waar moet ik naartoe?????

Cheyenne1978
Topic Starter

Re: waar moet ik naartoe?????

#31 , 17 mar 2015 17:21

bambipower, dan mag u me daar ook eens links van doorsturen. das in de ardennen zeker? ps: ik wil regio Herentals/ lille/ vorselaar/grobbendonk/zandhoven. ik woon nu dankzij mijn ex al 120 km van mijn familie dus u begrijpt wel dat ik graag terug iets dichter wil wonen. ik kan nu geen kant uit, want ik kan geen kinderopvang betalen. als ik ergens MOET zijn, zoals op de rechtbank.
JPV geen link, weet ik van een kennis die in Paderborn Duitsland woont. hij is ergotherapeut, zij voltijds betaalde huismoeder. 2 kids.

ps en voor mijn dochter is dit wel het einde van de wereld. ze heeft lichte autisme spectrum stoornis, maar ik kan van u niet verwachten dat u haar leefwereld begrijpt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#32 , 17 mar 2015 17:29

ge zult zelf de knoop moeten doorhakken hoor. Als je zelf zegt dat het huis sloopklaar is, dan is blijven toch geen optie. Dan is blijven uitstel van executie. Enja, er is ook wel wat te vinden in vlaanderen. http://www.immoweb.be" onclick="window.open(this.href);return false;

efkes vlug gekeken : http://www.immoweb.be/nl/Rent.Estate.cf ... es&xpage=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.immoweb.be/nl/Rent.Estate.cf ... es&xpage=1" onclick="window.open(this.href);return false;
en er is nog veel meer.

JPV
Juridisch actief: Ja

#33 , 17 mar 2015 17:32

Cheyenne1978, check eens immoweb: hier

Ivm "voltijds betaalde huismoeder": gezien er geen minimumloon bestaat in Duitlsand, kan een "voltijds" loon ook 100 euro zijn. Ik ken niet héél veel van de duitse sociale zekerheid, maar kan met m'n toch wel redelijke kennis van duits niks daarover terugvinden. Het zou me héél sterk betwijfelen mocht dit een voltijds loon van >1000 euro opleveren (exclusief kinderbijslag).

En gezien m'n vriendin met veel ASS'ers (én andere autismevarianten) werkt, denk ik dat ik wel een stuk van haar leefwereld kan begrijpen (voor zover dat mogelijk is). Maar haar al dan niet ASS hebben doet hier weinig ter zake.

Reclame

Cheyenne1978
Topic Starter

#34 , 17 mar 2015 17:59

als moeder die het beste voorheeft met haar kind, is dit voor mij een zeer belangrijk gegeven wat mijn woningkeuze betreft. daarom ook dat ik kies voor de regio Herentals, daar heeft ze tot over 3 jaar school gelopen en die school/leerkrachten/vriendjes kent ze nog. en dat was niet op u bedoeld, maar op bambi.
bedankt voor al de links. maar 3 slaapkamers is te weinig. ik kan mijn dochter onmogelijk met één van de anderen op 1 kamer leggen. en de 3 anderen op 1 kamer vind ik niet mens (of kind) waardig.
de max aan huishuur die ik kan spenderen (uitgerekend met mijn advocaat) is 600-650€. en dan ook geen torenhoge energiekosten.
bijkomend probleem wat ik heb is: de huurwaarborg. die kan ik niet betalen voor ik de waarborg van mijn woning hier terug heb. en aangezien ik eerst moet tekenen en betalen, vooraleer ik na bezoek van de huidige huisbaas mijn waarborg terug heb, schiet dat dus ook voor geen meter op. en OCMW wil maar max de helft van borg voorschieten.
en dan nog de kost van verhuizen erbij. heel veel kan ik zelf transporteren, maar voor de grote meubels heb ik een vrachtwagen nodig. ook borg, huurprijs, diesel.
ik zit met mijn rug tegen een muur.
zoals reeds gezegd: ik heb niks, maar dan ook niks reserve meer! de enige optie is een sociale woning, daar kan je nog onderhandelen over de waarborg. maar als ik nog een jaar moet wachten... sta ik 8 maanden op straat voor ik een woning heb!
ik kan dus echt geen kant op. nergens naartoe. op niet 1 instantie kan men hier rekenen. en dus op een beetje menselijkheid van een al stinkend rijke huisbaas ook niet. akkoord dat die niet om mijn problemen gevraagd heeft. maar ik evenmin. verschil is dat ik niks heb, en huisbaas niet weet wat doen met haar geld.
er is een gezegde en dat klopt als een bus: een volle buik denkt nooit aan een lege.

bambipower

#35 , 17 mar 2015 18:07

Ik begrijp u hoor cheyene als zelf moeder zijnde. Ik probeer gewoon to the point te zijn. Aan medelijden heb je ook niets.

