Wat hangt me boven het hoofd?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Wat hangt me boven het hoofd?

#16 , 26 mei 2015 22:41

Kan reden voor echtscheiding zijn is niet meer strafbaar.Uw echtgenote kan wel een alimentatie vragen en krijgen.
Gezien ze blijkbaar niet werkt ... heb ik een vermoeden dat zoiets redelijk kan oplopen.
Het is voldoende dat Natacha naar rechter stapt om uw kinderen te laten erkennen via DNA en dan mag u betalen voor de kinderen en bijzondere kosten ...
en geloof me ... heb daar ook een andere medewerker gehad die een 'one night stand' heeft gehad 10 jaar ervoor en plots gedagvaard is geworden eveneens met het gekende resultaat. Mocht een fikse alimentatie + kosten betalen maar kreeg zelf geen omgangsrecht in beroep.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
verliefdman
Topic Starter

#17 , 27 mei 2015 00:43

Ze ontvangt een vervangingsinkomen van haar Ziekenfonds.

Tenzij ik me vergis kunnen ze mij maximaal de duurtijd van het huwelijk voor alimentatie laten opdraaien, of vergis ik me?

Xenophon

#18 , 27 mei 2015 07:56

Art. 301 BW:

§ 3. De rechtbank legt het bedrag van de onderhoudsuitkering vast die ten minste de staat van behoefte van de uitkeringsgerechtigde moet dekken.
De rechtbank houdt rekening met de inkomsten en mogelijkheden van de echtgenoten en met de aanzienlijke terugval van de economische situatie van de uitkeringsgerechtigde. Om die terugval te waarderen, baseert de rechter zich met name op de duur van het huwelijk, de leeftijd van partijen, hun gedrag tijdens het huwelijk inzake de organisatie van hun noden en het ten laste nemen van de kinderen tijdens het samenleven of daarna. De rechter kan indien nodig beslissen dat de uitkering degressief zal zijn en in welke mate.
De onderhoudsuitkering mag niet hoger liggen dan een derde van het inkomen van de uitkeringsplichtige echtgenoot.
§ 4. De duur van de uitkering mag niet langer zijn dan die van het huwelijk.
In geval van buitengewone omstandigheden, kan de rechtbank de termijn verlengen, indien de uitkeringsgerechtigde aantoont dat hij bij het verstrijken van de in het eerste lid bedoelde termijn, om redenen onafhankelijk van zijn wil, nog steeds in staat van behoefte verkeert.
In dit geval beantwoordt het bedrag van de uitkering aan het bedrag dat noodzakelijk is om de staat van behoefte van de uitkeringsgerechtigde te dekken.

Maar vergis u niet: overspel is nog steeds een fout die kan worden opgeworpen om duurzame ontwrichting van het huwelijk aan te tonen en is een reden om aan de overspelige elk onderhoudsgeld te weigeren. Aangezien u hier de overspelige bent en ook de kostwinner hoop ik niet dat u onderhoudsgeld zou vorderen bij uw echtgenote. Indien uw echtgenote er achter komt en bewijzen heeft en het hard speelt zal de rechter zeer waarschijnlijk haar eis volgen wat betreft voorlopige maatregelen.

Zoek op 'echtscheiding' en op de site van het notariaat vindt u dan hoe de verdeling van goederen zal gebeuren.

Situaties zoals de uwe eindigen in mijn ervaring meestal slecht:

a) de minnares wordt op de hoogte gesteld dat de echtgenoot niet voor haar kiest maar voor zijn vrouw--> hell hath no fury like a woman scorned. Na een initiële periode van stilte volgt meestal een brief, telefoontje of huisbezoek aan de vrouw. 1 zaak om dan niet te doen is alles staalhard ontkennen en naar de politie stappen om klacht neer te leggen tegen de ex-minnares (geval geweten waarin de echtgenoot die alles ontkende dat met veel theater deed vergezeld van de wettige madam, is slecht afgelopen). Politie en parket vonden het zeer amusant maar toch niet zo amusant dat ze een procedure wegens valse aangifte lieten vallen, de rechter had ook weinig gevoel voor humor, de wettige echtgenote begrijperlijkerwijze nog minder.

