#4 , 12 jun 2008 20:13
In Vlaanderen is het zo dat feitelijk samenwonenden na 1 jaar samenwonen op hetzelfde adres kunnen genieten van een gelijkschakeling qua erfenisrechten met wettelijk samenwonenden en gehuwden.
Dit moet dan wel vastgelegd zijn in een testament (wederzijds op te stellen, dus elk een exemplaar om de andere te begunstigen), een voorbeeld:
>>>
Dit is mijn testament.
Ik herroep elk vorig testament of uiterste wilsbeschikking.
Ik ondergetekende
Janssens, Jan Jos Jef, geboren te Huppledepup op 01-01-1970, wonende Trammezantlei 123 te 2900 Schoten, rijksregisternummer 700101-12345
stel aan als algemene legataris
Peeters Maria Louise An, geboren te Kontich op 02-02-1971, wonende Trammezantlei 123 to 2900 Schoten, rijksregisternummer 710202-54321
plaats, datum-van-opstellen,
handtekening + naam + voornaam
<<<
Wat wil dit nu zeggen:
- bij overlijden van 1 van de partners zal deze principieel zijn ganse nalatenschap overmaken aan de overlevende partner
- zijn er 1 of meer kinderen dan MOETEN deze hun gereserveerde deel krijgen (1 kind=50%, 2 kinderen=elk 1/3, 3 of meer kinderen=3/4 van de erfenis)
Als beide partners eigenaar zijn van een onroerend goed dan zullen de respectieve aandelen hierin bepalen hoeveel er in de erfenis komt. Vb elk 50% aandeel, dan komt er 50% in de erfenis terecht.
Op aanraden van mijn notaris wordt er zo weinig mogelijk detail in het testament geplaatst om later te voorkomen dat betrokken partijen het ergens oneens over zijn en het testament betwisten. Je kan immers beter onderhandelen over de invulling van uw aandeel dan over uw aandeel zelf.
Maar best is nog altijd eens langs te gaan voor info bij een notaris, dit is in princiepe gratis.
mvg