Probleempje met immokantoor

Kopers
Topic Starter

Re: Probleempje met immokantoor

#46 , 23 apr 2015 18:38

Heeft TS nu ondertussen al gemaild naar het immokantoor met zijn voorstel van dit weekend + volgende week op een avond?

Zoals hier al tot in de treure herhaald, kan de immo niet van u eisen om op dag x om uur xx:xx aanwezig te zijn, maar moet u wel zorgen dat zij kandidaten het pand kunnen laten bezichtigen. Het feit dat u fulltime werkt en drie kinderen heeft, maakt het uiteraard moeilijk voor u, maar ontslaat u niet van die verplichting. Het gaat hier ook nog maar om een zeer korte periode waarop u zich moet organiseren.

Opties:
- U geeft hen een sleutel zodat ze dit zelf regelen. Ik raad u dit zeker niet aan, zeker niet als de relatie verzuurd is. Een sleuteloverdracht vindt plaats op het einde van de huurperiode en gaat gepaard met het vrijgeven van de huurwaarborg en eventueel een plaatsbeschrijing + opnemen meters nutsvoorzieningen.
- U mailt hen met daarin het voorstel om deze zaterdagvoormiddag voor hen te reservereven en volgende week ****dagavond (of *****avond). Dat u dan aanwezig zal zijn in het pand. Dat andere momenten voor u op zulke korte termijn praktisch niet te regelen zijn en dat u het spijtig vindt dat zij zo laat contact met u opnemen om hierrond afspraken te maken.
U schrijft niet meer en niet minder dan dat. Dat u drie kinderen hebt, 100 km verder woont, er zoiets als de post bestaat e.d. doet allemaal niet ter zake. Maar als u voor deze optie kiest, zie dan dat u zo snel mogelijk dit voorstel tot bij de immo brengt en dit niet laat aanslepen. U bent verplicht zulke bezoeken mogelijk te maken.
dat er zoiets bestaat als de post zijn niet onze woorden maar die van de immotheker. Hij bedoelde hiermee dat we hem de sleutel per post moesten verzenden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#47 , 23 apr 2015 18:40

Initiatief om te herverhuren moet niet van u komen, maar van verhuurder. Voor zover u wist was men niet van plan om het opnieuw te verhuren. U heeft dus niets fout gedaan, integendeel, u heeft meer dan uw best gedaan om hen ter wille te zijn. Even over en weer voor een bord, of een dag verlof nemen voor kandidaten, zelf zou ik het nooit gedaan hebben.

bosprocureur

#48 , 23 apr 2015 19:08

Heeft telefonisch laten weten dat ze er tussen 12 en 15 u zou zijn.
De immotheker ging dan langskomen.

Om 15 u is ze vertrokken zonder iemand te zien.
Achteraf kwamen natuurlijk wel de verwijten dat ze er niet meer was.

Dat is dan natuurlijk niet meer correct van hun kant. Een afspraak kan altijd mislopen, maar er bestaat ook nog zoiets als GSM, of hadden ze nog een uitgebreid academisch kwartiertje nodig?

Reclame

sloeberken

#49 , 23 apr 2015 19:28

Telkens ze hun afspraken niet nakomen stel je hun in gebreken via mail, zodat je bewijzen hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kleintje86

#50 , 24 apr 2015 07:45

Goedemorgen iedereen. Ik ben de vriendin van Koper, om me eventjes voor te stellen :) !

In principe zou je idd vertrouwen in de mensen moeten hebben, het is maar dat hij de afgelopen 3j zo zijn best heeft gedaan dat vertrouwen op te bouwen... En ja, nu ben ik idd sarcastisch.
Ik heb nog nooit zo een lakse makelaar gekend als die man. Meermaals hebben we als huurders (ook anderen uit het gebouw) contact gehad omtrent toch wel vrij belangrijke dingen (problemen met ramen die los kwamen uit de muur, problemen met elektriciteit, gasboilers die foutief werden geïnstalleerd, etc), waarop we dan een "ik contacteer de eigenaar en breng het in orde" kregen en er nooit verder nog iets van hoorden.
Mails werden in het verleden standaard gewoon niet beantwoord, tot op deze week toen ik hem een mail stuurde dat ik in deze omstandigheden niet van plan was zomaar mijn sleutel te geven zonder dat ik van iets wist en dat hij dergelijke zaken met ons te bespreken heeft. Waarop ik dan nog een hoop verwijten kreeg en behandeld werd alsof ik het 1 of ander dom kind ben.

