Wat nu?

Emiel9
Topic Starter

Wat nu?

#1 , 28 jul 2015 09:53

Ik ben reeds een aantal jaar gescheiden, de kinderen wonen bij mij ex partner en wensen geen contact met mij. Er is dan ook geen omgangsregeling, wel co-ouderschap. Kinderen zijn reeds 16, 17 en 19 jaar. Ik betaal onderhoudsgeld. Er is geen communicatie met de ex partner.

Ik heb vernomen dat mijn ex het land zou verlaten hebben, samen met de kinderen, met de bedoeling te emigreren, buiten Europa. Veel dingen wijzen hierop.

Ik krijg al 2 jaar geen deftige informatie over de kinderen (voor alles moet ik dreigen of bedelen...) en nu zijn ze ook nog eens het land uit, zonder mijn toestemming.

Hoe weet ik nu hoe lang ik nog alimentatie moet betalen? Hoe pak ik dit best aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Emiel9
Topic Starter

#2 , 29 jul 2015 10:45

Veel keer bekeken, maar geen antwoord :-(

Meer gerichte vragen:

1. Gezien er co-ouderschap is, zou ik in principe moeten weten waar mijn kinderen school lopen. Tot nu toe ging ik zelf deze informatie inwinnen (ministerie van onderwijs want ze veranderden bijna elk jaar van school...), maar nu zal dit niet meer gaan. Ex leeft het vonnis niet na in verband met co-ouderschap, kan ik hier iets tegen doen? Stuur ik een AS naar hun laatst gekend adres met vraag naar info...?

2. Als ik geen info krijg ivm school, mag ik dan stoppen met alimentatie te betalen? (in de veronderstelling dat de kinderen al werken?) Moet ik hiervoor naar de rechtbank? Hoe pak ik het best aan?

3. Klacht wegens ontvoering zal weinig uithalen gezien de leeftijd van de kinderen. Toch doen?

Ik ga heel eerlijk zijn, ik wil een manier vinden om geen alimentatie meer te betalen. Ik weet dat in een normale situatie dit ongehoord is, maar ik ben al zo veel opgelicht geweest door mijn ex partner...

moeder1

#3 , 29 jul 2015 11:41

Geen idee van de wettelijke mogelijkheden. Als er in het vonnis staat dat je onderhoudsgeld dient te betalen, ook met co ouderschap vind ik dat enigzins bizar. Bij de meeste koppels die ik ken( al zal elke situatie anders zijn) met co ouderschap wordt er geen allimentatie betaald en gaat meestal zelfs kindergeld op een kinderrekening. Als je nog ouderlijk gezag hebt zou ik daar gebruik van maken.

Niets ondernemen brengt duidelijk niets op en kan een rechter eventueel bekijken, neemt vrede met de situatie zoals die is. Ik zou toch een verzoekschrift indienen al weet ik niet hoe dat zit als iemand in het buitenland woont, die persoon kan moeilijk bij elke zitting even overvliegen al weet ik daar niets van.

Als je je plichten vervult dus betalen denk ik ook dat je je rechten mag opeisen. Vind het wel vreemd dat er geen omgangsregeling is?

Reclame

Madeliefje35

#4 , 29 jul 2015 12:07

moeder1 : met co-ouderschap wordt bedoeld het ouderlijk gezag, niet week/week. Want Emiel9 geeft ook aan dat er geen omgangsregeling is...

Emiel9, ik zou hiervoor info inwinnen bij advocaat voor verder verloop. Je moet toch inderdaad weten als de kinderen al dan niet werken vooraleer te stoppen met betalen van alimentatie.
Zomaar stoppen, zou voor jou niet goed uitkomen op den duur.
Zolang de kinderen nog minderjarig zijn, spreekt men toch van ontvoering?? of heb ik dat verkeerd. Hiervoor kan je toch info krijgen bij politie, denk ik...

Emiel9
Topic Starter

#5 , 29 jul 2015 12:29

Gezien de leeftijd van de kinderen (boven de 16), zullen de kinderen niet meer teruggehaald worden naar België en al zeker omdat ze duidelijk aangeven dat ze geen contact met mij wensen en dit al jaren zo is. Neemt niet weg dat ik wel op de hoogte zou moeten gehouden worden door mijn ex over hun ontwikkeling. Ik moet alle info zelf bekomen door hier en daar info te gaan bedelen. Daarom dat nu de druppel er voor mij is en ik geen alimentatie meer wil betalen gezien ze nu zelf het land verlaten hebben zonder mij op de hoogte te brengen. Maar ik wil niet in de situatie komen dat ik DAVO op mijn dak krijg of een GDW en loonbeslag...

moeder1

#6 , 29 jul 2015 12:41

Vind het gewoon vreemd, geen omgangsregeling? Misschien informeren bijdienst slachtofferhulp. Kan ook per mail, vermoedelijk wel vertraging met vakantieperiode. Ik kreeg steeds concreet advies over de mogelijkheden die er waren en welke stappen je best kan zetten.

