Discriminatie ??

Kristien_3
Topic Starter

Discriminatie ??

#1 , 31 mar 2015 12:29

Ik weet het efkes niet meer, ik ben nu al bijna 2 maand aan het zoeken naar een geschikte woning voor mijn gezin ,omdat de woning die we nu huren verkocht is en eruit moeten, zie andere topic van me.
We zijn een nieuw samen gesteld gezin met 10 personen, we zijn al naar verschillende geschikte woningen gaan kijken, brengen elke keer de bewijzen binnen van inkomen als van huurgeld van de laatste 3 maand, maar elke keer krijg je hetzelfde antwoord. De eigenaar heeft de woning verhuurd aan een andere kandidatuur.
Een sociale woning gaan vragen is ook geen advance want ze hebben er geen met meer dan drie slaapkamers.
Ik weet dat er nu wel veel commentaar zal zijn op de grote van mijn gezin nu , maar is dit dan een reden om ons elke keer te gaan uitsluiten?
Snap er niets meer van, ik zou wel graag eens willen weten naar welke instantie ik nog kan stappen, kan moeilijk mijn beklag gaan doen in de gazet hé?
Geen enkele eigenaar die we al gecontacteerd hebben bewijzen binnen gebracht, wil verhuren aan ons.
Elke keer deksel op onze neus, neen plezant is het niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 mar 2015 12:43

De verhuurder blijft nog steeds vrij in zijn keuze van huurder. Alhoewel ik het niet ga goedpraten kan ik perfect begrijpen dat verhuurders aarzelen bij verhuur aan 12 personen wanneer ze een lichter bevolkt alternatief hebben.

meesje

#3 , 31 mar 2015 12:45

Ook zal de woning qua grootte en aantal kamers moeten voldoen aan de eisen om zoveel volk te mogen huisvesten en dat is niet vanzelfsprekend.
Misschien een pension afhuren?
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Kristien_3
Topic Starter

#4 , 31 mar 2015 12:47

De verhuurder blijft nog steeds vrij in zijn keuze van huurder. Alhoewel ik het niet ga goedpraten kan ik perfect begrijpen dat verhuurders aarzelen bij verhuur aan 12 personen wanneer ze een lichter bevolkt alternatief hebben.
We zijn in totaal met 10 personen, ja ik weet ook dat hun keuze vrij is, maar ik begin het wel een beetje raar te vinden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mar 2015 12:52

Je moet toch niet zeggen dat er 10 personen zijn. Zoek gewoon een woning met 4 of 5 slaapkamers, en daarmee uit.
Denk niet dat verhuurder wettelijk naar aantal bewoners mag vragen. Zolang er geen overbevolking is kan hij u naderhand ook niets doen.

Kristien_3
Topic Starter

#6 , 31 mar 2015 12:54

Je moet toch niet zeggen dat er 10 personen zijn. Zoek gewoon een woning met 4 of 5 slaapkamers, en daarmee uit.
Denk niet dat verhuurder wettelijk naar aantal bewoners mag vragen. Zolang er geen overbevolking is kan hij u naderhand ook niets doen.
We gaan eerst gaan kijken zoeken ook naar eentje met minstens 4 kamers , maar als je naar de immo gaat moet je daar een fiche invullen met het aantal personen
net als de leeftijd van iedereen dus dan beginnen ze moeilijk te doen

sloeberken

#7 , 31 mar 2015 12:56

Woning moet ook kwa grote geschikt zijn voor 10 personen, totale netto vloeroppervlakte met een min hoogte van 2.20m moet minimum 110²m zijn. Zo niet kan er sprake zijn van overbevolking.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

chantika

#8 , 31 mar 2015 13:05

Discriminatie moet je dit niet noemen. Al een gevraagd hoeveel kandidaten er reeds in de woning geïnteresseerd waren? Er kan tenslotte maar een koppel de woning huren. Ik kan me voorstellen dat zulke woningen ook niet bij honderden te huur staan. Geduld, blijven zoeken. Desnoods de regio wat vergroten. Is net als bij solliciteren, soms komen er 100 personen langs voor 1 betrekking. Gebruik eens wat ongewone middelen. Mensen zijn nu eenmaal wantrouwig. Toon aan de eigenaar je opzeg wegens eigen bewoning. Stel de eigenaar voor om 6 maand huur te storten als waarborg in plaats van de gebruikelijke 3 maand. Vraag de eigenaar om je huidige woning te bezoeken, zo kan hij zichzelf ervan vergewissen hoe net het wel is in jullie woning. Indien er dingen zijn die kunnen verbeterd worden in de huurwoning, stel dan voor dit zelf te doen. Maak daarvan een geschreven overeenkomst. Zoek ook zonder immokantoor, plaats zelf een zoekertje woning te huur gezocht 4 slaapkamers.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mar 2015 15:05

