Force Majeure inzake verlies van nationaliteit

lientje81
Topic Starter

Force Majeure inzake verlies van nationaliteit

#1 , 27 jul 2015 20:54

Mijn nichtje (Libisch-Belgisch) woont met haar Belgische moeder en Libische gezin in Tripoli Libië, waar sinds 2010 chaos en oorlog heerst. Op 2 oktober 2013 was zij eindelijk op het consulaat geraakt om haar 3 maand oude dochter te laten registreren in het Belgische register. Toen kreeg zij te horen dat zij sinds 1 dag haar Belgische nationaliteit was afgenomen bij gebrek aan een behoudsverklaring (moest dus voor haar 28ste verjaardag - niet de dag zélf). Mijn familie was van deze wet (2006) helemaal niet op de hoogte gebracht door de Belgische ambassade, want daartoe zijn ambassades blijkbaar niet verplicht!
In mijn zoektocht naar antwoorden heb ik ergens iets opgevangen over de 'Force Majeur' wat staat voor het geval van overmacht. Die Force Majeure zou namelijk stellen dat een nationaliteit nooit mag worden afgenomen in land van chaos en oorlog, zodoende zich in veiligheid te kunnen brengen in bv een ander land.
Waar kan ik daarover toelichtingen vinden aub? Ik ben hopeloos op zoek naar een gedrukte versie van deze stelling, mijn nichtje is namelijk hoogzwanger en heeft geen geldig paspoort om het land mee te verlaten.
Ik heb al een hele weg afgelegd en voer momenteel gesprekken met Ministers Geens, Francken, Reynders en De Croo. Een hardcopy van de stelling Force Majeure is het enige wat mij nog ontbreekt om nog meer gewicht in de weegschaal te leggen. Gisteren toonden ze in het nieuws http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... al/2.40183" onclick="window.open(this.href);return false; dat een Belgische vrouw 2 willekeurige Syrische families mocht laten overkomen en dat het OCMW hen wel zou huisvesten - waarom? - omdat die dame het zo zielig vond voor die mensen in Syrië :shock: Ik heb die vrouw al een mailtje gestuurd en gebeld - voorlopig zonder resultaat. Ik wil wel eens weten hoe zij dàt heeft klaargespeeld.
Verder zou ik ook graag advies krijgen of het verstandig is om al dan niet naar de pers te stappen met dit verhaal - want volgens mij is het een propaganda-stunt van de regering. Een grote rochel in mijn gezicht ja!

Alvast bedankt voor jullie spoedige feedback met meningen en raadgevingen! vriendelijke groeten - Lien
Laatst gewijzigd door webmaster op 27 jul 2015 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 27 jul 2015 21:04

Enerzijds spreekt u van overmacht, anderzijds van dat door foute communicatie er een dag te laat gereageerd werd. Als u naar de pers zou stappen, zou ik eerst zien dat het verhaal 100% klopt, want zo'n tegenstellingen in uw verhaal komen niet goed over.

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jul 2015 21:36

Misschien kunnen ze je helpen bij het Kruispunt Migratie-Integratie

Reclame

Mariette

#4 , 28 jul 2015 11:06

Begrijp ik het goed dat indien je voor je 28ste in het buitenland gaat wonen, je automatisch je Belgische nationaliteit verliest tenzij je een bepaald document gaat ondertekenen? Maar nà je 28ste zou je dan tot het einde van je leven Belg blijven zonder dat je iets moet doen?

