Scheiding op komst

fannyvoet
Topic Starter

Scheiding op komst

#1 , 24 jul 2015 22:08

Mijn man is de dag waarop we 4 jaar getrouwd waren het huis verlaten om paar dagen na te denken over ons en opnieuw te beginnen waar het fout liep. Ondertussen zijn we al een maand verder. Met ups en vooral heel veel downs.

Elke reden om niet te moeten komen is goed. Ben ik vermoeid omdat ons zoontje niet meer slaapt. Komt hij niet, want er valt dat toch ni te spreken met me, volgens hem. Samen met Devon, ons zoontje iets doen, weigert hij. Een video-oproep, zodat Devon zn papa toch een beetje kan zien, weigert hij eveneens. En het kind toch maar blijven vragen achter papa. En naar mij ziet hij helemaal niet om. Hij zou lastige dagen hebben op het werk, maar kan wel tot 's avonds laat bij vrienden zitten. De zondag gaat hij bij meme en pepe en papa. Daar ik moet werken en papa niet.

Wij zijn getrouwd, met gemeenschap van goederen. Nu stel ik mij toch wel enkele vragen. Als het zover komt tot scheiding, wat 95% is.
Kan hij dan zomaar beslag leggen op mn spaargeld, terwijl dit op rekening met mijn naam staat?
Wat met het huis. Zelf alleen afbetalen lukt niet... is meer dan 800eur per maand. Is het mogelijk om een toelage te vorderen van hem om het huis te kunnen houden, de thuis van mn kind. Of mocht mijn moeder mij financieel kunnen bijstaan, kan hij dan een deel van wat hij hielp mee afbetalen terug opeisen?

Moet ik eventueel de wijkagent laten langskomen om te laten vaststellen dat hij hier niet meer woont, maar zijn domicilie staat hier wel nog.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jul 2015 10:03

In het wettelijk stelsel geldt : “Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten;...”(Burgerlijk Wetboek).

Het is niet mogelijk om een toelage te vorderen van hem om het huis te kunnen houden. Indien u met moeders financiële bijstand zijn deel van het gemeenschappelijk huis koopt,dan kan hij niet een deel van wat hij hielp mee afbetalen terug opeisen. Zijn deel van het huis = halve verkoopwaarde - helft resterende hypothecaire lening.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is. Art.8.Het gemeentebestuur spoort de personen op die zonder aangifte te doen in de vorm en binnen de termijn die in artikel 7 voorgeschreven wordt, hun hoofdverblijfplaats in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland hebben gevestigd. Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers op basis van een verslag van het onderzoek van de ambtenaar van de burgerlijke stand, waarin hij vaststelt dat het onmogelijk is de nieuwe hoofdverblijfplaats te bepalen...Als uit het onderzoek blijkt dat de betrokken persoon zijn hoofdverblijf gevestigd heeft in een andere gemeente van het Rijk wordt het bestuur van deze gemeente ervan op de hoogte gebracht.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Doe schriftelijk aangifte aan uw gemeentebestuur van het feit dat uw echtgenoot niet meer bij u woont.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#3 , 27 jul 2015 11:21

Kan hij dan zomaar beslag leggen op mn spaargeld, terwijl dit op rekening met mijn naam staat?
Stond dat geld er al op voor jullie trouwden? Neen.
Is dat geld gespaard tijdens het huwelijk? Ja.
Is het mogelijk om een toelage te vorderen van hem om het huis te kunnen houden
Vermoedelijk niet.
Partneralimentatie wordt zo goed als nooit meer toegekend; enkel bv bij vreemdgaan kan dat nog invloed hebben.
Jullie inkomens zouden er ook ver voor uit elkaar moeten liggen.$
Of mocht mijn moeder mij financieel kunnen bijstaan, kan hij dan een deel van wat hij hielp mee afbetalen terug opeisen?
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt?
Moet ik eventueel de wijkagent laten langskomen om te laten vaststellen dat hij hier niet meer woont, maar zijn domicilie staat hier wel nog.
Ja.
Zolang zijn domicilie er nog staat, mag hij binnenkomen wanneer hij wil.
Als hij vertrekt, kan dat gezien worden als gezinsverlating wat een strafbaar feit is en kan mogelijks later in zijn nadeel spelen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”