Hoe kan een rechter nu een vonnis geven zonder omgangsregeling? Als je betaalt mag je toch op zijn minst je kinderen zien? Er mag zelfs iets zijn als recht op informatie.

Ik weet wel, mogelijks omdat onze situatie nog lopende is dat ik niet zomaar mag verhuizen zonder toestemming van de ander. Als wij bvb terug naar Antwerpen zouden gaan heeft papa zijn toestemming te geven en omgekeerd, begrijpelijk ook want afstand wordt dan langer brengen/halen. Als ik zomaar zou verhuizen zonder dat papa weet wat en hoe denk ik dat hij dan zou kunnen spreken van ontvoering. Ik zou dan ook moeten instaan voor de vervoerskosten omdat ik dan verder weg zou gaan wonen en papa daar niet voor kiest. Begrijpelijk.

Heb je dan in het vonnis geen enkel omgangsrecht?

duma

#7 , 30 jul 2015 11:17

1. Gezien er co-ouderschap is, zou ik in principe moeten weten waar mijn kinderen school lopen. Tot nu toe ging ik zelf deze informatie inwinnen (ministerie van onderwijs want ze veranderden bijna elk jaar van school...), maar nu zal dit niet meer gaan. Ex leeft het vonnis niet na in verband met co-ouderschap, kan ik hier iets tegen doen? Stuur ik een AS naar hun laatst gekend adres met vraag naar info...?
Ga naar de gemeente en vraag de officiële woonplaats van uw ex en kinderen op. Zij moeten u dit geven.
Als dat nog in België is: Stuur een AS => zie vraag 2.
Als dat niet meer in België is: zie vraag 3
2. Als ik geen info krijg ivm school, mag ik dan stoppen met alimentatie te betalen? (in de veronderstelling dat de kinderen al werken?) Moet ik hiervoor naar de rechtbank? Hoe pak ik het best aan?
Neen, je mag nooit zomaar stoppen met het betalen van alimentatie.
Wat je wel kan doen is het volgende: Stuur een AS waarin u vraagt om een bewijs van inschrijving in een school of een bewijs dat hij/zij is ingeschreven als werkzoekende bij de VAB en momenteel nog in zijn/haar wachttijd zit. Dat u in het geval dat uw zoon/uw dochter niet meer studeert, zich niet meer in de wachttijd bevindt of werkt, niet meer verplicht bent alimentatie te betalen. Dat u vermoedt dat dit het geval is.- en u de betalingen dan ook zal staken tot u een bewijs dat het tegendeel stelt in uw bezit hebt. Dat u de alimentatie op een aparte rekening zet en u dit zal doorstorten zodra u een bewijs ontvangen heeft. Dat indien blijkt dat u onrechtmatig alimentatie betaald hebt, u deze ook zal terugvorderen.
3. Klacht wegens ontvoering zal weinig uithalen gezien de leeftijd van de kinderen. Toch doen?
Lees hier: http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... uitenland/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uw jongste kind is ook al 16, dus ...

U heeft echter nog wel recht op informatie, wat natuurlijk moeilijk wordt als je niet weet waar ze verblijven.
Echter, u kan de verhuis (buiten België) wél als argument nemen om bij de rechtbank te verzoeken u te ontslaan van de alimentatieplicht.
Net als u de plicht heeft om bij te dragen in het levensonderhoud van uw kinderen, hebben zij de plicht om u met respect te behandelen, wat inhoudt: u op de hoogte te houden van hun leven, schoolresultaten, en dergelijke.

Zorg dat u bewijs heeft van de verhuis (buiten België) en dat er geen contact meer mogelijk is en stap naar de rechtbank.

Emiel9
Topic Starter

#8 , 25 aug 2015 20:15

Een tijde geleden confronteerde ik mijn ex met het feit dat ze naar buitenland zou verhuisd zijn zonder mij in te lichten, haar antwoord: ze zijn alleen op vakantie. Uit verschillende bronnen weet ik dat ze nog steeds in het buitenland zijn en niets wijst erop dat mijn kinderen in België zullen school lopen.

Ik wil best nog alimentatie blijven betalen voor mijn minderjarige kinderen, maar ik vrees dat mijn ex binnen X jaar zelf een alimentatieverhoging zal vragen en dat wil ik dus absoluut vermijden. Daarom dat ik de alimentatie liefst afgeschaft zou willen zien, wettelijk, maar toch verderbetalen aan de kinderen zelf.

Stel dat mijn ex binnen een jaar zelf alimentatieverhoging vraagt, omdat de kosten ginder duurder zijn...enz, wat is de kans dat ze dit effectief ook krijgt? Het is HAAR beslissing om te verhuizen en mij zelf niet in te lichten.

duma

#9 , 27 aug 2015 09:10

Dan zijn haar kansen zeer klein, net omwille van het punt dat u zelf aanhaalt.
Doe zoals hierboven reeds aangegeven; zorg dat u te weten komt waar ze verblijven.