Voor de waarborg zijn er hulpmiddelen :
Een bankwaarborg die de huurder in schijven afbetaalt

De waarborg mag niet meer dan drie maanden huur bedragen. Kiest de huurder voor deze oplossing, dan garandeert een financiële instelling het totale bedrag van de waarborg bij het afsluiten van de huurovereenkomst. De huurder verbindt er zich toe om in maximaal drie jaar deze waarborg samen te stellen door maandelijkse afbetalingen. De huurder is aan de financiële instelling geen enkele rente verschuldigd. Van zodra de huurder de waarborg volledig heeft samengesteld zal de financiële instelling hem wel rente beginnen toekennen.
De huurder is verplicht om de aanvraag voor een bankwaarborg in te dienen bij de financiële instelling waar hij zijn rekening heeft en waar zijn beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort. Zelfs als de huurder niet kredietwaardig is, kan de financiële instelling de waarborg niet weigeren.
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... rwaarborg/" onclick="window.open(this.href);return false;

In principe mag een bank u niet weigeren te helpen met de bankwaarborg

Cheyenne1978
Topic Starter

#36 , 17 mar 2015 18:18

doen ze toch. heb ik al bij 3 banken voor gehoord. KBC, mijn eigen bank ING en Belfius.
en nee, medelijden eet ik geen brood van. ik heb me ook jaren uitgesloofd voor de maatschappij. en als het erop aankomt wordt je aan de kant gelaten als een vuilzak.
net zoals mijn nonkel. 35 jaar kapot gewerkt als internationaal chauffeur. zwaar diabetes en MAG niet meer werken! hij heeft alleen de fout gemaakt door te gaan stempelen voor hij op invaliditeit ging (mis geïnformeerd geweest) en wordt daar nu al 12 jaar genadeloos voor afgestraft met een invaliditeit van 870€ per maand. Big Brother pakt je hele leven, en als je dan zelf hulp nodig hebt, laten ze je vallen als een baksteen en wordt je bestempeld als "marginaal", "sociaal geval" of zoals KJ86 zegt: ik hoor thuis op de sociale markt. tof hé? zoiets klopt echt wel het laatste beetje trots uit je lijf.
ik verwacht gewoon hulp van de bevoegde instanties. als die er al zijn. en dat hoopte ik hier uit te vogelen.

bambipower

#37 , 17 mar 2015 18:40

erop of eronder :

U kan woningcontrole(via gmeeente) aanvragen van de woning die je nu huurt. Wsl word je woning afgekeurd, u komt daardoor 'als het mogelijk is' meer of sneller hulp krijgen van ocmw, misschien zelfs de woningbureau's.

Let wel : woning afgekeurd, wil zeggen dat je moet verhuizen. Uw huisbaas moet dan het huis oplappen, wsl veel investeren, en zal dan de huurprijs laten stijgen.

In het slechtste geval, kan ocmw je niet helpen (ze hebben zelf wsl al een tekort aan woningopvang) en zit je in nog grotere problemen.
In het beste geval krijg je meer hulp.

In ieder geval, zal je met boosheid op verhuurkantoren, ocmw, huisbazen etc... niet geholpen worden.

KJ86

#38 , 17 mar 2015 18:53

Gelieve in hoofdzaak JURIDISCH te antwoorden, niet de kar van een of andere belangengroep te trekken. Dat er niet-juridische vragen/adviezen méé met een juridisch advies gegeven worden, is op zich geen probleem, maar dan moet je wel maken dat die ergens op gebaseerd zijn en niet uit de lossen pols / met gegevens die totaal niet kloppen.
Wat voor zever is dat nu.
Ik geef enkel een voorbeeld met bedragen uit mijn streek. De toestand van TS is een veel voorkomend probleem, als ik een advertentie plaats mag ik zonder overdrijven zeker 5 zo'n kandidaten weigeren. Als je denkt dat zoiets tof is, zal ik u volgende keer uitnodigen en dan mag jij de mensen hun hoop op een geschikte woning in de grond boren. Het is de taak van de overheid om met geld uit ons sociaal vangnet goedkoop te verhuren aan TS.
Ik ken geen enkele juridische basis om de verhuurder te dwingen om dubbel glas te plaatsen, ketel vervangen of de prijs van de woning naar beneden te halen op het moment dat de huurder niet meer kan betalen. Als je dus alles uit de losse pols wil schrappen uit dit topic, zou ik voorstellen dat je daar mee begint. Ik blijf dus bij mijn standpunt dat TS een goedkopere woning zal moeten zoeken in afwachting van haar sociale woning met de waarschuwing dat het niet eenvoudig zal zijn door de "discriminatie" die ze zal tegenkomen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#39 , 19 mar 2015 11:10

Als het huis van de topic starter onbewoonbaar zou verklaard worden (electriciteit op de radioatoren en het bad gaat wel héél ver, als dit niet degelijk opgelost is, kan ik me voorstellen dat het huis weldegelijk afgekeurd zou worden), kan ze hier dan een schadevergoeding uit bekomen? Dit geeft haar misschien een beetje financiële ademruimte voor een tijdje.

