ouderlijk huis, enig kind

Joske Vermeulen
Topic Starter

ouderlijk huis, enig kind

#1 , 23 feb 2015 20:41

Mijn vader neem soms heel domme beslissingen op financieel gebied. Zo heeft hij ooit op café een huis verkocht voor minder dan de helft van de toenmalige marktwaarde. Ik heb schrik dat hij weer zo'n stoot gaat uitsteken met zijn huidige woning en zou daar een stokje willen voorsteken.
Stel dat ik een deel van mijn ouderlijk huis koop/geschonken krijg, kan hij het dan zonder mijn toestemming verkopen aan een ander?
En wat is de beste/meest voordelige manier om (een stuk van) dat huis op mijn naam te krijgen? Ik denk dat het huis een kleine 200.000 EUR waard is.
Ik ben 35 jaar en enig kind, mijn beide ouders leven nog en zijn 65 jaar. Ik woon wettelijk samen en we hebben samen 1 kind van 3 jaar. Ik heb een huis, samen met mijn vriendin. Hiervoor betaal ik nog ongeveer 6 jaar af.
Het geld om successierechten of schenkingsrechten te betalen heb ik, alleen betaal ik uiteraard liefst zo weinig mogelijk.
Stel dat mijn vriendin en ik ooit uit elkaar gaan, dan wil ik dat zij met het huis van mijn ouders niets te maken heeft.

Wat raden jullie aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joske Vermeulen
Topic Starter

#2 , 06 apr 2015 08:10

Ik zou het waarderen moest iemand advies kunnen geven.
Mij lijkt het het beste dat ik nu een deel geschonken krijg. Bvb 1/3de. Dat kost me slechts een paar duizend EUR en hij kan het dan waarschijnlijk niet verkopen zonder mijn toestemming. En ook mijn vriendin blijft erbuiten.
Klopt deze redenering?

chantika

#3 , 06 apr 2015 08:16

Mijn advies is voor je ouders. Kleed je niet uit voor je gaat slapen.

Reclame

Creatief

#4 , 06 apr 2015 21:18

Mijn advies is voor je ouders. Kleed je niet uit voor je gaat slapen.
Idem. :lol:
Bovendien kan je je ouders niet dwingen om te schenken.

Joske Vermeulen
Topic Starter

#5 , 26 apr 2015 10:48

Ik heb toch nergens vermeld dat ik hun ga dwingen om te schenken???????
Mijn vader is nu al bereid mij het huis te schenken. Dat is ZIJN voorstel, niet het mijne. Ik vraag me alleen af of ik er iets aan heb. Als ik de kost van een schenking versus een erfenis afweeg (volgens wat ik online vind aan tarieven), dan is erven voor mij iets goedkoper. Ik zou alleen voor een schenking kiezen als dat er voor zorgt dat hij het dan niet kan verkopen zonder mijn toestemming.
Hij heeft ooit zijn vorig huis verkocht op café in een zatte bui voor een appel en een ei. En ik wil vermijden dat hij weer zo'n stommiteit doet.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 apr 2015 12:05

Bewindvoering aanvragen misschien?
Vader kan ook een gedeelte aan u schenken of alleen het blote eigendom....

wanton

#7 , 26 apr 2015 13:48

Een oplossing zou zijn dat uw ouders u de blote eigendom schenken , in schijfjes. Als het huis van beiden is, kunnen (en moeten) zij beiden de helft wegschenken.
Indien zij elk 1/2 van hun helft voor de blote eigendom weggeven, en binnen iets meer dan drie jaar nog eens , zijn de schenkingsrechten beperkt. Zo zijn er 4 schenkingen met beperkte rechten die moeten betaald worden. Zij mogen echter nooit het vruchtgebruik aan u geven zodat ze allebei kunnen blijven wonen. Bij overlijden van uw tweede ouder word jij volle eigenaar zonder bijkomende kosten.
Hij kan het echter niet verkopen zonder uw goedkeuring - en die van moeder. Het akkoord van moeder heeft hij altijd nodig - zeker over de gezinswoning. Dat huis, verkocht op cafe, was dus van hem alleen waar het gezin niet woonde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Joske Vermeulen
Topic Starter

#8 , 05 jun 2016 06:04

Het vorige huis was wel degelijk van beide ouders. Ook het huidige staat op beider naam. Alleen heeft mijn moeder thuis weinig inspraak. Daarom dat ik mijn zegje wil doen als hij nog eens zo'n stommiteit wil begaan.
Hij is een tijdje bezig geweest over schenken, maar hij heeft er geen actie voor ondernomen. Ik heb er hem onlangs naar gevraagd en hij is er nu plots niet happig meer op. Ik kan alleen maar hopen dat hij ook dit huis niet zo goed als gratis weggeeft op café, zoals het vorige.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”