Emiel9
Topic Starter

#10 , 27 aug 2015 10:17

Ze verblijven effectief in het buitenland. Maar hebben nog steeds een Belgisch adres.

Welke stappen zou ik ondernemen?

JPV

#11 , 27 aug 2015 11:19

U vraagt aan de school op 1 september of de kinderen daar aanwezig zijn. Indien wel: kan je niks doen. Indien niet of geen antwoord: Gezien de jongste kinderen nog schoolplichtig zijn, stuurt u een aangetekende brief naar het officiële (Belgische) adres. Daarin vraagt u het bewijs van inschrijving in de school.

Komt de aangetekende brief ongeopend terug, dan stuurt u een tweede aangetekende zending naar dat adres, waarin u meldt dat u het betaling van alimentatiegeld stopt tot op het moment dat u een dergelijk bewijs krijgt, waarbij u wel het geld langs de kant houdt. Mogelijks meldt u best aan de politie dat de personen dan waarschijnlijk ook niet meer op dat adres verblijven, zodat deze ambtshalve afgeschreven kunnen worden. U start direct ook een procedure bij de rechtbank om de alimentatie te herzien.

Uit beleefdheid zou ik dan wel nog aan de kinderen via mail laten weten dat u het alimentatiegeld stopt, omdat u van de mama geen correcte informatie krijgt over het studieverloop en gezien haar vorige valse verklaringen enkel nog rekening kan houden met officiële attesten. Op die manier toont u de goede wil tegenover de kinderen, wat in deze nog altijd het belangrijkste is.

Emiel9
Topic Starter

#12 , 27 aug 2015 11:28

De school geeft mij ook zo goed als geen informatie omdat ze de instructies kregen van de mama om dit niet te doen. Het heeft mij redelijk wat moeite gekost om iets van info toch los te krijgen. Maar ik zal volgende week de school zeker contacteren. Daarna zal ik AS sturen.

Spijtig genoeg heb ik geen mailadres van mijn kinderen, ze willen absoluut geen contact met mij en hoe moeilijk dit voor mij ook is, ik respecteer het...

Kan ik de alimentatie voor mijn minderjarige kinderen ook even uitstellen tot ik correcte info krijg? Zal dit dan niet tegen mij kunnen gebruikt worden?

duma

#13 , 27 aug 2015 12:01

De school is verplicht om beide ouders evenveel informatie te geven. Mama kan en mag dit van hen niet vragen.
Wijs hen op de correcte wetgeving: beide ouders hebben steeds co-ouderschap en hebben dezelfde rechten als het op informatie komt.
En laat u niet afschepen terwijl u vriendelijk blijft.

Als u dit doet zoals JPV zegt: eerst een AS met de vraag om info en bij uitblijven een tweede AS met daarin duidelijk omschreven dat u de alimentatie zal stoppen, maar opzij zal zetten (best aparte rekening voor openen, kan tegenwoordig snel en gratis via online bankieren) tot u de correcte info wel hebt, zal niemand u hiervoor veroordelen, maar zie dus wél dat je hier correct en bewijsbaar te werk gaat; aangetekend schrijvens én terugkomend AS ongeopend bewaren.

Emiel9
Topic Starter

#14 , 27 aug 2015 18:58

Wat als mijn ex plots bekent dat ze met de kinderen verhuisd is naar het buitenland, maar ze eist dat ik alimentatie blijf betalen? Zij zal ongetwijfeld beroep doen aan DAVO (ze zal haar Belgisch adres al dan niet frauduleus behouden om in Belgie toch hier en daar nog te kunnen profiteren...).

Als ze doorheeft wat ik van plan ben (alimentatie laten schrappen), zal ze een advocaat inschakelen zodat ze niet bij verstek kan veroordeeld worden...

Stel dat ik een procedure opstart bij de Familierechtbank, zal haar advocaat sowieso de dagvaarding ook krijgen of sturen ze dit alleen naar de laatst gekend adres van mijn ex?

JPV

#15 , 28 aug 2015 10:41

U kan iedereen dagvaarden op het adres dat je wil. Minstens op het officieel gekende adres, maar indien u weet hebt van haar officieus adres, kan u haar daar ook dagvaarden. Maar of het effect zal hebben, hangt dan af van de manier van dagvaarden en of het sop de kolen wel waard is.

Bij verstek veroordeeld worden is overigens vaak interessanter dan in persona veroordeeld worden.

Als je ex eenzijdig de woonplaats zo extreem verandert van je (minderjarige) kinderen, zonder enige afspraak en pas nadien laat weten dat ze je eigenlijk voorloog (als je de vorige beweringen kan bewijzen), zal een rechter daar zeker rekening mee houden in de discussie over al dan niet alimentatiegeld betalen.

Terug naar “Echtscheiding”