kenbaar maken van je identiteit

denlowie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: kenbaar maken van je identiteit

#16 , 08 jun 2015 11:30

Als we even een vergelijk maken, een sportschutter die over de nodige vergunning beschikt mag tot 20.000 kogels kopen en stockeren thuis, de wet zegt dat men tot 10 kg verwerkt kruid mag stockeren, dus 0,5g kruid per kogel is 20.000 stuks, voor hagel is het zelfs nog veel meer..

20.000 kogels is privé maar 20kg zout is beroeps ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#17 , 08 jun 2015 11:31

Het probleem is inderdaad dat de omschrijving van wat nu grote hoeveelheden zijn veel te vaag zijn, de winkel krijgt daardoor veel onzekerheid en de klanten gaan daar de dupe van zijn.

En opgelet, de facturatiewetten proberen te ontlopen is strafbaar!

denlowie
Topic Starter

#18 , 08 jun 2015 11:37

En opgelet, de facturatiewetten proberen te ontlopen is strafbaar!
Als ik privé ben ontloop ik niks punt.

Ik vraag me af wat men met 20kg zout economisch kan doen ???

Een frituur gebruikt +/- 1kg zout op een maand, want 80% van de klanten wensen geen zout meer !

Ik zou misschien op de avondmarkt kunnen staan met zout !!

Reclame

JPV

#19 , 08 jun 2015 11:40

Als we even een vergelijk maken, een sportschutter die over de nodige vergunning beschikt mag tot 20.000 kogels kopen en stockeren thuis, de wet zegt dat men tot 10 kg verwerkt kruid mag stockeren, dus 0,5g kruid per kogel is 20.000 stuks, voor hagel is het zelfs nog veel meer..

20.000 kogels is privé maar 20kg zout is beroeps ???
20000 kogels aankopen in 1 keer zal fiscaal niet als "privé" behandeld worden, tenzij je tegenargumenten kan geven.
20000 kogels hebben kan privé zijn

LeenW

#20 , 08 jun 2015 11:41

Als u privé iets koopt dat als hoeveelheid voor professioneel gebruik kan aanzien worden, moet men u een factuur geven. Als u daar valse info op geeft, maakt u zich schuldig aan valsheid in geschrifte.

Komt daar nog bij dat als het om bv. de bouillon gaat, men u mss nog gaat belasten op soepverkoop in het zwart. Dan zou ik persoonlijk toch liever meewerken en die miserie vermijden.

JPV

#21 , 08 jun 2015 11:46

Ik vraag me af wat men met 20kg zout economisch kan doen ???
vraag je dan eens af wat een gemiddelde mens privé ermee kan doen. Nog een stuk minder. Als je een varken wil pekelen, zal de fiscus misschien wel geïnteresseerd zijn hoe je aan dat varken komt, wie je dat varken eventueel verkocht heeft.
Een frituur gebruikt +/- 1kg zout op een maand, want 80% van de klanten wensen geen zout meer !
betwijfel ik persoonlijk, maar doet er op zich niet toe.

en idd, aannemen van een valse identiteit zou ik nu niet direct doen.

denlowie
Topic Starter

#22 , 08 jun 2015 12:01

Heb op het internet een tekst gelezen van inspecteur de Caluwé op radio 2 d.d van 14 mei 2012

Luisteraar Alan kocht in de Colruyt een zak van 2 kilogram chocolade-smelttabletjes. Hij kreeg dit niet mee zonder zijn gegevens door te geven voor een factuur, ook al is hij geen zelfstandige. Alan vraagt zich af waarom en wat er met zijn gegevens gebeurt.

Het is een overeenkomst tussen de BTW administratie en de colruyt, en een pasklare wettekst is er niet.

@ JVC wat die frituur betreft geloof me dit is juist, als er iemand iets kent op dit forum van de frituur dan ben ik het !

Didymus

#23 , 08 jun 2015 12:11

Het lijkt erop dat Colruyt de wetgeving bijzonder strikt interpreteert. Ik weet uit eerste hand dat je bijvoorbeeld een doos apart verpakte koekjes niet zonder factuur meekrijgt.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Topic Starter

#24 , 08 jun 2015 12:30

Het lijkt erop dat Colruyt de wetgeving bijzonder strikt interpreteert. Ik weet uit eerste hand dat je bijvoorbeeld een doos apart verpakte koekjes niet zonder factuur meekrijgt.

Als je dan weet dat er Horeca groothandels zijn die 4 kassa's hebben waarvan 2 met factuur en twee zonder factuur.

LeenW

#25 , 08 jun 2015 12:42

Als je dan weet dat er Horeca groothandels zijn die 4 kassa's hebben waarvan 2 met factuur en twee zonder factuur.
Dan is het wettelijk gezien geen groothandel meer, een groothandel moet immers altijd een factuur opstellen.

denlowie
Topic Starter

#26 , 08 jun 2015 15:51

Dan is het wettelijk gezien geen groothandel meer, een groothandel moet immers altijd een factuur opstellen.
Hoeveel adressen wil je van horeca groothandels waar men je nooit vraagt of je een factuur wenst, men geeft zo een kassa ticket !

WP002

#27 , 08 jun 2015 15:58

En als ik nu eens 100 kippenborsten wil kopen? Ik geef nl. een groot familiefeest en ik ga een gigantische pot waterzooi maken.

denlowie
Topic Starter

#28 , 08 jun 2015 16:10

Normaal moet dit kunnen zonder factuur, de belastingen hoeven toch niet te weten dat je een familie feest geeft.

Colruyt gaat zijn boekje te buiten, een doos speculoos apart verpakt moet je een factuur hebben, maar voor 3 kg koffie waar de horeca 420 koppen van maakt niet !! :roll:
Laatst gewijzigd door denlowie op 08 jun 2015 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#29 , 08 jun 2015 16:14

Hoeveel adressen wil je van horeca groothandels waar men je nooit vraagt of je een factuur wenst, men geeft zo een kassa ticket !
Tja Lowie, ik kan alleen maar zeggen wat de wet is. Als je wil gaan klagen, moet je bij de fiscus zijn ;)

JPV

#30 , 08 jun 2015 16:24

waarom denk je dat bepaalde federaties liever geen verplichte electronische factuur willen?

Terug naar “Privacy-bescherming”