b) de echtgenoot kiest voor de minnares, zet de scheiding in en gaat met de minnares samenwonen. Zie art. 301 BW. Na verloop van tijd komt het besef dat op vakantie gaan naar het pretpark iets anders is dan werken in het pretpark bij wijze van spreken. Tel daarbij verschillende verwachtingen etc....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Franciscus

#19 , 27 mei 2015 10:40

Niet te vergeten de verplichte betalingen aan haar familie.
Het bouwen van een huis ( op haar naam) in haar geboorteland.
Het verkrijgen van de Belgische nationaliteit.
Het laten overkomen van haar ouders /tantes/ rest van de familie.
Dan u dumpen zonder te scheiden
Allemaal al gezien en meegemaakt.

verliefdman
Topic Starter

#20 , 27 mei 2015 13:59

Zo ver ik kan zien is dat hier niet van toepassing. Moest ze van mening zijn van wel zal ze van een kale reis thuiskomen...

verliefdman
Topic Starter

#21 , 27 mei 2015 14:01

We zijn getrouwd met een huwelijkscontract, scheiding van vermogen & goederen. Zowat alles staat op mijn naam. Kan datr een verschil maken?

JPV

#22 , 27 mei 2015 14:03

Zo ver ik kan zien is dat hier niet van toepassing. Moest ze van mening zijn van wel zal ze van een kale reis thuiskomen...
niet alles van bovenstaande kan u weigeren.

verliefdman
Topic Starter

#23 , 27 mei 2015 14:11

Waarom zou ik dat niet kunnen weigeren?

Mariette

#24 , 27 mei 2015 16:06

verwijderd
Laatst gewijzigd door JPV op 27 mei 2015 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Totaal onaangepaste quotes

Mariette

#25 , 27 mei 2015 16:13

Tiens, 'toevallig' een zeer gelijkaardige situatie:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ee&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

verliefdman
Topic Starter

#26 , 27 mei 2015 16:53

Weer? Das een post van 2 jaar terug...

Gebruiker21

#27 , 28 mei 2015 09:32

U kan proberen om haar "van een kale reis te laten thuiskomen", maar je gaat je een hoop miserie op de nek halen als ze inderdaad van slechte wil blijkt te zijn.

U zegt dat liefde liefde is. Ik zou daar toch nog eens goed over nadenken moest ik van u zijn. Ik kan u gerust zeggen dat de liefde voor mijn kinderen sterker is dan de liefde voor mijn vriendin, en ook dat het in beide gevallen niet om hetzelfde "soort" liefde gaat. Ik kan me ook voorstellen dat moest ik een minnares (voorwaardelijker wijs, laat dit duidelijk zijn ;-) ) hebben die in bed gewoon het beste is dat je je kan bedenken, ik die persoon ook graag zou zien, maar ook weer niet op dezelfde manier dat ik mijn vriendin graag zie. Liefde en liefde is echt wel twee. Je zegt het nergens expliciet in je posts, en het zijn ook onze zaken niet, maar ik maak uit uw verhaal wel op dat momenteel het seksleven met je vrouw op 0 staat, terwijl het met Natasha top is. In dat geval spreek je dus niet meer over hetzelfde soort "liefde" in beide gevallen. Jij WIL het zien als "ik zie ze beiden graag". Denk al het fysieke even weg bij Natasha (ook het flirtgedrag etc...): zie je ze nog altijd even graag? Je mag hier gerust "Ja, natuurlijk!" antwoorden, maar denk er voor jezelf toch eens héél erg goed over na.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BrechtS

#28 , 28 mei 2015 10:28

Een uitspraak van mijne pa: het gras lijkt groener aan de overkant, maar vroeg of laat moet ge het ook afrijden en bemesten. In deze juridische context dan tijd en geld in steken. Ee is veel potentieel hier dat u u vrouw kwijtspeelt en dat Natasha verkeerde bedoelingen kan hebben. Ongeacht haar geloofsovertuiging die bepaalde zaken toelaat die hier illegaal zijn.