Kwestie van dat hij alles 2,5 maand lang heeft laten aanslepen... Toen ik hem dan maar zelf opbelde met de vraag wat toen de stand van zaken was, kreeg ik vlakaf het antwoord dat hij niet van plan was het appartement te huur te zetten van zolang het appartement onder ons nog niet verhuurd was. Dit werd vorig jaar gerenoveerd en brengt natuurlijk meer op daar die huurprijs toen werd verhoogd. 2 appartementen tegelijk te huur zetten ging blijkbaar niet...
Tja, dan moet je natuurlijk achteraf ook niet verwachten dat als je me dan een goed stuk in de namiddag opbelt met een "het is verhuurd ik kom straks borden hangen", ik heel mijn dagplanning omgooi. Ik heb toen ook geantwoord dat ik er diezelfde dag niet meer zou geraken, waar hij al niet erg gelukkig mee was.
Ik ben toen de dag nadien, zoals koper al heeft vermeld, speciaal daarvoor opgereden (Ik begreep tenslotte wel dat hij dit zo snel mogelijk te huur wou zetten), om dan te moeten vaststellen dat hij zonder enige verwittiging niet komt opdagen. Toen ik thuis terug aankwam, meer dan een uur later, kreeg ik een oproep omdat ik er niet meer was. Hij had nochtans ruimschoots de tijd gehad, terwijl hij "op de middag" wel zou passeren. Ik ben om 15u terug vertrokken, dan is naar mijn mening "op de middag' al lang verstreken.
Toen ben ik uiteindelijk de week nadien opnieuw (jaja, idd) opgereden zodat meneer zijn borden kon ophangen, om dan nog commentaar te krijgen dat er nog wat spullen binnen stonden terwijl mijn opzegperiode nog 2 weken liep.

Komt er dus gewoon op neer dat ik, na 3j bij die man te huren, niks, maar dan ook echt 0,0 vertrouwen in zijn praktijken heb. En ik vrees helaas dat ik dan niet enkel voor mezelf spreek. Hij kan dus zaterdag, indien alles leeg is geraakt, de sleutels terugkrijgen, onder voorwaarde dat wij daar ook de nodige documenten voor in de plaats krijgen.

Het ligt echt niet in mijn aard van mensen te wantrouwen, maar dit is gewoon een louche type...

bosprocureur

#51 , 24 apr 2015 08:59

Ik kan uw standpunt, gezien deze verduidelijking, zeker begrijpen. Dit gedrag is er ver over, zowel naar u toe als naar de eigenaar toe.

Blijft natuurlijk het feit dat hij recht heeft op twee bezichtigingen volgende week. Waarom zou u hem niet voorstellen woensdag (bijvoorbeeld) langs te komen, dan kan u ook nog resterende spullen meenemen. Zaterdag bent u sowieso daar voor de sleutel, dus dan heeft hij zijn twee dagen, en kan over dit punt niet meer getwist worden.

JPV
Juridisch actief: Ja

#52 , 24 apr 2015 09:15

"Koper" heeft al een datum in de week (dinsdag, weliswaar overdag) aangegeven, dus bij de huurders ligt het probleem niet meer.

Kleintje86

#53 , 24 apr 2015 09:25

Ik kreeg daarnet een mail terug dat voor hem zaterdag niet lukt en dat hij ook niet snapt wat het probleem is, want ja, ik heb met hem toch geen last gehad hé. En dat als ik bang ben dat hij de boel gaat afbreken (wat ik niet ben, het gaat maar om het principe), dat hij me kan verzekeren dat hij dat nog nooit heeft gedaan. en dan ook nog of het niet gemakkelijker is van 1 stel sleutels bij hem op kantoor te deponeren, zodat hij volgende week even kan gaan zien of alles in orde is.
Bij mijn weten moeten we bij dat "zien of alles in orde is" toch ook aanwezig zijn, want voor mij valt dat onder het plaatsbeschrijf.

sloeberken

#54 , 24 apr 2015 10:01

Stel hem voor om op donderdag 30 april in de namiddag tussen x uur en y uur alles te regelen, daar hij toch u voorstellen niet kan aanvaarden, sleuteloverdracht, nazicht pand en overdracht nutsvoorzieningen.
Dat u enkel zal overgaan tot de sleuteloverdracht als alles geregeld is zoals de huurwet bepaald.

duma

#55 , 24 apr 2015 10:33

Ik zou hem terugmailen dat aangezien hij meldt dat zaterdag voor hem niet lukt, u ervan uitgaat dat uw aanwezigheid zaterdag dan ook niet noodzakelijk is, tenzij hij u vandaag nog contacteert. (dit gewoon om te vermijden dat je zaterdag niet zou gaan en er achteraf zever komt van à la je zei dat je er ging zijn, maar je was er niet).
Dat u zoals voorgesteld in uw mail van xx/xx/xxxx wel dindag aanwezig zal zijn van xxh tot xxh.

