Mijn vader neem soms heel domme beslissingen op financieel gebied. Zo heeft hij ooit op café een huis verkocht voor minder dan de helft van de toenmalige marktwaarde. Ik heb schrik dat hij weer zo'n stoot gaat uitsteken met zijn huidige woning en zou daar een stokje willen voorsteken.
Stel dat ik een deel van mijn ouderlijk huis koop/geschonken krijg, kan hij het dan zonder mijn toestemming verkopen aan een ander?
En wat is de beste/meest voordelige manier om (een stuk van) dat huis op mijn naam te krijgen? Ik denk dat het huis een kleine 200.000 EUR waard is.
Ik ben 35 jaar en enig kind, mijn beide ouders leven nog en zijn 65 jaar. Ik woon wettelijk samen en we hebben samen 1 kind van 3 jaar. Ik heb een huis, samen met mijn vriendin. Hiervoor betaal ik nog ongeveer 6 jaar af.
Het geld om successierechten of schenkingsrechten te betalen heb ik, alleen betaal ik uiteraard liefst zo weinig mogelijk.
Stel dat mijn vriendin en ik ooit uit elkaar gaan, dan wil ik dat zij met het huis van mijn ouders niets te maken heeft.
Wat raden jullie aan?