Erfrecht voor feitelijk samenwonenden

Stoffeltotof
Topic Starter

Erfrecht voor feitelijk samenwonenden

#1 , 11 jun 2008 14:25

Wij wonen in Vlaanderen en hebben in april 1999 en his gekcoht met tontine. Gezien de langstlevende nu geen erfenisrechten meer moet betalen op de gezinswoning, stellen wij ons de vraag of wij de tontine zouden moeten laten beëindigen. Deze werd aangegaan voor ee periode van 3 jaar met stilzwijgende verlenging. Kunnen wij op elk moment nu de tontine dadelijk stopzetten.
Graag hadden wij ook een deel van de woning via testament aan ons zoontje laten erven. Wat gebeurd er dan met de erfenisrechten voor de langstlevende partner en kind?

Alvast bedankt voor julie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 11 jun 2008 14:31

Als ik me niet vergis zult u dan wel wettelijk moeten gaan samenwonen of trouwen ... want als feitelijke samenwonenden bent u niet zomaar erfgenamen van elkaar.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wolf2

#3 , 11 jun 2008 19:18

Tegen het einde van de lopende periode van 3 jaar kunt U ze opzeggen (tijdig!). Eventueel is er nog een andere bepaling voorzien in uw beding van aanwas: na te lezen. U zal zich een belastingvoordeel doen bij een overlijden.

Een testament in het voordeel van de langstlevende zal inderdaad nodig als U feitelijk samenwoont: dit kan U beperken tot het vruchtgebruik aangezien u al een kind heeft (dat kind erft dan de blote eigendom). Dat kind erft ook zonder testament van u.

Ik neem aan dat U al méér dan 3 jaar feitelijk samenwoont in het Vlaams Gewest.

Reclame

simonjo

#4 , 12 jun 2008 20:13

In Vlaanderen is het zo dat feitelijk samenwonenden na 1 jaar samenwonen op hetzelfde adres kunnen genieten van een gelijkschakeling qua erfenisrechten met wettelijk samenwonenden en gehuwden.

Dit moet dan wel vastgelegd zijn in een testament (wederzijds op te stellen, dus elk een exemplaar om de andere te begunstigen), een voorbeeld:

>>>
Dit is mijn testament.

Ik herroep elk vorig testament of uiterste wilsbeschikking.

Ik ondergetekende

Janssens, Jan Jos Jef, geboren te Huppledepup op 01-01-1970, wonende Trammezantlei 123 te 2900 Schoten, rijksregisternummer 700101-12345

stel aan als algemene legataris

Peeters Maria Louise An, geboren te Kontich op 02-02-1971, wonende Trammezantlei 123 to 2900 Schoten, rijksregisternummer 710202-54321

plaats, datum-van-opstellen,

handtekening + naam + voornaam
<<<

Wat wil dit nu zeggen:

- bij overlijden van 1 van de partners zal deze principieel zijn ganse nalatenschap overmaken aan de overlevende partner

- zijn er 1 of meer kinderen dan MOETEN deze hun gereserveerde deel krijgen (1 kind=50%, 2 kinderen=elk 1/3, 3 of meer kinderen=3/4 van de erfenis)

Als beide partners eigenaar zijn van een onroerend goed dan zullen de respectieve aandelen hierin bepalen hoeveel er in de erfenis komt. Vb elk 50% aandeel, dan komt er 50% in de erfenis terecht.

Op aanraden van mijn notaris wordt er zo weinig mogelijk detail in het testament geplaatst om later te voorkomen dat betrokken partijen het ergens oneens over zijn en het testament betwisten. Je kan immers beter onderhandelen over de invulling van uw aandeel dan over uw aandeel zelf.

Maar best is nog altijd eens langs te gaan voor info bij een notaris, dit is in princiepe gratis.

mvg

wolf2

#5 , 12 jun 2008 20:59

Inderdaad na 1 jaar voor hetzelfde tarief, met uitzondering van de vrijstelling gezinswoning: daarvoor moet men 3 jaar feitelijk samenwonen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”