Ik besef natuurlijk dat niemand kan voorspellen wat een rechter zal oordelen. Ik vraag mij enkel af of er -over het algemeen- gekeken wordt hoe een ocmw hierover heeft beslist en dit wordt meegenomen in de beslissing. Het handelen van het ocmw doet immers enorm twijfelen in welke mate zij een eerlijk oordeel vellen. Of dit soort voorvallen ook gebeurt bij een rechter of dat deze meer specifiek de letter van de wet volgt, lijkt mij toch mogelijk wel iets over te zeggen?Niemand kan voorspellen wat een specifieke rechter zal oordelen. A leeft ten andere niet van 260 €. zij woont samen met een partner die vermoedelijk wel een inkomen heeft. In vele sociale tegemoetkomingen kijkt men niet naar het individu, maar naar de leefentiteit (cfr sociale huurwoningen, werkloosheid gezinshoofd of niet ...)
Haar domicilie staat op het adres waar zij woont met haar vriend. Dit ontslaat haar ouders echter niet van de plicht om in te staan voor het onderhoud van hun studerend kind.Waar is haar domicilie? Dus waar staat ze ingeschreven in het bevolkingsregister als wonende te....
De reden waarom zij haar domicilie heeft veranderd was zodanig dat zij ook zelf haar kindergeld zou ontvangen. Dit was dus ook noodzakelijk. Hoe kan dit dan haar positie verzwakken als het haar enige mogelijkheid was om nog 'iets' van geld te hebben? En ja, het is algemeen geweten dat zij uit huis is gezet (ook al zie ik niet in wat verschil het maakt of de hele straat het weet of alleen het gezin).Maakt haar positie wel wat zwakker.
U schrijft ' uit huis gezet' ... is dat 'algemeen geweten' ttz ruzie op straat verteld in familie door ouders zelf.
OCMW is een zaak .
Rechtbank is een andere.. Deze zal effectief kijken naar de kosten en de inkomsten van de betrokkene.. dus wat HAAR kosten en inkomsten zijn.
Laat ze zeker al eens langs de sociale dienst van haar onderwijsinstelling gaan ... mogelijk recht op een studiebeurs.
Sorry, maar dit klinkt echt wel belachelijk. Het gaat hier over de onderhoudsplicht, die bestaat met of zonder ruzie en ongeacht waar de domicilie staat. Enkel de voorwaarden die ik in mijn eerste bericht schreef kunnen over gedebatteerd worden. Zelfs indien haar ouders het conflict ontkennen mag zij naar de rechtbank stappen. Dat 'ik wil liever alleen wonen' niet voldoende zou zijn voor een rechter is logisch, maar indien zij een goed geformuleerde reden kan aanbrengen waarom zij niet meer bij haar ouders kan wonen, hoort dit voldoende zijn. De mening van de ouders doet er compleet niet toe.O als er getuigen moeten opgeroepen worden en de halve straat kan komen getuigen....
Als de zaak hard gespeeld moet worden...kan het handig zijn om de getuigenverklaringen op papier te hebben.
Dat klopt. Maar nergens staat dat het kind beslist hoe die onderhoudsplicht ingevuld moet worden. Dat beslissen de ouders nog altijd zelf.Het gaat hier over de onderhoudsplicht, die bestaat met of zonder ruzie en ongeacht waar de domicilie staat.