Dat uiteraard ook de sleuteloverdracht, vrijgave van de huurwaarborg en overdracht van de nutsvoorzieningen nog moet gebeuren. Dat gezien de opzeg ten einde loopt op 30/04 u dan ook voorstelt dat die dag zelf te regelen. Dat u beschikbaar bent tussen xxh en xxh, dat de sleuteloverdracht uiteraard niet kan plaatsvinden zonder overdracht van de nutsvoorzieningen én vrijgave huurwaarbog en dat u er daarom op staat dit te doen volgens de huurwet, in bijzijn van alle partijen, in het huurpand zelf.

Kleintje86

#56 , 24 apr 2015 10:43

we zijn hoe dan ook zaterdag aanwezig om onze laatste spullen er nog weg te halen en het daar te reinigen, dat heb ik hem ook zo gemeld.
Eens het er leeg is heb ik er ook geen enkel probleem mee de sleutels maandag reeds te overhandigen, maar dan zoals jullie al vermelden in het huurpand zelf en niet bij hem op kantoor. Ook dit heb ik in mijn antwoord gemeld, met tevens nog erbij dat we voldoende goed geïnformeerd zijn om te weten dat vooraleer de sleuteloverdracht gebeurt het uitgaande plaatsbeschrijf moet gebeuren (al was er geen ingaand), de overdracht van meterstanden en vrijgave van de waarborg. Dat wanneer hij dat wenst maandag al kan, maar dan dient ook alles onmiddellijk correct afgehandeld te worden.
Nu weer wachtende op een antwoord...

KJ86

#57 , 24 apr 2015 12:00

Vrijgave van de waarborg zal in alle waarschijnlijkheid een tijdje aanslepen. Veel banken hanteren al een systeem van persoonlijk aanmelden van de verhuurder voor de waarborg af te tekenen door het veelvuldig misbruik. Als je de waarborg maandag wilt vrijmaken, zal de verhuurder aanwezig moeten zijn om tezamen met u naar de bank te gaan.

In de praktijk gebeurt het meestal zo niet, verhuurder tekent normaal af wanneer het hem past, kan zelfs in filiaal van zijn gemeente. Allemaal heel moeilijk natuurlijk zonder wederzijds vertrouwen.

duma

#58 , 24 apr 2015 12:20

Als je zaterdag er sowieso bent, des te beter natuurlijk!
Als jullie daar niet meer moeten zijn na maandag, kan je dat inderdaad zo proberen te regelen. Geef gewoon de sleutels niet af als er niet getekend wordt voor vrijgave huurwaarborg.

Dat kan perfect ZONDER dat je samen naar de bank gaat. Een document waarop jullie beide aangeven dat er geen huurschade is en de waarborg mag vrijgegeven worden in hoofde van de huurder is voldoende. Of waarop staat dat er huurschade is (verwijzing naar een ander document waarop die schade uitgebreid bescheven staat en het bedrag per scahdegeval) en dat het bedrag van €xx mag vrijgegeven worden aan de huurder en €xx aan de verhuurder.
Dit alles natuurlijk minstens in tweevoud: een exemplaar voor elke partij.

Als de verhuurder toch samen naar de bank wil, of de bank dat vereist, zie dan dat je op moment van sleuteloverdracht een document hebt waarop staat dat er ofwel geen schade is en dat de huurwaarbog mag vrijgegeven worden, of dat er die en die en die schade is met kostprijs €xx. Dan ben je ook in orde en kan eventuele andere schade (die niet opgemerkt werd bij PB of die later door derden wordt toegebracht) niet meer in jouw schoenen geschoven worden.

sloeberken

#59 , 24 apr 2015 12:21

De enige manier waarop de waarborgsom kan vrijgemaakt worden is een geschreven akkoord tussen de huurder en de verhuurder op het einde van de huurperiode (een specifieke brief of formulier geleverd door de bank voor deze toepassing). Of eventueel een rechtelijke uitspraak.

Voor wat betreft de opgebouwde interesten, deze worden uiteraard doorgestort aan de huurder.
Zorg dat je een formulier van u bank hebt waar u huurwaarborg staat, dan kan deze direct ingevuld en ondertekend worden.

Kleintje86

#60 , 24 apr 2015 12:27

ik betwijfel zelfs of dat wel op een aparte rekening staat hoor. Tenzij dat mss wettelijk zo hoort.
Ook daarin verliep het destijds niet zoals hoorde. Mijn waarborg bedraagt nl. 3 maanden huur en niet de wettelijke 2 maanden.
En tenzij ik me vergis, werd dit op dezelfde rekening overgeschreven als de huur. Maar kan mis zijn (kort van geheugen)

Ik heb alleszins een mailtje teruggehad waarin hij meldt er maandag aanwezig te zijn. Ben benieuwd hoe dat verder nog verloopt...

Terug naar “Huren”