huis gekocht met btw - correctieopgave

BomansF
Topic Starter

huis gekocht met btw - correctieopgave

#1 , 10 jun 2015 20:52

Goeiedag,

Mijn schoonvader kocht enkele jaren geleden een stuk grond en bouwde daar zelf een huis op (merendeel van de werken werden door hem persoonlijk uitgevoerd, soms geholpen door mijn broer, mijn vriend en zijn broer. Slechts enkele werken werden uitbesteed).

Enkele maanden geleden kochten mijn vriend en ik dit huis voor de prijs van de facturen (=we betaalden dus alle kosten van het huis) met een kleine opleg. De uren die de schoonvader gewerkt heeft, werden door mijn schoonvader 'geschonken' (hoeven we niet te betalen).
De verkoop werd gedaan met btw en niet met registratierechten. Dit op aanraden van de notaris, omdat deze manier van werken de voordeligste zou zijn.

Echter, nu krijgen we een correctieopgave van de btw. Volgens het btw-kantoor is de geschatte waarde hoger en dus moeten we nog (veel) btw bijbetalen plus een boete.

In mijn ogen moeten we dus btw betalen op uren die mijn schoonpa (particulier) gepresteerd heeft. Hij werd hier dus niet voor vergoed en is ook geen aannemer.

Kunnen we hier nog iets aan doen? Wat zijn de mogelijke opties? Kunnen we bv de akte laten herschrijven?
Ik weet dat we kunnen aangeven dat we niet akkoord zijn met de correctieopgave, maar vrees dat we dan nog veel moeten opleggen. Dat willen we uiteraard vermijden.

Alvast heel erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 11 jun 2015 21:45

Het principe van verkoop onder BTW stelsel (voor woningen tot 2 jaar oud) is dat de koper BTW betaalt op de verkoopwaarde van de constructie (en registratie op de grond) en dat de verkoper z n effectief betaalde BTW recupereert waardoor de verkoopprijs idd wat zakt.

Je kan enkel in discussie treden over de geschatte waarde maar je moet idd BTW betalen op de geschatte consteuctiewaarde en de verkoper recupereert de BTW die hij effectief betaald heeft. Had de verkoper overigens al zn BTW aangifte gedaan voor de nieuwbouw?

BomansF
Topic Starter

#3 , 13 jun 2015 12:53

Bedankt voor het antwoord Sirkii;
als ik het goed begrijp is situatie het volgende: facturen samen zijn 188 000 (incl btw). Koop wordt gedaan voor 200 000 (incl btw of 158 000 excl btw). Het huis wordt geschat op 238 000.
Dan zal de verkoper 21% van 188 000 terugtrekken via de belastingaangifte. En als koper moeten we 21% op die 80 000 (238-158) nog opleggen? (plus boete)

Ik denk niet dat de verkoper zijn belastingaangifte al ingediend heeft, maar weet het niet 100% zeker.

Reclame

Terug naar “Kopen”