Begin deze maand liep onze 3-jarige huurovereenkomst ten einde. Bij de sleuteloverhandiging vroeg de persoon van het immokantoor een bewijs dat de septische put geledigd werd en een attest voor het onderhoud van de verwarmingsinstallatie. De septische put hebben we laten ledigen, dus dit was oké. We hadden echter een attest op datum van mei 2014 voor het onderhoud van de verwarmingsinstallatie. Nu dienen wij dit opnieuw te laten doen volgens het immokantoor, maar ik vraag mij af in hoeverre wij hiertoe verplicht zijn? In de huurovereenkomst vind ik niets terug over wat ik dien te doen bij de einde van de huurovereenkomst. Bij onderhoud en herstelling staat het volgende: "Als het gebouw uitgerust is met verwarming van aardgas zal de huurder een 2-jaarlijks nazicht- en onderhoudsbeurt laten uitvoeren." Ook staat er in dat de huurder 5-jaarlijks de putten (septische putten, regenputten, ...) moet laten reinigen.
Het immokantoor beweerde ook dat we verplicht zijn om een nieuwe badkamerkraan te kopen en te laten plaatsen, aangezien het dopje voor de wissel van sproeier naar kraan verkalkt is. Nu wil ik mijn vader langs sturen om zelf nog eens naar de kraan te kijken, maar de eigenaar van de huurwoning doet hierover moeilijk. Het paste eerst niet dat hij kon langs komen en nu wordt plots beweerd dat er al een offerte van een firma gemaakt is. De werken zijn wel nog niet uitgevoerd aangezien wij ons akkoord moeten geven over de kostprijs. Dit bedrag zou het immokantoor dan aftrekken van onze waarborg, die op een geblokkeerde rekening staat nu. Kan ik de eigenaar nog 'verplichten' om mijn vader binnen te laten en dit niet te laten uitvoeren door een firma? Zo ja, hoe pak ik dit best aan?