Rare wet. Misschien opgesteld om "nieuwe" belgen te faciliteren als ze terug definitief naar hun homeland willen gaan, maar waarom dan enkel voor hun 28ste?

lientje81
Topic Starter

#5 , 28 jul 2015 13:59

@LeenW
Het was door de omstandigheden van de oorlog dat zij pas 3 maand na de geboorte van haar kindje in de ambassade is geraakt, met als enig doel de registratie van haar kind, zij was helemaal niet op de hoogte dat zij een behoudsverklaring diende in te dienen (voor haar 28ste) voor het behoud van haar Belgische nationaliteit. Dat is ze pas te weten gekomen toen haar kind niet als Belg kon worden ingeschreven, omdat zij blijkbaar haar nationaliteit sinds 1 dag kwijt was, want die bewuste dag was haar 28ste verjaardag. De ambassade heeft gewoonweg niet gecommuniceerd over die behoudsverklaring, wat bij wet geen verplichting blijkt te zijn. Waarom betalen ze dan voor hun ambassade?
@Bart
Ik heb via hen een héle hoop procedures gekregen, geen enkele procedure bied oplossingen op korte termijn (binnen bv 3 maanden). Als het werkelijk zo is dat die Force Majeure stel dat haar nationaliteit niet mocht worden afgenomen dan zou het een kwestie van een paar stempels moeten zijn waardoor ze daags nadien kan overvliegen.
@Mariette
Belgen met de dubbele nationaliteit en residentieel in het buitenland moeten blijkbaar eenbehoudsverklaring indienen op de Belgische ambassade, dit voor hun 28ste verjaardag. Doe ze dit niet, dan zijn ze volgens een wet d.a. 2006 hun Belgische nationaliteit kwijt. Om die terug te krijgen zijn er een hele hoop procedures waarvoor zij gewoonweg niet aanmerking komt omdat ze, buiten een dak boven haar hoofd, niets meer heeft.

LeenW

#6 , 28 jul 2015 14:03

De ambassade moet inderdaad niet communiceren, maar elke Belg is wel geacht de wet te kennen. Al is 1 dag te laat natuurlijk wel heel hard.

lientje81
Topic Starter

#7 , 28 jul 2015 14:13

Niemand schijnt het goed te begrijpen maar die mensen zitten daar al 5 jaar in oorlog, met gebombardeerde wijken, dagelijks gekletter van raketten en afweergeschut, mitrailletten, je leven riskeren telkens je buiten gaat om eten te kopen, nauwelijks elektriciteit en water, internet en telefonische verbindingen in héél beperkte mate. Ik ben er al 3 jaar mee bezig... en zij is ondertussen 8.5 maanden zwanger en kan haar gezin nog steeds niet in veiligheid brengen, IS heeft daar onlangs alle mannelijk 'vrouwendokters' verboden ook, resultaat: mijn nicht mag thuis alleen bevallen want vrouwen kunnen daar geen dokter worden!
Hoe hopeloos is de situatie dan?! Belgie is precies van plan om hen gewoon te laten creperen, dat is wat ik er van denk!

Jackrussell

#8 , 28 jul 2015 14:15

De ambassade moet inderdaad niet communiceren, maar elke Belg is wel geacht de wet te kennen. Al is 1 dag te laat natuurlijk wel heel hard.

Ergens houdt het 'n keer op natuurlijk. Anders kun je elke regel wel afschaffen en OCMW gaan spelen voor de hele wereld...

artemis

#9 , 28 jul 2015 15:11

Is er dan nog een Belgisch consulaat in Libië?
Een ambassade is er al enige tijd niet meer http://diplomatie.belgium.be/libya/ en de B ambassade van Tunis is nu bevoegd voor Libië. Werd die al gecontacteerd?

artemis

#10 , 28 jul 2015 20:21

Ik ben geen expert maar bijkomend: Hebben jouw B nicht en haar B moeder zich destijds dan nooit laten registreren als residerend in Libië bij de Belgische ambassade toen die er nog was, iets wat alle expats best horen te doen om zichzelf te beschermen?
En op een gegeven moment heeft onze overheid aan alle Belgen gevraagd om dat land te verlaten en jouw familie heeft dat bewust niet gedaan.... Als je dan toch perse wil blijven neem je zelf wel een enorm en berekend risico en word je een beetje vogelvrij.
Waarom heeft jouw familie zo lang gewacht om in actie te schieten?