Xenophon

#29 , 28 mei 2015 10:59

We zijn getrouwd met een huwelijkscontract, scheiding van vermogen & goederen. Zowat alles staat op mijn naam. Kan datr een verschil maken?
Ja maar alles hangt af van wat er gescheiden is. Is de woning uw eigendom of een onverdeeldheid met uw echtgenote? In elk geval geniet de gezinswoning speciale bescherming, ongeacht het HVS. Wat met al uw andere goederen? Ik ben zelf gehuwd onder scheiding van goederen en mijn echtgenote en ik hebben elk eigen eigendommen maar onvermijdelijk eindig je toch met een heleboel zaken die in onverdeeldheid zijn, het is niet makkelijk om elke factuur, kassabon, eigendomsbewijs, betaling...bij te houden. En dat staat los van wat de rechter kan beslissen over eventuele alimentatie.

Anderen hebben het al gezegd en het zijn mijn zaken niet en ik vel geen oordeel over u maar in uw plaats....zou ik de minnares dumpen, eventueel met een deal zodat ze erna niet de 'nucleaire' optie kiest. Indien u toch besloten mocht hebben om te scheiden: waarom niet volledig schoon schip maken? Het hierboven aangehaalde spreekwoord over gras dat groener lijkt aan de andere kant van de heuvel is m.i. correct. Uw soort situatie = in de grote meerderheid van de gevallen eindigt het in grote miserie. U kan denken dat u de statistieken kan verslaan maar Vegas ligt vol daklozen die dat ook dachten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

verliefdman
Topic Starter

#30 , 28 mei 2015 13:36

U kan proberen om haar "van een kale reis te laten thuiskomen", maar je gaat je een hoop miserie op de nek halen als ze inderdaad van slechte wil blijkt te zijn.
Gezien het al meerdere jaren gaande is, met diverse pauzes in de relatie op zich lijkt het mij niet dat ze van kwade wil is.

Dit gezegd zijnde vraag ik me af wat er gaat gebeuren als ik ze nu laat gaan. Komen we - net zoals voordien - weer bij elkaar, of blijven we deze leer uit elkaar. Als het laatste het geval is, dan maak ik me vooral zorgen over haar reactie. Juridisch gesproken kan ze mij nu weinig maken lijkt me, maar ze kan wel proberen om mijn huwelijk te nekken....

Het voelt allemaal erg explosief aan voor de moment, waardoor ik het niet zo goed weet.
U zegt dat liefde liefde is. Ik zou daar toch nog eens goed over nadenken moest ik van u zijn. Ik kan u gerust zeggen dat de liefde voor mijn kinderen sterker is dan de liefde voor mijn vriendin, en ook dat het in beide gevallen niet om hetzelfde "soort" liefde gaat. Ik kan me ook voorstellen dat moest ik een minnares (voorwaardelijker wijs, laat dit duidelijk zijn ;-) ) hebben die in bed gewoon het beste is dat je je kan bedenken, ik die persoon ook graag zou zien, maar ook weer niet op dezelfde manier dat ik mijn vriendin graag zie. Liefde en liefde is echt wel twee. Je zegt het nergens expliciet in je posts, en het zijn ook onze zaken niet, maar ik maak uit uw verhaal wel op dat momenteel het seksleven met je vrouw op 0 staat, terwijl het met Natasha top is. In dat geval spreek je dus niet meer over hetzelfde soort "liefde" in beide gevallen. Jij WIL het zien als "ik zie ze beiden graag". Denk al het fysieke even weg bij Natasha (ook het flirtgedrag etc...): zie je ze nog altijd even graag? Je mag hier gerust "Ja, natuurlijk!" antwoorden, maar denk er voor jezelf toch eens héél erg goed over na.
Ik vrees dat het antwoord "Ja, natuurlijk" is.

Terug naar “Echtscheiding”