Goeiedag,
Mijn schoonvader kocht enkele jaren geleden een stuk grond en bouwde daar zelf een huis op (merendeel van de werken werden door hem persoonlijk uitgevoerd, soms geholpen door mijn broer, mijn vriend en zijn broer. Slechts enkele werken werden uitbesteed).
Enkele maanden geleden kochten mijn vriend en ik dit huis voor de prijs van de facturen (=we betaalden dus alle kosten van het huis) met een kleine opleg. De uren die de schoonvader gewerkt heeft, werden door mijn schoonvader 'geschonken' (hoeven we niet te betalen).
De verkoop werd gedaan met btw en niet met registratierechten. Dit op aanraden van de notaris, omdat deze manier van werken de voordeligste zou zijn.
Echter, nu krijgen we een correctieopgave van de btw. Volgens het btw-kantoor is de geschatte waarde hoger en dus moeten we nog (veel) btw bijbetalen plus een boete.
In mijn ogen moeten we dus btw betalen op uren die mijn schoonpa (particulier) gepresteerd heeft. Hij werd hier dus niet voor vergoed en is ook geen aannemer.
Kunnen we hier nog iets aan doen? Wat zijn de mogelijke opties? Kunnen we bv de akte laten herschrijven?
Ik weet dat we kunnen aangeven dat we niet akkoord zijn met de correctieopgave, maar vrees dat we dan nog veel moeten opleggen. Dat willen we uiteraard vermijden.
Alvast heel erg bedankt!