Mag ik de topic starter vragen wat soort woning ze zoekt (hoeveel slaapkamers) en aan welke huurprijs? Op de huurmarkt zal een beperkt aantal huizen zijn dat zich richt op grote gezinnen (met 6 of 7 slaapkamers). De huurprijs van zo'n woning zal uiteraard een stuk hoger liggen, maar het doelpubliek is ook veel kleiner. Een gezien van 4 of 5 gaat nooit zo'n huis huren. Als je dus de huurprijs daarvan zou kunnen betalen, denk ik niet dat de verhuurder uw gezin van 10 gaat weigeren, aangezien hij anders zijn huis sowieso niet verhuurd krijgt.

Als je echter een huis met 4 slaapkamers wil huren, kan ik me voorstellen dat een verhuurder het niet ziet zitten dat op iedere kamer drie kinderen moeten slapen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kristien_3
Topic Starter

#10 , 31 mar 2015 20:28

Het probleem is dat we geen woning vinden met meer dan 4 slaapkamers, het zijn bijna allemaal appartementen met 3 kamers, naar een appartement gaan is geen optie voor ons,
en op de huurmarkt de regio waar ik woon daar vind je geen huis met 5 kamers en meer, ja we zoouden het kunnen betalen, maar is niet vindbaar, vandaag en gistern weer hetzelfde antwoord gehad
de eigenaar heeft voor een andere kandidatuur gekozen, je komt er onnozel van, ze willen je gewoon geen kan geven?

Kristien_3
Topic Starter

#11 , 01 apr 2015 08:41

Geen discrimantie ik vind nu toch van wel ze op twee dagen tijd drie keer een neen gekregen de eigenaar heeft de woning verhuurd aan een andere kandidatuur?
Ja het waren drie geschikte woningen net als groot genoeg, begin er beetje moedeloos van te worden, ja heb al zoektertjes geplaatst maar daar krijg je dan nul reacties op?

Paul Huurder

#12 , 01 apr 2015 08:59

Beste,

U bent verkeerd bezig. Zolang je je opzeg niet hebt gekregen van je huisbaas, mag je blijven wonen.
Als u zelf nu zoekt (en vind) zet je jezelf in een zwakke positie tov de verhuurder.
Vriendelijke groeten,

sloeberken

#13 , 01 apr 2015 09:09

Is niet omdat het verkocht is dat je moet verhuizen.
Kijk eerst of u huurcontract geregistreerd is, dit is voor u van belang bij verkoop en u eventuele opzeg periode.
Je maakt u druk over iets dat er nog niet is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kristien_3
Topic Starter

#14 , 01 apr 2015 09:16

Is niet omdat het verkocht is dat je moet verhuizen.
Kijk eerst of u huurcontract geregistreerd is, dit is voor u van belang bij verkoop en u eventuele opzeg periode.
Je maakt u druk over iets dat er nog niet is.
Het is een 9 jarig huurcontract gestart op 1/4/2011 en ja het is ook geregistreerd.

Kristien_3
Topic Starter

#15 , 01 apr 2015 09:18

Beste,

U bent verkeerd bezig. Zolang je je opzeg niet hebt gekregen van je huisbaas, mag je blijven wonen.
Als u zelf nu zoekt (en vind) zet je jezelf in een zwakke positie tov de verhuurder.
Dus met andere woorden voorlopig niet zoeken? Het is nu al niet gemakkelijk om een woning te vinden? Als we onze opzeg hebben gekregen, word de tijd wel beperkt?
De nieuwe eigenaar is wel aan de deur persoonlijk komen vertellen dat hij andere plannen met het huis heeft, wil deze zomer beginnen met verbouwen.
Is dit komen vertellen dat we tijd genoeg hadden om iets anders te zoeken?

Terug naar “Huren”