? Bij verkoop van een huurwoning neemt de nieuwe eigenaar het huurcontract gewoon over van de oude eigenaar. Het contract moet niet opnieuw geregistreerd worden.

Reclame

sloeberken

#4 , 19 mar 2015 10:46

Waarschijnlijk is het huurcontract niet geregistreerd.
Waar leid je dit nu ineens vanaf? Bij verkoop van een huurwoning neemt de nieuwe eigenaar het huurcontract gewoon over van de oude eigenaar. Het contract moet niet opnieuw geregistreerd worden.
Ik huur circa 18 jaar een woning,

Hieruit en heb gezet waarschijnlijk, dit kan de huurder zelf nagaan op registratiekantoor waar zijn gemeente onder valt.

Atos
Topic Starter

#5 , 27 mar 2015 10:05

Lanox, contract werd niet geregistreerd,

Wil dit zeggen dat ik van ene dat op de andere de huur kan opzeggen?

Men zegt mij dat de akte van koop rond is op 1 april met de nieuwe eigenaar en dat denieuwe eigenaar in april een brief gaat sturen dat zij er zelf in komen. Ik heb 6 maand en ik zou 1 maand opzeg moeten geven. Men zegt mij dat ik in april de brief krijg en dat ik can nog mei ook moet betalen.
Lijkt mij sterk dat de woning eigenlijk al een tijd verkocht is, dat ik zou moeten wachten tot de nieuwe eigenaar , effectief eigenaar is en dat ik moet wachten tot ik het schrijven krijg van de verkoop.

Het lijkt mij dat beide partijen nog een huur willen opstrijken

(nieuwe eigenaar kocht beide woningen (zijn 2 woningen naast elkaar) en zijn dochter was van plan om in te trekken waar ik woon maar ze zou eerst intrekken in de woning ernaast om eerst de woning waar ik woon te renoveren.
Ze gingen ervan uit dat ik nog enkele maanden zou gebleven hebben, wat niet het geval is en waarschijnlijk willen ze nog zoveel mogelijk recupereren.

Alvast bedankt voor het advies

Atos
Topic Starter

#6 , 27 mar 2015 10:07

PS
Lanox, kan ik dit ergens terugvinden dat ik zelf de termijn kan bepalen? Enig idee welke wetstekst/artikel?

Alvast bedankt

sloeberken

#7 , 27 mar 2015 10:22

Bij niet registratie kan je opzeggen zonder opzeg termijn.

huurwet: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”