Problemen met opzeg huur door huurder

tianneke
Topic Starter

Problemen met opzeg huur door huurder

#1 , 10 jul 2015 12:56

Het betreft een geregistreerd huurcontract van 9 jaar, met ingang 07-2004.

De huurder maakt een einde aan het huurcontract met een AS op 7/7/2015
Ze schrijft dat per 01/9/2015 de woning ontruimd zal zijn en om af te spreken voor de sleutels en formaliteiten.

Ik telefoneer met haar om onder andere te zeggen dat de opzeg 3 maanden bedraagt. Dat ze dus volgens de huurwet verplicht is om augustus, september, oktober nog te betalen.
Dit wordt geweigerd, ze wil enkel augustus betalen, want dubbele huur betalen dat kan niet.

Er volgt een discussie met steeds dezelfde uitkomst, ze wil niet betalen. Want ik zou van alles gezegd hebben waardoor ze nu verhuizen. Ik zou verplicht zijn haar nu op te zeggen als ik in mijn woning wil gaan wonen. Als ik er niet zou gaan wonen zoekt ze zelf nieuwe huurder... kortom betalen wil ze echt niet.

Er is flink wat slijtage in de woning, waarvoor ik na al die jaren geen vergoeding vraag (ook al hebben ze veel katten en drie honden) maar de wettelijke opzeg wil ik wel. Ik wil geen nieuwe huurder omdat de woning dient opgefrist te worden. (lijkt mij logisch na al die jaren echter ze begrijpt mij blijkbaar echt niet)

Wat kan ik doen om dit constructief op te lossen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2015 13:37

Ik vrees dat je hier niet echt constructief gaat uitkomen. Niets verplicht u ook om een nieuwe huurder (al dan niet door haar gezocht) te aanvaarden. De opzeg begint te lopen op 1/8 en eindigt dus eind oktober. Schrijf haar een AS waarin u duidelijk maakt dat u wenst dat de huurder de opzegtermijn respecteert (vermeld ook de opzegperiode) zoals dit wettelijk voorgeschreven is, en dat je niet zal nalaten dit voor het vredegerecht te brengen als ze zich niet aan de huurwetgeving houdt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tianneke
Topic Starter

#3 , 10 jul 2015 13:45

ok dankjewel hier kan ik mee verder.

Reclame

sloeberken

#4 , 10 jul 2015 14:08

Heb je schriftelijk met een AS gereageerd op haar opzeg, zo niet aanvaard je de opzeg van 2 maand. Huurder kan zelf niet beslissen om een nieuwe huurder te zoeken, daar beslis jij alleen over.
Als er schade is en je kunt dit met een ingaande plaatsbeschrijving of andere bewijzen, heb je recht op een vergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jul 2015 15:27

Heb je schriftelijk met een AS gereageerd op haar opzeg, zo niet aanvaard je de opzeg van 2 maand.
Misschien inderdaad goed om in uw AS te verwijzen naar het AS dat u gekregen hebt, en er expliciet bij te zetten dat u hiermee niet akkoord gaat en dat u de wettelijke opzegperiode gerespecteerd wenst te zien. Op die manier bestaat er geen twijfel over het niet aanvaarden van de opzeg die de huurder voorstelt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”