Beste Forum
Ik ben op de hoogte van een heel eigenaardige situatie...
Bedrijf A gaat met 2 weken verlof. Bedrijf B dagvaard bedrijf A snel met een speciale vorm van kortgeding. Het noemt "dagvaarding zoals in kortgeding". Deurwaerder komt langs om dagvaarding te betekenen om 9u savonds! niemand aanwezig dus maar in de bus gedropped. Bedrijf A komt terug van verlof opent de brief en merkt op dat men moest aanwezig zijn op rechtbank enkele dagen geleden... (onmogelijk aangezien bedrijf A niet op de hoogte en met verlof was...)
Aangezien niemand aanwezig was op de rechtbank, zal vermoedelijk rechter bij verstek veroordelen... Uiteraard zal men verzet aantekenen, maar aangezien het een "zoals in kortgeding" dagvaarding is, wil zeggen onmiddelijk uitvoeren... De eisen van tegenpartij zijn astronomisch! ... X bedrag schade vergoeding, publiceren van vonnis in verschillende magazines, etc...
Bedrijf A is nooit gecontacteerd geweest door Bedrijf B, en bedrijf A heeft zelfs een overeenkomst met bedrijf B! ...
Mijn vragen zijn:
1. Kan dit zomaar? Dit lijkt wel crimineel! Wat als eisende partij X miljoen schade vergoeding eist? Eerst betalen en dan verzet aantekenen om terug te krijgen? Totaal onlogisch?
2. Is dit niet roekeloos dagvaarden aangezien bedrijf B nooit bedrijf A heeft aangeschreven of gecontacteerd? Bedrijf A heeft een helpdesk en lost alle problemen altijd op zolang de vraag maar gesteld wordt.
3. Wat nu? We vermoeden dat deurwaerder uitspraak zal willen laten betekenen op adres bedrijf A? Hoe moet men verzet aantekenen? op ogenblik dat Deurwaerder daar is?
4. Kan men ervan uitgaan dat de rechter de eisen zal nakijken of gewoon bij verstek laat gaan? aangezien het gaat om een andere vorm van dagvaarding kan ik me niet inbeelden dat de rechter zomaar verstek laat gaan? Zoals eerder gesteld, wat als tegenpartij als eis stelt "volledig bedrijf overhandigen aan partij B", gaat rechter ook verstek laten gaan? o.O?
Bedankt alvast voor iemand die kan verduidelijken.
Mvg