lientje81
Topic Starter

#11 , 28 jul 2015 21:23

Beste Artemis,

de Belgische ambassade is idd sinds februari 2014 niet meer 'bemand' en verhuisde naar Tunis en Djerba. Dààr waren zo vriendelijk ons te adviseren om een taxi te nemen naar de ambassade om het daar verder uit te zoeken (ze wonen op 700 km van Tunis en riskeren elke kilometer hun leven)
Begin februari 2014 was er idd een eerste repatriëring van o.a. het Belgische consulaat en ambassade. Toen in juni op het Journaal op Een verteld werd dat alle Belgen reeds weg waren sinds februari, sloeg de paniek rond mijn hart, ik belde hen en zij bevestigden meteen dat zij nooit gecontacteerd waren door de ambassade. Ik heb toen de situatie uitgelegd aan Het laatste nieuws en de volgende dag was het in het Journaal 'Nog Belgen in Tripoli' - 'extra repatriëring 5 dagen later via boot naar Italië' Ik dacht "Dit is een mirakel", maar mijn familie is er, door de omstandigheden van de chaos en oorlog, niet in geslaagd om op het afgesproken tijdstip aanwezig te zijn. Er was toen ook een natuurramp met dat gebombardeerde opslagvat van miljoenen liters ruwe olie, resultaat: geen benzine te krijgen gedurende een aantal weken. De ramp was te zien vanuit mijn nichtjes tuin.
En ik ben al 3 jaar bezig om wetten uit zoeken en advocaten af te lopen... zonder enige concrete vooruitzichten te hebben geboekt.
Ik heb écht ALLES al geprobeerd, hetzij met beperkte middelen, en er is maar één oplossing waar ik een antwoord over zoek: Force Majeure - afname nationaliteit in geval van chaos en oorlog.

Dus als er iemand IETS KAN VERTELLEN OVER FORCE MAJEURE AUB??? Dank u

j.demoor

#12 , 29 jul 2015 11:06

“Art.22.§ 1. De staat van Belg verliest :...5° de Belg die in het buitenland geboren is met uitzondering van de voormalige Belgische koloniën, wanneer :a) hij van achttien tot achtentwintig jaar ononderbroken zijn hoofdverblijfplaats in het buitenland gehad heeft...c) hij, alvorens de leeftijd van achtentwintig jaar te bereiken, niet verklaard heeft zijn Belgische nationaliteit te willen behouden..7° hij die krachtens artikelen 23 en 23/1 van de Belgische nationaliteit vervallen is verklaard....§ 3. Paragraaf 1, 5° en 6°, is niet van toepassing op de Belg die ingevolge een van die bepalingen staatloos zou worden...”(28 JUNI 1984. - Wetboek van de Belgische nationaliteit).

Eenieder wordt geacht de wet te kennen.

‘Overmacht kan enkel voortvloeien uit een gebeurtenis buiten de menselijke wil die door deze wil niet kon worden voorzien noch vermeden‘(Cass. 9 oktober 1986,R.W. 1987-88,778-779,noot).
Er dient dan bewezen dat u uiterlijk op 01 oktober 2013 door overmacht niet kon wat u op 02 oktober 2013 wel kon.

“Art.24.Hij die de Belgische nationaliteit anders dan door vervallenverklaring heeft verloren, kan ze door een overeenkomstig artikel 15 afgelegde verklaring herkrijgen onder de voorwaarden dat hij ten minste achttien jaar oud is en dat hij zijn hoofdverblijfplaats in België heeft op grond van een ononderbroken wettelijk verblijf sedert ten minste twaalf maanden en dat hij op het ogenblik van de verklaring toegelaten of gemachtigd is tot een verblijf van onbeperkte duur”(28 JUNI 1984. - Wetboek van de Belgische nationaliteit).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”