huisbaas zet nieuwe keuken na contract

sloeberken

Re: huisbaas zet nieuwe keuken na contract

#16 , 16 apr 2015 10:23

Een advocaat werkt in opdracht van zijn klant, daarom is de inhoud niet altijd volgens de wet. Als huurder en verhuurder de uitgaande plaatsbeschrijving hebben getekend is dit onbetwistbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Loria
Topic Starter

#17 , 16 apr 2015 11:06

Heb contact gehad met die elektrowinkel die dus dingen installeert en herstelt. Enkele dagen na de ondertekende plaatsbeschrijving is die langs geweest en heeft die de huisbaas overhaalt van: het zou toch beter zijn om een volledig nieuwe oven en kookplaat te laten zetten ( kassa, kassa in het voordeel van die elektrowinkel).

Een echte klusjesman zou gewoon hebben hersteld en that's it, maar de huisbaas was duidelijk zo slim om een elektrowinkel te contacteren die hem natuurlijk een volledig nieuwe oven plus kookplaat ( want ja, ook al was er niets aan de oven op zich en totaal niets aan de kookplaat) heeft aangerekend.

De huisbaas kreeg de factuur en dacht: tiens, dat is pakken meer dan wat die expert aanrekent, ik neem een advocaat en laat een briefje sturen.

Mss on topic, maar toch wel duidelijk dat hier een vorm van "belaging" aan de gang is. De huurwaarborg zou worden gebruikt om de schade te betalen. Uiteraard moest ik dan nog een deel "terug" hebben.
Ineens was de huurwaarborg verdwenen ( de bank zegt: die is naar je huisbaas gegaan voor de expert)

Nu stuurt zijn advocaat me een afrekening van de expert PLUS de extra kosten voor die keuken. Te betalen door mezelf. En intussen heeft de huisbaas de huurwaarborg gewoon voor zichzelf gehouden.

Hij rekent ook nog achterstallig huurgeld aan via zijn advocaat dat is betaald en dat gewoon heel simpel te bewijzen is. Alles is betaald tot de laatste dag.

Is dit fraude, oplichting, belaging? Of een combinatie van alles? Natuurlijk heeft dit ook emotionele gevolgen voor mij.

Een minnelijke schikking lijkt me geen optie met die persoon.

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 16 apr 2015 11:45

Als huisbaas niet vrijwillig de zaak rechtzet, zal je via de vrederechter moeten gaan, en ik denk zo, na hetgeen ik hier lees, dat er ZEER VEEL kans is dat jij dat kan winnen. Huisbaas heeft enkel recht op dat deel van de HWB waarvoor jij je akkoord het gegeven.
Kan je hier even de verschillende cijfers weergeven: bedrag HWB, en bedrag schade dat vastgelegd door expert.

Reclame

sloeberken

#19 , 16 apr 2015 12:04

Als dit bij de vrederechter komt, zou de verhuurder wel eens van een kale reis kunnen thuiskomen.

KimSe

#20 , 16 apr 2015 12:08

Ik dacht dat voor vrijgave van een huurwaarborg zowiezo beide partijen moesten tekenen???
Mogelijks schriftvervalsing?

fieke0509

#21 , 16 apr 2015 12:16

Ik dacht dat voor vrijgave van een huurwaarborg zowiezo beide partijen moesten tekenen???
Mogelijks schriftvervalsing?
Dacht ik ook en wanneer één partij de waarborg eenzijdig wil bekomen, dit via de rechtbank moest gaan.

sloeberken

#22 , 16 apr 2015 12:20

En intussen heeft de huisbaas de huurwaarborg gewoon voor zichzelf gehouden.
Stond die huurwaarborg op u naam op een huurwaarborg rekening, misschien eens in de bank navraag doen.

Loria
Topic Starter

#23 , 16 apr 2015 12:36

HWB bedroeg 1600 euro, had er nog ruim 1000 van moeten terug hebben. Is door beide partijen ondertekend en bij de bank zijn ze gewoon kort: hij mocht dat gebruiken voor de gebreken.

Goed: STEL dan nog dat die dat mocht:

ten eerste: het was niet het hele bedrag

ten tweede: in de brief van zijn advocaat rept hij er met geen woord over, hij maant me aan alles te betalen ZONDER aftrek van de waarborg.

Vredegerecht? Is dat al geen strafzaak? Hij eist ook bedragen die hoger zijn dan 1700 euro voor die keuken.

sloeberken

#24 , 16 apr 2015 12:46

Huurgeschillen is alleen de vrederechter bevoegd, Hadden jullie beiden die rekening getekend bij die bank, zo ja dat heeft die bank een grote fout gemaakt.
Stel verhuurder zo snel mogelijk in gebreke met een AS dat u eist dat de som van 1000€ van u huurwaarborg binnen de 10 dagen op u rekening dient gestort te worden + de intresten. Dat u niet zal nalaten op zijn kosten een geding zal starten bij de vrederechter.

Loria
Topic Starter

#25 , 16 apr 2015 13:04

En het feit dat zijn advocaat over die waarborg zwijgt en het vergeet in zijn verrekening? Nu ja, de vraag is: wat heeft hij zijn advocaat wel en niet gezegd?

mava105
Juridisch actief: Nee

#26 , 16 apr 2015 15:36

Niks aantrekken van die advocaat. Stuur die gewoon een kopie van uw AS aan de verhuurder.
Als hij een beetje slim is zal hij aan de verhuurder wel uitleggen wat zijn kansen zijn voor een vrederechter.

Loria
Topic Starter

#27 , 16 apr 2015 15:55

Oh ja, die advocaat vroeg nog of ik bewijzen van betaling laatste huur kon doorsturen want zijn cliënt beweert niets te hebben ontvangen. Hij vraagt dan nog eens die huur te betalen bij zijn totaalafrekening.
Is ook geen probleem, heb de bewijzen.

Ik vraag me toch af of die advocaat gewoon klakkeloos de beweringen van de huisbaas noteert zonder enig vooronderzoek.

Als advocaat moet je toch het verslag van de expert hebben gelezen en weten dat je geen kans maakt als je nadien nog een nieuwe keuken aanrekent.

Of hoopt die dat ik zo bang werd dat ik ineens zou betalen uit angst voor verdere stappen ( ik veronderstel dat een klein, zeer kapitaalkrachtig gedeelte zo redeneert en meteen zou storten).

sloeberken

#28 , 16 apr 2015 16:14

Stuur die advocaat gewoon een email met als bijlage copy van u bewijzen. Maar zeker verhuurder een AS sturen.

Loria
Topic Starter

#29 , 16 apr 2015 20:08

Had antwoord van advocaat, heb even gebeld en meneer wist me te vertellen dat de verhuurder koste wat het kost een proces wil.

GB2702

#30 , 16 apr 2015 20:33

Dan zal de verhuurder waarschijnlijk met uw bewijzen niet veel kans op slagen hebben. Veel succes en laat het verdere verloop zeker weten.

Terug naar “Huren”