plotse "extra kost" tijdens tekenen huurcontract

DennisS
Topic Starter

plotse "extra kost" tijdens tekenen huurcontract

#1 , 08 apr 2015 07:33

Beste mensen, ik heb enkele maanden geleden besloten om mijn vleugels te spreiden en het nest te verlaten, ik ga vanaf 1 mei samenwonen met mijn vriendin en het duurde niet lang voordat we een geschikt huurappartement gevonden hadden. Echter, terwijl we het contract aan het ondertekenen waren werd er ons plots nog een afdruk van een e-mail onder onze neus gedrukt waar niet meer op stond dan "Aan de nieuwe huurders, zoals afgesproken graag op het einde van iedere maand 15 euro voor kuisen gang op rekening %%%%%" de syndicus heeft hier nog steeds geen duidelijke uitleg aan gegeven en wacht nog op antwoord van de verhuurder.

Nu betalen wij bovenop onze huur al 65 euro gemeenschappelijke kosten voor het onderhoud en kuisen van de gemeenschappelijke delen + lift...

De toevoeging van het mailtje staat nergens vermeld in het contract en het is ook niet ondertekend, kunnen ze ons verplichten dit te betalen?

Mijn persoonlijk gedacht is dat het een gepensioneerde bewoonster is die bovenop haar pensioen iedere maand nog eens 7x15 euro wil ontvangen...

Ik hoop hier spoedig meer over te weten van de syndicus maar intussen dacht ik het hier eens neer te pennen en zo misschien al wat advies/ervaringen van andere huurders te horen.

Alvast bedankt!

Mvg, DennisS

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 08 apr 2015 08:33

De 65 euro voor onderhoud en kuisen van de gemeenschappelijke delen + lift bevat die 15 euro voor kuisen gang. Maar waarschijnlijk is die 65 euro een voorschot?

U kan een afrekening vragen van het onderhoud en het kuisen van de gemeenschappelijke delen + lift en dan kan u terugkrijgen/bijbetalen wat teveel/te weinig betaald is.

sloeberken

#3 , 08 apr 2015 08:47

Hoe worden de kosten omschreven in het huurcontract.
Indien de huurder volgens het huurcontract bepaalde kosten en lasten moet betalen, kan de verhuurder die maar opeisen als er aan drie voorwaarden is voldaan:

de kosten en de lasten moeten werkelijke uitgaven van de verhuurder zijn. Dit geldt uiteraard niet wanneer er uitdrukkelijk is overeengekomen dat er een forfaitair bedrag moet worden betaald.
de aan de huurder aangerekende kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. Die rekening moet gedetailleerd zijn. Voor elke aparte kost moet een bepaald bedrag vermeld worden!
de verhuurder moet bewijsstukken van elke aangerekende kost (of last) voorleggen. Een briefje met wat gekrabbel van de verhuurder is onvoldoende! Vraag naar echte bewijzen: het is uw goed recht!
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

DennisS
Topic Starter

#4 , 08 apr 2015 10:45

De 15 euro is alvast geen voorschot op de 65 eur. Tevens moet ik die 15 euro overmaken op een prive-rekening van een persoon die in het contract nergens vermeld staat (dus ook niet de eigenaar). Het kuisen van de gemeenschappelijke delen word gedaan door een kuisploeg van een firma.

Volgens het beetje uitleg dat ik gekregen heb zou het een vrouw zijn die er ook woont en wekelijks de gangen onderhoud. In het zwart wel te verstaan... Maar ik vind het gewoon gek dat ik officieel moet betalen om de gangen te kuisen en dan ook nog eens "in het zwart"

JPV

#5 , 08 apr 2015 10:54

Simpelweg niet betalen. Aangeven dat u niet verantwoordelijk gesteld wil worden als werkgever bij een eventueel ongeval. Aangeven dat er strenge boetes op zwartwerk bestaan en u, als betaler van haar werk, mee veroordeeld kan worden tot betaling van alle kosten bij een eventueel zwaar/dodelijk arbeidsongeval indien die mevrouw niet verzekerd is voor haar zwartwerk. Aangeven dat u wél akkoord bent met de betaling van de gemeenschappelijke delen, waartoe ook de gang behoort en hiervoor reeds 65 euro betaalt. Dat u hiermee alle huurdersverplichtingen volgens de wet en de huurovereenkomst voldaan hebt.

Dit antwoord via mail sturen en uitdrukkelijk de uitvoering van de huurovereenkomst én dus ook het kuisen van de gemeenschappelijke delen (waartoe de gang behoort) vragen.

Terug naar “Huren”