1. Gezien er co-ouderschap is, zou ik in principe moeten weten waar mijn kinderen school lopen. Tot nu toe ging ik zelf deze informatie inwinnen (ministerie van onderwijs want ze veranderden bijna elk jaar van school...), maar nu zal dit niet meer gaan. Ex leeft het vonnis niet na in verband met co-ouderschap, kan ik hier iets tegen doen? Stuur ik een AS naar hun laatst gekend adres met vraag naar info...?
Ga naar de gemeente en vraag de officiële woonplaats van uw ex en kinderen op. Zij moeten u dit geven.
Als dat nog in België is: Stuur een AS => zie vraag 2.
Als dat niet meer in België is: zie vraag 3
2. Als ik geen info krijg ivm school, mag ik dan stoppen met alimentatie te betalen? (in de veronderstelling dat de kinderen al werken?) Moet ik hiervoor naar de rechtbank? Hoe pak ik het best aan?
Neen, je mag nooit zomaar stoppen met het betalen van alimentatie.
Wat je wel kan doen is het volgende: Stuur een AS waarin u vraagt om een bewijs van inschrijving in een school of een bewijs dat hij/zij is ingeschreven als werkzoekende bij de VAB en momenteel nog in zijn/haar wachttijd zit. Dat u in het geval dat uw zoon/uw dochter niet meer studeert, zich niet meer in de wachttijd bevindt of werkt, niet meer verplicht bent alimentatie te betalen. Dat u vermoedt dat dit het geval is.- en u de betalingen dan ook zal staken tot u een bewijs dat het tegendeel stelt in uw bezit hebt. Dat u de alimentatie op een aparte rekening zet en u dit zal doorstorten zodra u een bewijs ontvangen heeft. Dat indien blijkt dat u onrechtmatig alimentatie betaald hebt, u deze ook zal terugvorderen.
3. Klacht wegens ontvoering zal weinig uithalen gezien de leeftijd van de kinderen. Toch doen?
Lees hier:
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... uitenland/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uw jongste kind is ook al 16, dus ...
U heeft echter nog wel recht op informatie, wat natuurlijk moeilijk wordt als je niet weet waar ze verblijven.
Echter, u kan de verhuis (buiten België) wél als argument nemen om bij de rechtbank te verzoeken u te ontslaan van de alimentatieplicht.
Net als u de plicht heeft om bij te dragen in het levensonderhoud van uw kinderen, hebben zij de plicht om u met respect te behandelen, wat inhoudt: u op de hoogte te houden van hun leven, schoolresultaten, en dergelijke.
Zorg dat u bewijs heeft van de verhuis (buiten België) en dat er geen contact meer mogelijk is en stap naar de rechtbank.