Ik kan me ook voorstellen dat ze idd in de buurt van de school van de kinderen wil blijven. Naast de thuis, is de school zowat het middelpunt van de wereld voor zo'n kind. Als ze al verhuizen, is toch naar dezelfde school blijven gaan, een houvast die het verhuizen op zich minder ingrijpend maakt. Uiteraard mag de topic starter ook niet té veeleisend zijn. Als ze een betaalbare woning in de buurt van de school zou vinden met "maar" 3 slaapkamers, moet ze dit misschien toch overwegen, om op korte termijn uit de problemen te zijn. Waarom zou drie kinderen op één kamer "kind-onwaardig" zijn? Mijn vader komt uit een groot gezin, woonde in een klein rij-huisje en heeft steeds met 3 op één kamer geslapen. Hij heeft daar niets aan overgehouden, hoor. Uiteraard, als je het te kiezen hebt: liever niet, maar soms heb je iets minder te kiezen, jammer genoeg...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bluemoon76

#40 , 19 mar 2015 20:53

Ik sluit me uiteraard bij aan de andere, een andere huurwoning zou idd het beste zijn tot je een sociale woning aangewezen krijgt.

Waar ik nu voornamelijk aan denk is aan hoe kan je ervoor zorgen dat je maandelijks rondkomt.
Heb je bv al bekeken hoeveel het kost om dat contract te verbreken bij belgacom ? Dat je idd de helft moet betalen van die tablet kan goed zijn maar hoeveel is dat dan ?
Ik betaal zelf € 45,96 voor digitale tv + internet.
Kan er gesnoeid worden in de telefoonkosten ?
Alle andere kleine kosten lopen inderdaad snel op, ik kan daar ook van meespreken als alleenstaande met 2 kinderen.

Is de voedselbank een optie ? Voor weinig geld kan je daar héél wat kopen.

Uiteraard snap ik dat je hier niet voor staat te springen , maar op straat staan met de kinderen is ook geen optie.

Je mag mij altijd een persoonlijk bericht sturen , we kunnen samen misschien wat bedenken om hier en daar wat te snoeien.

ongelukbelaagd

#41 , 20 mar 2015 13:23

Cheyenne,
het spijt me dat je het slachtoffer bent van je man en ons Belgische systeem. Wen er maar aan want ik voorspel dat het nog erger gaat worden.
Rijken zullen rijker worden en armen armer. En (zelf)beklag gaat zeker niet helpen, vergelijken met anderen ook niet. En al zeker niet met Duitsland vergelijken want dat land gaat maar dieper en dieper in de armoede in. Ik ben half-Duitse en kan u zeggen dat het er zeker niet beter is, voor velen zelfs slechter dan in België.

- Kan je dat tv- en gsmabonnement niet opzeggen? Als je nog een jaar voor die tablet dient te betalen, moet je nog 1080€ betalen (aan 90€/maand). Reken uit wat het je zou kosten om dat abonnement op te zeggen en vergelijk met de totale kost. Als het minder kost om op te zeggen, doen! Hou wel rekening met je abonnement want misschien kan je het niet opzeggen zonder schadevergoeding.
- Ik huurde vroeger een piepklein krot (schimmel, vocht, elektrische leidingen niet geaard/afgekeurd, etc...) voor 450€ per maand. Ik betaalde 200€ per maand elektriciteit/verwarming. We zijn verhuisd en betalen nu 650€ voor de huur van een nieuwbouw appartement en 50€ elektriciteit/verwarming. We betalen nu 50€ meer maar onze levenskwaliteit is omhoog gegaan! Voor die prijs die jij nu opgeeft, kan je ook een nieuwbouw (of zo goed als nieuwbouw) appartement vinden met 2-3 slaapkamers.
- Slaapkamers : 3 slaapkamers = 4 plaatsen om te slapen. Je hebt 3 slaapkamers en 1 woonkamer. Je hebt het moeilijk en moet daarom creatief denken. Je kan desnoods je 1 zorgenkind op een slaapkamer leggen, 2 andere kinderen op 1 kamer en jij +1 kind in de 3de slaapkamer. Of je slaapt in de woonkamer. Je bent echt niet in de positie om te zeggen dat je 4 slaapkamers moet hebben. Trouwens, er bestaat weinig kans dat je een sociale woning met meer dan 3 slaapkamers toegekend krijgt. Dus als je een fatsoenlijk huis/appartement met 3 slaapkamers vindt, neem het!
- Kan je niets met die grond doen? Kippen, geiten, koeien, schapen houden? Groenten kweken?
- Kan je niet aan autodelen doen met je nabije buren? Of hun vragen of je mag meerijden naar de winkel?
- Kan je geen werk van thuis uit doen? Ik bedoel bv. zelf kleren maken? Of op iemands dieren opletten? Want ik vermoed dat je niet werkt omdat je invalide bent?
- Contacteer het brandstoffonds en Davo zodat je die allementatie krijgt.

Ik wens je veel succes!

Terug naar “Huren”